Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskelista för 20 000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Blev alldeles för otålig, nu väntar jag på följande:

Nikon D80
Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED
Soligor UV 67mm Digital high grade
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon
Soligor Kameraväska Classic Line Maxi
TekQ SecureDigital 4GB Extreme (133x)

Med tanke vad jag fotat med innan misstänker jag att det blir svårt för mig att bli besviken. :)
 
Hoppas att du inte tror att det sistnämnda är ett macroobjektiv? Då blir du brutalt besviken iaf.

D70s säljs nu ut för 7000kr med 18-70 objektivet. För ytterligare 3-4000kr kan du antingen köpa nikon 60mm macro eller tramron 90mm. Totalt 11kkr. Några filter behöver du inte, dock ett minneskort på 1-2Gb.

Jag reagerade redan på ditt första inlägg där du skrev:

"Å andra sidan kan det ju vara smidigt att ha samma sort kamera som ens vänner har med tanke på batterier, laddar, tillbehör och så vidare?"

Det är hellt uppåt väggarna. Det enda värdefulla du kan låna är objektiv. Annat ska aldrig vägas in. Batterier, herregud....
 
Nej, det är ett teleobjektiv med 'macro' möjlighet, jag förstår att det inte kommer vara som dedikerat makroobjektiv men det kommer duga tills jag får pengar till ett riktigt.

Angående frågan om tillbehör. Herregud!! Förlåt att jag frågade..
 
Jag har faktiskt också precis beställt en D80. Sitter nu spänt och väntar på att det ska bli lördag så att jag kan åka till Scandinavian Photo och hämta ut härligheten.

Precis som du harri manni funderade jag lite på Pentax K10D men avgörande i mitt fall blev att jag faktiskt inte tror på idén med en sensor som skakar. Det känns inte hållbart i längden. På Pentaxen utförs bildstabiliseringen av att sensorn rör sig med hjälp av magnetkraft.
 
Skoj, har du gluggar sedan tidigare eller köpte du nytt samtidigt?

Förutom skarpare bilder i vissa sammanhang kan den ju skaka bort dammpartiklar men det verkar som man förr eller senare får lov att blåsa bort damm 'manuellt' i vilket fall, det kommer förmodligen ta lägre mellan gångerna på Pentax:en då den dessutom är bättre tätad.

Fast D80 är tydligen bättre skyddad mot damm än tidigare modeller om man skall tro den här mannen.

"For what it's worth, Nikon has put a new anti-static coating on the filtration pack in front of the sensor, though for some reason they don't seem to mention that in their marketing (hey, Nikon, how many times do I have to say you need to improve your marketing?)"

(Från http://www.bythom.com/d80review.htm)

Nu när man väl beställt är väntan olidlig, önskar jag kunde åka och hämta jag med! :)
 
Nix. Jag har inga gluggar sedan innan. Körde Yashica på filmtiden och de gluggarna går tyvärr inte att använda. Dessutom saknar de autofokus.

Blir till att köpa nytt. Dock får jag nöja mig med kit-objektivet så länge (18-135).
 
Dustinhome har D80 + 18-70 + 55-200 + 1 Gb + Väska för 12495:- Komplettera med Tamron's 90mm/2.8 så är du hemma.

D70 har sugrörssökare jämfört med D80 - köp en ny och modern kamera ist för D70 eller 300D.

// Maxe

Oj såg att du beställt D80 redan - jaja - bra val tycker jag.
 
harman skrev:
Blev alldeles för otålig, nu väntar jag på följande:

Nikon D80
Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED
Soligor UV 67mm Digital high grade
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon
Soligor Kameraväska Classic Line Maxi
TekQ SecureDigital 4GB Extreme (133x)

Med tanke vad jag fotat med innan misstänker jag att det blir svårt för mig att bli besviken. :)

Du får berätta hur - Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO kändes, Grattis till en dunderkamera.
 
Splanky skrev:
Du får berätta hur - Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO kändes, Grattis till en dunderkamera.

Tackar, fick kameran med posten idag, julafton kom tidigare än väntat! ;)

Har knappt hunnit testa kameran ännu, bara knäppt några bilder inomhus. Verkar lovande!

Återkommer om Sigma:n, tyvärr har jag inte så mycket att jämföra med men kan ju i alla fall berätta hur den känns jämfört med Nikonobjektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.