Annons

Önskelista på funktioner till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

lahoo

Aktiv medlem
Vad står på din önskelista över funktioner till Nikon?

När det kommer till det fotografiska så vill jag se
- skärpedjupsinformation på skärmen baserad på aktuellt objektiv, bländare och fokusavstånd
- halvautomatiskt läge där man istället för bländaren anger vilket skärpedjup man önskar
- gaffling/bracket över skärpedjup
- gaffling/bracket med konstant exponering men där bländare/slutare/ISO i par varieras i motsatt riktning

När det kommer till hårdvara så...
- vibrationsdämpning i huset
samt
- GPS
- WiFi 802.11n
- Bluetooth med stöd för fullständig fjärrkontroll via Android-app
- fjärrutlösare för Elinchrom, Profoto och PocketWizard

Hur många tiokronor extra skulle dessa radiobaserade delar tillföra i komponentkostnad?
... och hur omotiverat och antikt är det inte att kränga en GPS för 2300 och en wifisändare för 8000, därtill som klumpiga tillbehör.

Den enda anledningen jag kan se till att de inte har GPS, WiFi och BT i husen är för att de då skulle slå undan benen på sig själv i och med att de inte längre skulle kunna sälja dessa totalt överprissatta tillbehör men hur länge kan de hålla kvar vid detta ställningstagande? När billiga kompaktkameror och mobiltelefoner har dessa funktioner så är det bara antikt och dumt att inte införa all teknik under skalet. Det är dags för ett paradigmskifte!

Samma gäller vibrationsdämpning där man säkert kan argumentera för att det är bättre i objektivet men att betala dyrt för samma teknik om och om igen gynnar väl Nikon mer än brukarna.

Vad säger ni?
 
Auto-ISO som tar hänsyn till aktuell brännvidd för att kalkylera längsta slutartid (1/f)

Hur tänker du dig det hela?

Automatisk ISO eller ej... du vill alltså ha en inverterad fast koppling mellan slutartiden och brännvidden så att du alltid får 1/50 vid 50 mm och 1/70 om du på ett zoom-objektiv ändrar till 70 mm.

Kanske menar du att du vill automatiskt tillåta längre slutartid vid kort brännvidd FÖRE en funktion som automatiskt höjer ISO slår in?
 
Vad står på din önskelista över funktioner till Nikon?

När det kommer till det fotografiska så vill jag se
- skärpedjupsinformation på skärmen baserad på aktuellt objektiv, bländare och fokusavstånd
ser inte vitsen med det, du har ju redan allt info du behöver i sökaren
 
Som jag skrev, en funktion som beräknar längsta tillåtna slutartid, baserat på brännvidden, för när auto-ISO ska aktiveras.

Idag kan man ju manuellt ställa in en enda slutartid där auto-ISO drar igång. Om jag har en zoom, eller byter objektiv, så måste jag hela tiden komma ihåg att ändra denna för att få auto-ISO att kicka in vid optimal tid.

Har jag en 24-70-zoom så kan jag ställa tiden till 1/25 för att hålla så lågt ISO som möjligt, men då riskerar jag skakningsoskärpa vid 70 mm. Ställer jag istället tiden till 1/80 så kommer kameran använda onödigt snabba slutartider vid 24 mm och därmed onödigt högt ISO.
 
En touchpad (som på en laptop) alternativt en liten joystick (som den på Sony PSP, fast ej återfjädrande) för att välja AF-punkt. För att snabbare kunna byta punkt och därigenom följa ett motiv som rör sig över sökaren.
Vet inte om det skulle fungera i praktiken dock...
 
Det sambandet har inte någon relevans

1) vid användning av objektiv med VR,

2) när rörliga motiv fotograferas.

1) Jag förutsätter att det känner av att VR är aktivt och kompenserar för det. Givetvis skulle inte det här ersätta dagens auto-ISO utan komplettera den, exakt vilken tid man vill ha vid varje brännvidd borde också vara valbar.

Dagens auto-ISO är ju ännu sämre, med ett 70-300 på får man välja t.ex. 1/300 och får en slutartid som är 3 ggr onödigt lång på 70 mm.

2) Då stänger man väl helt enkelt av funktionen, det är ju inte för sådana situationer den är konstruerad helt enkelt.



ser inte vitsen med det, du har ju redan allt info du behöver i sökaren

Man kan ju inte ens nästan avgöra det verkliga skärpedjupet på stora bländare med nedbländningsknappen. Det krävs en mattskiva med mycket högre precision för att kunna avgöra skärpedjupet vid större än f/4 eller vad det nu var på en DX.

------------------------------------------------------------------------------

Min egen idé är mycket mindre komplicerad än era:

APPAR!!!!!!!

Vill man ha en speciell auto-ISO funktion fixar man en app som ger en det, vill man ha annan info i sökaren fixar man en app som ger en det och så vidare.

Nikon är en hårdvarutillverkare, inte en mjukvarutillverkare. Förutom färgskärmen är det ju inte mycket i menysystemet som skiljer en D3 från en mobiltelefon från -02. Gör de en kamera som kan hantera appar kommer de att revolutionera hela industrin på samma sätt som iPhone.
 
Omgjord picture control

Picture control idag ger kanonresultat men är ganska bökig att jobba med. Den är relativ dvs en profil du skapar baseras på en befintlig profil och kan endast relatera till "bas-profilen". Genom att låta värdena vara absoluta skulle allt bli mycket enklare.
För den som hellre pillar i datorn spelar det kanske mindre roll ;=)
 
Jamen herregud då, jag tar väl tillbaka allt jag sagt... jag borde vetat bättre än att försöka förespråka en förutsägbar automatik här på FS, då vet man att man blir påhoppad av de som förstår det här med foto... vad trött jag blir ibland!
 
ser inte vitsen med det, du har ju redan allt info du behöver i sökaren

Nej.

På D700 ser man varken fokusavstånd eller brännvidd i sökaren och att göra beräkningarna i huvudet är svårt.

Om du menar att avgöra skärpedjupet utifrån vad du ser i sökaren så funkar det inte alls bra tycker jag. Jag har glasögon och därtill har jag ett dominant vänsteröga och alla kamerot är designade för att man tittar med höger öga. Är man vänsterögd kör man näsan i baksidan av kanerahuset och får titta lite på avstånd genom säkaren.
 
Jaa.. o så nån sorts fjärrstyrning så man kan skicka ut kameran på stan o plåta eller i skogen, inställd på dvärgmockasin, småspov mm o sen bildbehandla, o skicka hem allt till datorn så man slipper skitgörat med att själv tänka. gärna skall den ju också ladda upp kritikbilder och poolbilder, kan man sen få den att blogga o skriva på ansiktsboken o twittra me karl bild(t) o grabbarna, Nice

Då kan man skaffa sej en gammal analog nikon och börja fota för fotandets skull
 
Jaa.. o så nån sorts fjärrstyrning så man kan skicka ut kameran på stan o plåta eller i skogen, inställd på dvärgmockasin, småspov mm o sen bildbehandla, o skicka hem allt till datorn så man slipper skitgörat med att själv tänka. gärna skall den ju också ladda upp kritikbilder och poolbilder, kan man sen få den att blogga o skriva på ansiktsboken o twittra me karl bild(t) o grabbarna, Nice

Då kan man skaffa sej en gammal analog nikon och börja fota för fotandets skull

+1
det börjar bli löjligt....
Fotografi är ett hantverk!
 
---
... och hur omotiverat och antikt är det inte att kränga en GPS för 2300 ...
---
2.300 kr för en enkle GPS är blodigt (det finns ju lösa sådana att köpa för under 400 kr).


---
... och en wifisändare för 8000, därtill som klumpiga tillbehör.
---
8.000 kr !!!!!
Milda makter - det är ju rent ocker! Men detta är ett så befängt överpris att jag vågar påstå att det med säkerhet kommer att reduceras avsevärt. Andra kommer med lösningar som kostar en bråkdel. Det finns ju redan Wi-Fi kort.


---
Den enda anledningen jag kan se till att de inte har GPS, WiFi och BT i husen är för att de då skulle slå undan benen på sig själv i och med att de inte längre skulle kunna sälja dessa totalt överprissatta tillbehör men hur länge kan de hålla kvar vid detta ställningstagande? När billiga kompaktkameror och mobiltelefoner har dessa funktioner så är det bara antikt och dumt att inte införa all teknik under skalet. Det är dags för ett paradigmskifte!
---
Det är säkerligen orsaken - att kunna dra åt sig så mycket sekiner som möjligt. Sådant ändrar de inte på godvilligt - de måste tvingas till detta. Att dessa funktioner finns i kompaktkameror etc. utgör inte ett tillräckligt hårt tryck på Nikon. Men att både Sony A55 och A580 har inbyggd GPS skulle kunna medföra att Nikon tvingas att omvända sig under galgen.

Att inte behöva pröjsa 2.300 kr extra, inte behöva ha en extra pryl att släpa på och montera på och av, inte behöva ställa klockor noggrant, inte behöva strula med extra dataprogram att synka, utan där GPS-uppgifterna bara åker direkt in i EXIF-datafilen så fort man trycker på slutarknappen. Inget annat ska behövas! För somliga fotografer är detta guld värt.

Det enda problemet för Nikon i detta avseende kan vara att det är tekniskt väldigt svårt att få tillräcklig signalstyrka till en GPS-antenn inuti ett metallhus. Vilket innebär att det faktiskt är lättare att stoppa in funktionen i ett plasthus - medan Nikon et al säkert hellre skulle vilja stoppa in denna funktion enbart i de dyrare husen, men inte i de billigare...
 
Jaa.. o så nån sorts fjärrstyrning så man kan skicka ut kameran på stan o plåta eller i skogen, inställd på dvärgmockasin, småspov mm o sen bildbehandla, o skicka hem allt till datorn så man slipper skitgörat med att själv tänka. gärna skall den ju också ladda upp kritikbilder och poolbilder, kan man sen få den att blogga o skriva på ansiktsboken o twittra me karl bild(t) o grabbarna, Nice

Då kan man skaffa sej en gammal analog nikon och börja fota för fotandets skull

Om du vill sätta upp så många hinder du kan mellan dig och en bra bild som möjligt (manuell fokus, film, svartvitt, ingen ljusmätare o.s.v) är det väl OK för min del, men jag kommer inte att göra det svårare än nödvändigt för mig och det är riktigt trist att du inte kan låta folk hålla på med den sortens foto de gillar utan att komma och gnälla.

Det där med att en automatisk kamera tar bra bilder själv förstår nog till och med du att det inte stämmer. I enkla lägen, där man hinner med med en manuell kamera, är det ännu lättare med en automatisk kamera men när det börjar gå fort måste man veta hur automatiken jobbar på precis samma sätt som man måste veta hur man hanterar en manuell kamera.

Skillnaden är bara att bilden den manuella kameran tar på sin absoluta höjd blir nästan lika bra som motsvarande digitala bild. Sen kan man komma och snacka om känsla med analogt och så vidare men det betyder ju bara att bilden är underordnad tekniken i det fallet... Att påstå att det går att ta bilder med analogt som inte går att ta med digitalt faller ju på sin egen orimlighet!
 
MOF, Motive-Oriented Focal-system. Som automatiskt sätter focus på vald motivtyp, t ex naken hud, krukväxt, randig kattunge etc.

MOT, Motive-Oriented Trigger. Som automatiskt tar bilden så snart det dyker upp ett exemplar av valt motiv i sökaren (efter att MOF fastslagit focus, naturligtvis).

Tänk så bekvämt: Kameran hänger och dinglar i remmen över axeln under en promenad på stranden och när man kommer hem har man minneskortet fult av läckra bikinibruttor. Diskret och utan ansträngning.
 
För övrigt håller jag helt med om att det borde vara vibrationsreducering både i sensorn och i objektivet!

Att VR i objektivet är bättre i teorin hjälper ju inte när objektivet saknar VR vilket ju en klar majoritet av Nikons objektiv gör. Även om 3-4 steg inte kan uppnås vore det ju hur gott som helst med 1-1,5 steg på alla objektiv. Nikon köper ju redan sensorerna av Sony, varför inte köpa hela Sonys sensorpaket med stabilisering och allt?





För att förekomma alla gnällspikar talar jag redan nu om att VR i sensorn inte ska användas samtidigt som VR i objektivet, men det är ju inte svårare än att om ett objektiv med VR ansluts så stängs VR i sensorn av.
 
Va tråkiga ni är!

En tråd som vill spåna kring möjligheterna med modern teknik i en kamera och en bunt med stofiler ondgör sig över att det över huvud taget ens diskuteras.

Ska vi inte backa tillbaka till att rita med kol på grottväggar när vi ändå håller på. Va inte så jädra teknikfientliga utan acceptera de möjligheter som finns.

Jag uppskattar en Nikon FM lika mycket som andra stofiler här. Det är dock inte riktigt samma sak!

Auto-iso är ju pinsamt dåligt implementerat, Appar eller plug-ins vore ju ett lysande sätt att personifiera kameran.

Ge mig 4" pekskärm och alla möjligheter som finns i iphone för tusan. Fast utan att försaka det vi har idag så klart :)

[Edit] ALLA knappar på huset ska naturligtvis gå att ställa funktion på. Vill jag använda ISO-knappen som avtryckare ska väl det gå att göra för tusan.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.