Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexonering

Produkter
(logga in för att koppla)

Cherokeee

Avslutat medlemskap
Har en A300, och har ett litet problem som jag undrar om många andra också upplever. Problemet är att bilderna oftast blir överexponerade även om jag sänker exponeringskompensationen innan jag tar bilden, och gräsmattor etc blir lätt utbrända som jag sedan måste ändra i photoshop..

Är det jag som inte pillar på inställningarna rätt, eller är det ett oundvikligt problem?

Låter inte rätt. Så ska det inta vara såvida du inte gjort nåt fel men nån inställning.

- Vad kör du med för inställningar?

- Vilken optik använder du?

Låter inte rätt. Så ska det inta vara såvida du inte gjort nåt fel men nån inställning.

- Vad kör du med för inställningar?

- Vilken optik använder du?

Kör mest på P eller A, mest standard.. Jag vet inte riktigt om det kan vara min ljusmätning som jag måste ändra.. Jag tycker jag har ändrat på det mesta utan något bättre resultat.

På den här bilden http://ds.karen.hj.se/~cherokee/bildgalleri/Molly/slides/DSC01409.html använde jag ett Sigma 70-300 mm 3,5-5,6 APO, och solen låg väl inte optimalt på den bilden (tog väl fotot nån gång vid 17 tiden i juni) , och som ni ser är gräsmattan sönderbränd. Det vita som kommer runt omkring är nog reflektioner från solen eftersom den var i princip rakt framför mig.

Dina bilder ser normala ut. Problemet är att dina hundar är svarta. Kameran luras av den svarta färgen som dominerar de centrala delarna av bilden. Kameran lägger tonvikten vid att det ska bli rätt och väljer exponeringen efter det. Följden blir att gräset blir urfrätt. Bilderna har dessutom väldigt hög kontrast med det skarpa kvällsljuset. Ingen kamerasensor klara det stora dynamiska omfånget (skillnaden i ljus mellan mörka och ljusa detaljer) och här tvingas man välja. Antingen urfrätta högdagrar eller igensotade lågdagrar.

Artikeln som Troy länkar till beskriver det hela.

Edit: Ser att flera av dina bilder dessutom är tagna i motljus vilket ytterliggare spär på problemet. På ena bilden där gräset ser bra ut kan du se att hunden är i det närmaste helt svart.

Aha, okej. Det verkar vara en bra sida att titta lite på.

Förresten så är hundarna bruna, vilket kanske som du säger inte riktigt framgår eftersom bilderna är tagna i motljus ;p

Tack så mycket för svaren!

Samt undvik helst högdagersolen om så går då du söker högre kvalitet på bilderna...... Kl 17 en junidag är solen fortfarande att anse såsom högdager....

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto