Att stabilisering är en kassako är jag rätt skeptisk till - jag kan se ytterst få tydliga exempel där Canon/Nikon tar extra betalt för objektiv jämfört med motsvarande objektiv från Olympus/Pentax/Sony. Om jag vänder på argumentet - hur mycket dyrare är stabiliserade hus från Olympus/Pentax/Sony jämfört med motsvarande hus utan stabilisering från Canon/Nikon? Nej just det
Stabilisering, var den än sitter, är inget man kan ta extra betalt för idag, utom när man vill hålla isär liknande produkter
inom sitt sortiment. Tänk på autofokusmotorer - priserna verkar inte påverkas nämnvärt vare sig de sitter i kameran eller objektivet. Alla bara förutsätter att de finns där.
Däremot tror jag ditt andra skäl träffar mitt i prick
Att stoppa in stabilisering i huset skulle säkert upplevas som en stor prestigeförlust hos Canon/Nikon. Fast riktigt varför förstår jag inte. Man snor ju glatt andra idéer av varandra hela tiden ... Och de har ju inte begått något fel i att bygga optisk stabilisering i objektiv, den har sina fördelar. Poängen är att vi kunder vill ha tillgång till
bägge lösningarna
Och när vi nu pratar om nya funktioner så kan antagligen sensorstabilisering öppna upp för en del andra intressanta idéer. Jag vet att Joakim Bengtsson funderat kring möjligheter att köra multiskott med hjälp av sensorstabiliseringen ... Vore suveränt för studiofotografer som tar bilder där det är extremt noga med kvaliteten.