Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppna NEF filer i CS3 tagna med Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

viperman

Avslutat medlemskap
Försöker hjälp Svärfar som har cs3 och en Nikon D5000

Jag får inte igång att öppna nef filerna

Provat att lägga in Camera Raw 5.4 det gick inte med cs3

Så gissar tidigare Camera Raw gäller ?

Frågan är bara var jag hittar något som fungerar tankat hem mCamera Raw 4,6 men det är ju ingen install fil som 5,4 var utan en 8bi-fil var tusan ska den läggas ??

Tror inte 4,6 fungerar ihop med D5000 ändå eller har jag fel..

Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att få igång detta så man kan öppna NEF filerna ihop med CS3 som han har på datorn ::

Försöker hjälp Svärfar som har cs3 och en Nikon D5000

Jag får inte igång att öppna nef filerna

Provat att lägga in Camera Raw 5.4 det gick inte med cs3

Så gissar tidigare Camera Raw gäller ?

Frågan är bara var jag hittar något som fungerar tankat hem mCamera Raw 4,6 men det är ju ingen install fil som 5,4 var utan en 8bi-fil var tusan ska den läggas ??

Tror inte 4,6 fungerar ihop med D5000 ändå eller har jag fel..

Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att få igång detta så man kan öppna NEF filerna ihop med CS3 som han har på datorn ::

Det går tyvärr inte att öppna NEF-filerna från Nikon D5000 i PS CS3. Den version av Camera Raw som används till CS3 klara helt enkelt inte av att öppna RAW-filerna från den kameran då den är för ny. Varför inte använda den programvara som följde med kameran för att öppna NEF-filerna och sedan göra resten i PS3?

Ett annat alternativ kan ju vara att ladda hem Adobes DNG-konverterare och gå den vägen. Finns säkert även andra fria RAW-konverterare som klara den här kamerans RAW-filer.

Det går tyvärr inte att öppna NEF-filerna från Nikon D5000 i PS CS3. Den version av Camera Raw som används till CS3 klara helt enkelt inte av att öppna RAW-filerna från den kameran då den är för ny. Varför inte använda den programvara som följde med kameran för att öppna NEF-filerna och sedan göra resten i PS3?

Ett annat alternativ kan ju vara att ladda hem Adobes DNG-konverterare och gå den vägen. Finns säkert även andra fria RAW-konverterare som klara den här kamerans RAW-filer.

Men då kommer jag med en följd fråga, kan man öppna Nikon D5000's camera filer med ps cs4?
Det borde väl funka eftersom cs5 precis har kommit ut?

D5000 skall inte vara något problem i CS4 alls. :) Det skall funka galant.

Att använda senaste DNG-konverteraren är annars ett mycket bra alternativ då DNG fungerar i alla senaste versionerna av Photoshop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar