Annons

Öppna lightroom med redigerade bilder i annan dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Som en följetong på problemet; http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=167138

jaha, nu kommer nästa problem.
Har laddat ner Adobes PS och LR CC till den lilla MBA;n.

Ansluter min My Passportdisk och letar upp bilderna och där också Ligthroom catalog.lrcat och Lightroom Catalog Previews.lrdata finns, men sen då?
Den externa disken har allt från Lightroom i den havererade datorn eftrsom den var en av de externa diskarna jag hade som backup.


Klickar på Ligthroom catalog.lrcat istället för att öppna LR på det vanliga sättet? Eller? Gjorde så och då vill LR importera dem, så då gjorde jag det. Men la dem i den externa disken. Men det blev bara oredigerade bilder. jag vill öppna de redigerade bilderna och ev fortsätta redigera dem.

Hur letar jag upp och öppnar de redigerade bilderna i den externa disken och kan jobba med dem i datorn? Alltså inte lägga över till datorn, den klarar inte belastningen med alla bilder. Dem måste ligga kvar externt.

Trodde jag skulle kunna fixa detta lätt som en plätt, men får bara upp oredigerade bilder.

Hjälp? / Tacksam för all hjälp, behöver ju fixa detta i kväll / Annika
 
Dessutom följde inte katalogiseringen med, utan alla bilder hamnade i en stor hög i LR. Helt oredigerade. Har ju dem ordnade i mappar, sorterade och klara.

Hur får jag LR att leta upp dem på rätt sätt?
 
Klickar på Ligthroom catalog.lrcat istället för att öppna LR på det vanliga sättet?

Ja det borde funka.


Alternativt starta lightroom och sedan File-Open och välj den katalog-fil du vill öpnna.

Gjorde så och då vill LR importera dem,
Det borde inte ha skett. Du borde ha fått upp ditt gamla katalogträd, möjligen med frågetecken på bilderna eftersom sökvägen kanske är annorlunda. Då kan man koppla den rätt igen.

så då gjorde jag det.
Det var fel, importerar du bilderna på nytt så tappar du all redigering.
 
Ja det borde funka.



Alternativt starta lightroom och sedan File-Open och välj den katalog-fil du vill öpnna.


Det borde inte ha skett. Du borde ha fått upp ditt gamla katalogträd, möjligen med frågetecken på bilderna eftersom sökvägen kanske är annorlunda. Då kan man koppla den rätt igen.


Det var fel, importerar du bilderna på nytt så tappar du all redigering.

Okej, öppnade LR från Ligthroom catalog.lrcat som ligger på externa disken. Sen blir jag så osäker på vad jag ksa göra?
Mappen är ju tom och hur får jag LR att leta reda på bilderna? Vid högerklick så kommer det upp val, vilket väljer jag?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-07-24 kl. 21.01.26.jpg
    Skärmavbild 2016-07-24 kl. 21.01.26.jpg
    28.7 KB · Visningar: 33
  • Skärmavbild 2016-07-24 kl. 21.01.45.png
    Skärmavbild 2016-07-24 kl. 21.01.45.png
    113.5 KB · Visningar: 22
Problemet är löst, tog fel cat-fil.

Tack för ert tålamod och att ni är så snälla och hjälper. Räddare i nöden är ni allt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.