Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppna LR från organizern

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med om att Lightroom är helt inriktat mot just fotgrafer men nog innehåller även Elements väldigt mycket som också tillkommit för fotografernas bästa! Jag gissar att 99% av de som köper Elements är just fotografer!

Du har rätt. Elements är ett väldigt kompetent verktyg även för fotografer, och Adobe har fotografer som primär målgrupp för programmet. Jag uttryckte mig slarvigt.

Det här börjar bli en riktigt intressant diskussion - Känner mig som en lax upp för vindelälven.

Vet inte riktigt var jag skall börja för bena ut alla dessa kommentarer.

jag kan börja med att färdiställa en mening jag såg inte blev fullständig i mitt förra inlägg. Ibland tänker jag mer än jag skriver....

"Som jag sa så importerar jag bara de bilder jag vill jobba vidare med det betyder inte att redigeraren i LR utan även biblioteket."

i meningen skall det stå betyder inte att jag bara använder redigeraren utan även biblioteket. - för de bilder som importeras till LR

Jag ser inte på vilket sätt LR är ett överlägset katalogiseringsprogram mot elements. jag tycker elements är enklare att skapa taggar, sub kategorier (som visas i trädstruktur i högerkant) etc samt enkelt att tagga bilder. Ansiktesigenkänningen (är inte klockren) men snabbar på arbetsflödet. I överkant har man en tidslinje som gör att man snabbt kan hitta till rätt datum.

När det gäller redigeringsförmågan i Lr så är den mer begränsad än Elements och CS men den anledningen att jag använder den som min primära redigerare är att arbetsflödet är enkelt och snabbjobbat.

De redigeringar jag använder elements till som LR inte klarar är att ta bor damm (går visserliggare med LR men är enklare med elements) klona bort störande objekt, vissa filter effekter osv och jag kan i ärlighetens namn erkänna att jag förmodligen använder mindre än 5% av vad elements klarar av. Sen kanske man inte skall kalla mitt jobb i Lr redigering utan snarare framkallning (som den gamla analogist jag varit)

Mycket av kommentarerna på mitt arbetssätt har varit att jag inte vet, kan, har lärt mig etc, men hur många av er har gett elements org en chans? Den trångsynthet som jag verkar ha kanske inte bara gäller mig ;-)

Mitt arbetssätt är förmodligen inte det bästa, smartaste,snabbaste man kan göra, men är det verkligen så dåligt?

Jag började med Ps (som många andra) och när pse kom ut så började jag att använda elements org i många år. När jag väl fattade att Lr är ett verktyg som väldigt många är nöjda med och använder, så blev jag nyfiken och gillade det inte alls till en början. Jag tyckte att gränssnittet i pse var både tydligare o lättare. Det tycker jag inte längre!!

Du gör dig själv en stor tjänst Jonas om du tar dig över inlärningströskeln till Lr. För jag tror du kommer att göra det för eller senare, så varför vänta :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar