Annons

Överdrivet

Produkter
(logga in för att koppla)

raunavaara

Aktiv medlem
Jag upplever att min Canon 5D överdriver färgstyrka och kontrast, i synnerhet när jag använder det jag upplever som "bättre" objektiv dels en Leoitz Macro Emarit 2,8/60 och dels några Zeiss objektiv främst 1,4/50

Jag har provat Canons 1.8/50 och en Canon Macro tror det var 2,8/60, de hade inte samma egenheter, utan gav ett tämligen kontrstlöst och oskarp intryck.

Nu är det inga större problem, då det går att utjämna, men intressant om någon annan har liknande erfarenheter eller förklaring på fenomenet.

Det finns möjlighet att dra ner på värdena i kameran om du inte gillar standardinställningarna.

Sedan har ju olika objektiv olika egenskaper, t.ex mer eller mindre kontrast.

Vad har ni för inställningar i kameran, och vad använder ni för program för efterbehandling? Även om man fotar RAW kan det vara idé att ställa in kameran så att man kommer så nära det resultat man önskar sig. Ni kan t.ex. välja bildstilen Neutral och sen sätta ner kontrast och färgmättnad ytterligare om så önskas. Använder ni Canons DPP för efterbehandling följer kamerans inställningar med, så har ni en bättre utgångspunkt.

Jag har Neutral i kameran och använder Bibble 5 Pro.

Raw-konverteraren har också defaultvärden som du kan justera. Kanske din ger en annan standardlook än DPP eller ACR.

Tack för synpunkter och information. Jag får en olustig känsla/misstanke om att det är ett sätt av objektivtillverkaren att, i kameran, försöka kompensera egenskaperna hos dåliga objektiv. Kan världen vara så grym?

Det beror kanske lite på vilket perspektiv man väljer ...det är knappast logiskt att Canon borde justera in sina kamerors bildbehandling så att dom passar för några tredjepartsprodukter istället för att dom ska passa så bra som möjligt för sina egna objektiv?

Det är väl upp till dig själv att kompensera om du använder en kombination av produkter från olika tillverkare.

Anders, Jag tycker Canon skall göra bättre objektiv, eller låta någon som kan jobbet göra objektiven åt Canon. Det är inte en klok lösning på ett problem att kompensera en dålig lösning istället för att göra det rätt.

Jag är intresserad av upplevd optisk prestanda, har en massa objektiv från olika tillverkare. Steinheil, Kinoptik Kern, Zeiss, Ricoh, Petri, Asahi Optical, Leitz för att nämna några. Samtliga överträffar de objektiv jag provat från Canon, som sannolikt säljer fler än de andra tillsammans.

Världen drunknar i dåliga produkter, medan vi konsumenter, bara betalar.

Anders, Jag tycker Canon skall göra bättre objektiv, eller låta någon som kan jobbet göra objektiven åt Canon.

Det gör de redan. De har nog inget val.

Det är inte en klok lösning på ett problem att kompensera en dålig lösning istället för att göra det rätt.
Om det ligger till så eller ej i det här fallet tål nog en del debatt, men det är i många fall en ytterst klok lösning att göra just så som du anser det vara oklokt att göra ovan.

Sluta med det då, du kan börja med mjukvarubiten :)

För att vara lite "devil's advocate": Om man vill kan man ställa sig på andra sidan och tycka att dom objektiv du jämför med i sådana fall jämfört med Canon har överdriven kontrast och färg, vilket man kanske inte vill ha om man hellre vill kontrollera detta själv i efterbehandlingen. En del fotografer ställer ner färg och kontrast i kameran för att få större marginal mot urfrätta färger. Det beror på vilken utgångspunkt man har, i ditt fall att andras objektiv har rätt egenskaper. Jag håller med att för vissa specifika objektiv finns bättre tredjepartare, men inte generellt sett för alla Canons objektiv. Det är väl mest på vidvinkelsidan som Canon är svaga, inte i övrigt.

Du har kanske andra standards än många användare? Vad som är "dåligt" är en aning subjektivt. Dom två objektiv du nämner, 50/1.8 och 60mm macro anses inte vara dåliga objektiv. (För övrigt, vad begär du för en tusenlapp för 50mm jämför med ett mycket dyrare Zeiss som t.ex inte har AF?)

Vad som sedan är värde i ett objektiv kan också diskuteras. Den optiska kvaliteten står naturligtvis högt och det är bättre med bra kvalitet än sämre, men i många fall anser jag nog att just den diskussionen är komplett överdriven i diskussionsgrupper på nätet. För mig är t.ex. autofokus en nödvändighet och då kunde jag ju skriva att jag tycker att det är skamligt att ett företag som Zeiss inte klarar att bygga bättre objektiv. ;-)

Sedan är det så mycket annat än skarpa pixlar i hörnen vid 100% förstoring på skärmen som avgör om en bild är bra - ljus, komposition, intressant innehåll, m.m, men det är ju också en annan diskussion.

...

Det är inte tillverkarens fel om du köper, det är ingen som bryter upp armen bakom ryggen på dig och tvingar dig att handla. Tvärtom, i och med att du lämnar över dina pengar har du kvitterat att du tycker att det var värt precis så mycket, eller mer, som du betalade. ;-)

Instämmer med Anders till 120% minst.

Om man t.ex jämför hur Canons DPP och Adobes RAW-konverterare visar bilder på skärmen så är det mycket stor skillnad.
Oavsett objektiv.
Det går också mycket enkelt av ställa om sina parametrar efter tycke och smak.

Canons olika 1,8/50mm är inga skräpobjektiv. Det som skiljer dem åt är främst mekaniken och bokeh. Det billiga 1,8/50mm II (för ca. tusingen) har ganska ruffig bakgrundsoskärpa men kontrast och upplösning är definitivt inte dålig.

MVH J O

ANNONS