Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ökat brus hos D50 efter ett år

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrollster

Medlem
Hej!

Har under senare tid börjat störa mig mer och mer på bruset som kameran genererar.
Idag så satt jag och en annan och kollade på en bild jag tog för inte alls för så länge sedan och det var riktigt illa. Så jag tog och jämförde bilderna med bilder som jag tog första dagen med D50n (21/9-05).
Jag gjorde jämförelsen helt ovetenskapligt så jag är inte säker på att skillnaden är så stor som jag misstänker.

Men är det så att någon annan märkt av liknande problem med D50n? (jag har tagit över 11000 exponeringar med kameran)

Låter osanoligt att den skulle generera mer brus efter ett visst antal exponeringar.. Troligtvis så är det du själv som har vant dig mer å mer vid bildkvaliteten.

...eller börjat exponera snålare, eller börjat fotografera i andra typer av ljus, eller börjat ta andra typer av bilder, eller börjat efterbehandla hårdare.

japp, det finns många faktorer.. Och som Jim säger så är det viktigt att tänka på exponeringen.. för att tex ljusa upp en underexponerad bild bidrar till en hel del brus.

Har du bildexempel "då och nu" så kanske det hjälper oss :)

En lite långsökt delförklaring skulle vara att kameran faktiskt ger mer brus ju högre temperaturen är. Det syns säkert skillnad på en bild tagen vid +25 grader och -10 skulle jag tro i alla fall. Så om du kollat massa vinterbilder och jämfört med bilder tagna i sommarvärmen så kanske det är därför;-)

Hittade just en bild från första veckan där jag har enormt brus så bruset har nog inte ökat. Nog bara jag som ställer högre krav i dag.

Makten skrev:
En lite långsökt delförklaring skulle vara att kameran faktiskt ger mer brus ju högre temperaturen är. Det syns säkert skillnad på en bild tagen vid +25 grader och -10 skulle jag tro i alla fall. Så om du kollat massa vinterbilder och jämfört med bilder tagna i sommarvärmen så kanske det är därför;-)

Det kan nog vara en delförklaring. De bilder jag jämförde med först var utomhusbilder från i höstas, ofta nattbilder. Och dem jämförde jag med bilder från varma sommarkvällar.

Har diskuterats tidigare!

Makten skrev:

Kolla på: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55635&perpage=15&pagenumber=1

Jag citerar mig själv:
*Om man sänker temperaturen från 293K (+20C) till ex.vis 263K (-10C) borde bruseffekten -allt annat oförändrat- minska med 10,3%, om jag minns min Boltzman och prof. Friis korrekt! Om det se'n är märkbart på bildbruset vete f-n!*

mvh,

prylnissen

Re: Har diskuterats tidigare!

prylnissen skrev:
Kolla på: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55635&perpage=15&pagenumber=1

Jag citerar mig själv:
*Om man sänker temperaturen från 293K (+20C) till ex.vis 263K (-10C) borde bruseffekten -allt annat oförändrat- minska med 10,3%, om jag minns min Boltzman och prof. Friis korrekt! Om det se'n är märkbart på bildbruset vete f-n!*
Ja, om bruset är en linjär funktion av absoluta temperaturen. Är det verkligen så? Jag kan tänka mig att det avtar logaritmiskt, men jag har ingen aning. En del elektroniska kretsar behöver inte särskilt stora temperaturvariationer för att hoppa rejält i specifikationerna.

P(brus) = 4 * k * T * B * R

där:

k = Boltzmans konstant (1,38065 * 10^-23. J/K)
T = temperatur i Kelvin
B = bandbredden i Hz
R = impedans i ohm

Det handlar om att jämföra bruseffekten vid två olika temperaturer, med övriga parametrar oförändrade. Därav följer att sambandet bruseffekt/temperatur blir en linjär funktion.
Har slitit med dessa ting i mitt arbete med radiokommunikation och mätteknik, och ännu inte sett några avsteg från detta!(Inom rimliga temperaturintervaller!)

Om specifikationerna för kamerakretsar skulle "hoppa", lär det ge större problem än en olinjär ändring av termiska bruset!

mvh,

/prylnissen

Senast ändrad:
Re: Re: Har diskuterats tidigare!

Makten skrev:
Ja, om bruset är en linjär funktion av absoluta temperaturen. Är det verkligen så? Jag kan tänka mig att det avtar logaritmiskt, men jag har ingen aning. En del elektroniska kretsar behöver inte särskilt stora temperaturvariationer för att hoppa rejält i specifikationerna.

Termisk mörkerström i en CCD (och CMOS-sensor) dubbleras för varje 5-9 grader i intervallet ca -15 till 30 grader. En temperaturminskning på 30 grader bör alltså minska bruset med åtminstone 90%.

Johannes

Re: Re: Re: Har diskuterats tidigare!

Johannes-S skrev:
Termisk mörkerström i en CCD (och CMOS-sensor) dubbleras för varje 5-9 grader i intervallet ca -15 till 30 grader. En temperaturminskning på 30 grader bör alltså minska bruset med åtminstone 90%.

Johannes

Det förklarar ett och annat.

Re: Re: Re: Re: Har diskuterats tidigare!

Skrollster skrev:
Det förklarar ett och annat.

Fast då talar vi förstås enbart om det termiska bruset. Hur mycket det påverkar bilden beror på exponeringstiden. Vid korta tider (normala tider) dominerar i allmänhet utläsningsbruset över det termiska bruset.

Johannes

Johannes-S skrev:

Johannes

Intressant!

Då har jag lärt mig något nytt tack var Fotosidan!

Bra med forskare som hinner delta här!

Tack Johannes!

Betyder detta att den brusgenererande mekanismen hos optiska sensorer har ngn form av regenerativ process? (som "tar över" från Botzmann/Friis).
Mina erfarenheter från praktiska tillämpningar har huvudsakligen handlat om de temperaturberoende brusmekanismerna i passiva/linjära kretsar.

mvh,
/prylnissen

Johannes-S skrev:
Jag misstänkte att det inte var linjärt. Men som sagt så är det ju inte bara termiskt brus, men det lär väl bli synbar skillnad i alla fall antar jag då.

Bo>> Det går väl inte att applicera en så enkel "lag" på en sådan mojäng som en sensor kanske?

Re: Re: Re: Re: Har diskuterats tidigare!

prylnissen skrev:
Intressant!

Då har jag lärt mig något nytt tack var Fotosidan!

Bra med forskare som hinner delta här!

Tack Johannes!

Betyder detta att den brusgenererande mekanismen hos optiska sensorer har ngn form av regenerativ process? (som "tar över" från Botzmann/Friis).
Mina erfarenheter från praktiska tillämpningar har huvudsakligen handlat om de temperaturberoende brusmekanismerna i passiva/linjära kretsar.

mvh,
/prylnissen

Termiskt brus i CCD-chip är en komplicerad process och jag har aldrig satt mig in i detaljerna. Det finns lite information på den här websidan:

http://www.mssl.ucl.ac.uk/www_detector/optheory/darkcurrent.html

Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar