Annons

Önskelista: I min nästa Pentax...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag nöjer mig med rejält mycket mindre brus på höga iso och bättre skärm.

Men är dock lite orolig över vad nästa kamera ska bli för ett djur då den inte skulle vara en efterföljare till K20. Betyder det slutet för Pentax systemkameror?
 
Bättre skärm. Ljus härlig splitscreen. Mindre brus. Det är allt.

I mjukvaran skulle jag vilja ha möjlighet att ändra snabbmenyn. Istället för ISO tex, kunna sätta dit multiexposure etc.

PS. Hellre snabbare blixt sync än serietagning.
 
Jag nöjer mig med rejält mycket mindre brus på höga iso och bättre skärm.

Men är dock lite orolig över vad nästa kamera ska bli för ett djur då den inte skulle vara en efterföljare till K20. Betyder det slutet för Pentax systemkameror?

Knappast. I så fall är ju de investeringar de gjort iom DA-serien bortkastade.

Frågan är bara vilken sorts systemkamera.

APS-C? - Högst troligt, ja.
Elektronisk sökare? - Högst troligt, nej (tack o lov). Möjligtvis en hybrid.

Kanske en smidig, högkvalitativ, "designad" och dyr(?) historia.

Vi lär ju få reda på det i sommar...

/Micke
 
Ersättaren till K200D blir antagligen i samma storlek, i alla fall om batterigreppet ska passa. Men den kan ha K20Ds batterigrepp.
Den mer avancerade modellen kanske får nytt batterigrepp med nån knapp till, i så fall kan det bli en mindre kamera.

Men jag gissar att det blir överraskningar.
 
Ge mig ett metallhus och en sökare à la ME.

Gärna lite bättre brusegenskaper, samt säkrare AF i dåligt ljus, men för mig så går ändå robusthet först.
 
Det räcker med att de kommer ut med nått nytt så är jag nöjd. Då vet jag iaf att liket lever ha ha ha.

Fan vad torrt det är på fronten överhuvudtaget.....
 
Jättebra men du glömde en sak.

Hej!

Som tekniknörd och funktionsfreak finns det en rad andra saker jag prioriterar i min kamera framför optiska prestanda. Jag antar att jag inte är ensam om det och hoppas att kameratillverkarna någon gång också ska tillfredsställa denna kategori av konsumenter.

Som exempel kan jag nämna att mina investeringar i DA*-objektiv framför allt varit för den tysta autofokusmotorn och vädertätningen.

I nästa kamerahus från Pentax vill jag ha nätverk, GPS, HDMI och högupplöst skärm.

Nätverk vill jag ha för att var som helst och när som helst kunna skicka bilder från kameran till fotobloggen, resedagboken, jobbet, tidningen, familj och vänner etc. Jag tänker mig plats för ett SIM-kort i kameran eller batterigreppet. I menyn kan jag sedan sända bilder till önskad mottagare. Givetvis ett medföljande program för att enkelt lägga upp eller synka en adressbok. Titta på Sonyericssons exempel MD400g GPS USB-modem för mobilt bredband.

GPS vill jag ha för att tagga bilderna med exakt position. Den nya A-GPS tekniken som finns i mobiltelefonerna ökar dessutom tillgängligheten för GPS.

HDMI vill jag ha för att enkelt koppla min kamera till moderna skärmar. Detta borde ju vara standard idag precis som USB.

Högupplöstskärm vill jag ha för att effektivare granska bilder direkt i kameran, för att få in mer information på skärmen och för att öka läsbarheten. Titta bara på skärpan på Sony Ericssons Xperia! Ricoh CR1 visar 920.000 pixlar på en 3 tums skärm. Det är 120.000 pixlar/cm2. Pentax K20 visar 230.000 pixlar på en 2,7 tums skärm. Det är 34.000 pixlar/cm2.


Du glömde en av de viktigaste funktionerna på en kamera (enligt mig i alla fall)
nämligen att kunna fotografera med den!
 
Sur men nöjd

Som vanligt så är jag motvals!
Alla nya, och för de mesta, helt onödiga funktioner som bara kostar en massa pengar.
Varenda extra grej blir samtidigt en risk när garantitiden gått ut.
Hur roligt är det att ha en fin kamera med ex. icke fungerande GPS?

Hellre en billigare slimmad kamera, som fungerar som en kamera utan en massa bling, bling!

Vill man ha en massa skräp så kan man köpa det vid sidan om som tillbehör.

och så en applåd på det!



Helt allvarligt. Tekniktönteriet har gått för långt. Jag håller med talare (ovan).

Vi betalar massa extra för skräp och funktioner som gör att kameran går sönder efter några års andvändning.
Helt klart för att teknikbögarna ska kunna få en anledning till att köpa nya prylar.

Det sägs att konkurrens gör att vi får bättre teknik & bättre pris.
Jag tycker att vi får mer skit med
mindre kvalitet och blir lurade att tro att vi behöver fler saker än vad som är nödvändigt.

Jag ska inte klaga egentligen. Det gynnar min framtid som fotograf eftersom många idag fokuserar på utrustningen och inte bilden.
När man inser detta, ligger man några steg före konkurrensen.

Mvh Emil
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.