Annons

Öland v-30.

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersHelberg

Avslutat medlemskap
Har tänkt besöka Öland vecka-30 och eller vecka 31 för att fota vadare.Är det för tidigt? Har de arktiska vadarna börjat sin flytt söderut? Tänkt utgå från den östra sidan, Stenåsa norrut och söderut.Någon som gjort något liknande,hade varit roligt att höra isåfall.Kanske några andra tips.
Mvh Anders Helberg.

Kommer själv befinna mig där vecka 30. Men hur det är med vadare vet jag mindre om, men ett bra och fågelsäkert ställe är Kappeludden på östra sidan, kommer säkert att befinna mig där några dagar.

Hej Mats!
Får se om jag sticker upp till kapelludden,väder och antal fåglar får bestämma.
Tack för tipset.

Beror på

Har tänkt besöka Öland vecka-30 och eller vecka 31 för att fota vadare.Är det för tidigt? Har de arktiska vadarna börjat sin flytt söderut? Tänkt utgå från den östra sidan, Stenåsa norrut och söderut.Någon som gjort något liknande,hade varit roligt att höra isåfall.Kanske några andra tips.
Mvh Anders Helberg.

Det beror på vädret! Är det regnigt/växlande väder de första veckorna i juli kan det vara läge att fota redan då. Utfärgade vadare i sommardräkt fotas bäst i juli månad typ v 28-29. I vecka 30 och framåt börjar det bli fler och fler ungfåglar samt gamla fåglar som har börjat tappa sin vackra sommardräkt. Det gäller att tajma efter väder och vind! Toppen av myrspov/kustsnäppesträcket brukar gå mellan 12-25 juli, därefter är det mycket ungfåglar/skabbiga äldre fåglar som ses. Ha koll på prognoserna (Vid vackert väder är det mest sträckande och inte rastande fåglar som låter sig fotograferas)

Tack för all den informationen.Det var ungefär något sånt här jag ville höra,man vill ju helst ha fåglarna i sin fina sommardräkt. Ska ha koll på vädret,tack än en gång.
Mvh Anders

Tips

Här är ett litet extra tips om du vill fota sträckande myrspov/kustsnäppor som sträcker nära land: 15-25 juli, sydvästlig-västlig vind måttlig-frisk helst efter väder/vindombyte från vind på ostsektorn. Kan tyckas konstigt för oinsatta då man tycker att ostvind skulle trycka vadarna närmare land. Jag kan inte riktigt förklara det helt men man måste titta på hur vindarna och vädret är längre norrut och så är det ju också ett faktum att det blåser mindre närmare land vid denna vindriktning (Vilket ger att fåglarna sträcker närmare). Nedan ett exempel på ovan givna omständigheter - Torhamns udde (Någon mil sydväst om Ottenby) och med avstånd på alltifrån 5-100 meter från sträckande myrspov/kustsnäppa. Först myrspov sedan kustsnäppa.

Bilagor

• bild031_fs.jpg
    bild031_fs.jpg
    80.4 KB · Visningar: 653
  • bild031_2_fs.jpg
    bild031_2_fs.jpg
    53.8 KB · Visningar: 542
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar