Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppna kopia i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

djr

Aktiv medlem
Jag har nyligen gått över till RAW istället för JPG och plötsligt så kan jag inte öppna bilden som en kopia från Lightroom. Tidigare när jag valde att redigera bilden i Photoshop så fick jag alternativet att öppna originalet eller öppna en kopia och om kopian skulle staplas med originalet, men det finns inte på mina RAW-bilder.

Varför är det så och kan man ställa in det nånstans?
 
Jag har nyligen gått över till RAW istället för JPG och plötsligt så kan jag inte öppna bilden som en kopia från Lightroom. Tidigare när jag valde att redigera bilden i Photoshop så fick jag alternativet att öppna originalet eller öppna en kopia och om kopian skulle staplas med originalet, men det finns inte på mina RAW-bilder.

Varför är det så och kan man ställa in det nånstans?

En RAW-bild redigeras aldrig utan det skapas en helt ny bildfil när du väljer att redigera i ett extern program som Photohop. TIFF är ett av de format du kan välja.

Om du i ett senare skede vill redigera den nya bilden (som då är exempelvis TIFF) kommer du att få samma fråga som du fått tidigare när du redigerat JPG-bilder.
 
En RAW-bild redigeras aldrig utan det skapas en helt ny bildfil när du väljer att redigera i ett extern program som Photohop. TIFF är ett av de format du kan välja.

Om du i ett senare skede vill redigera den nya bilden (som då är exempelvis TIFF) kommer du att få samma fråga som du fått tidigare när du redigerat JPG-bilder.

Aha, det låter bra. Nu när jag vågade testa att redigera en bild och verkligen spara så såg jag att den automatiskt namnade i LR som .tif. Inte helt självklart när den öppnades som .cr2 i Photoshop, men smidigt nu när jag har lärt mig.
Tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.