Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öhh.. Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Bland alla mer eller mindre exotiska resmål tänkte jag klämma in en fråga om vår huvudstad. För om allting flyter på kommer jag upp till Stockholm under torsdagseftermiddagen. Min fråga är om det finns några platser företrädesvis i city som är speciellt och snyggt utformade på något sätt med julbelysning och andra dekorationer? Att jag vill ta några bilder av en sådan plats är väl överflödig information.
Kommer bara ta med mig ett hus och en normalzoom. Och finns det någon som vill guida mig personligen så är det välkommet.

Bland alla mer eller mindre exotiska resmål tänkte jag klämma in en fråga om vår huvudstad. För om allting flyter på kommer jag upp till Stockholm under torsdagseftermiddagen. Min fråga är om det finns några platser företrädesvis i city som är speciellt och snyggt utformade på något sätt med julbelysning och andra dekorationer? Att jag vill ta några bilder av en sådan plats är väl överflödig information.
Kommer bara ta med mig ett hus och en normalzoom. Och finns det någon som vill guida mig personligen så är det välkommet.

Bara för att regna på din parad kan jag meddela att Stockholm är kallt, regnigt och grått för tillfället.

I övrigt rekomenderar jag den utmärkta servicen man får på Stockholms turistbyrå, i Sverigehuset mitt emot NK, vid Kungsträdgården. De har många tips på olika typer av stadsvandringar man kan göra.

Over and out.

Om jag är så jobbig och påstår att kallt, regnigt och grått väder inte är något hinder. Finns det något fotomässigt då?

Om jag är så jobbig och påstår att kallt, regnigt och grått väder inte är något hinder. Finns det något fotomässigt då?

Orkar man ta sig ut till Öfvre (Östermalm :) så finns det en hel del nice arkitektur där. Mycket stuckatur och dyl. Brukar bli en trevlig prommenix när man väl tagit sig för. Hos turistbyrån har jag för mig att det finns "starmaps", alltså kartor som visar var kändisar bor. Kan ju alltid vara nåt. :) Diplomatstaden är imponerande också. Gärdet likaså. Gamla stan funkar också. Annars är just city rätt tråkigt.

Vet ingen speciell juldekoration men Gamla stan är alltid trevligt att fota, och det brukar finnas lite dekorationer där. Kan vara riktigt stämningsfullt när det snöar, men som sagt i tidigare inlägg, vädret är inget vidare just nu.

Det finns ju en stor fet "disney"gran på skeppsbron. Julskyltningen på NK är ju också en klassiker. Stortorget i Gamla Stan och slottet har nog julstämning så det räcker.

/M

Tack, Mattias. Gamla Stan och slottet verkar vara det jag söker. Tur förresten att jag fått natthärbärget förlagt till trakterna av Karlaplan, då blir det inte så långt till Öfvre Östermalm ;-)

"Disney-granen", även kallad Stenbecksgranen, är f ö världens största julgran, 38 m eller så med en 4 meters stjärna i toppen, så det är en utmaning att få med på ett snygg sätt. Finns vackra husdekorationer bredvid, ett osannolikt läckert hus med istappsdekorationer. Drottninggatan och Biblioteksgatan är vanligtvis belamrade med hängbelysningar, sånt där man tar med tele för att klämma ihop. <osv

Folk, liv och rörelse - finns det något mer vackert?

Håll dig i smeten och skippa arkitekturen.
Hitta på något du själv tycker är rolig och ha med dig kameran så blir det säkert lite roliga bilder också.

Tycker att Slussen är det bästa alternativet just nu eftersom det planeras att rivas. Det finns riktigt intressanta miljöer där, plus en jävla massa folk.

Jo, jag hann med Slussen också, trodde inte att jag skulle få det. Fick för övrigt ett ganska bra dygn i Stockholm. Stenbergs gran på Skeppsbron hittade jag också, även om jag hela tiden fattat det som att den stod på Skeppsholmen, eller i varje fall närmare Nationalmuseet.

Bilagor

• julgran.jpg
    julgran.jpg
    28.7 KB · Visningar: 6,781
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar