Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ögonmussla dynax 5

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Har letat och letat och letat... Är det NÅN som vet om det överhuvudtaget finns nån ögonmussla att få tag i till denna kamera??
Jag menar då inte den som sitter på kameran när man köper den utan den varianten som ser mer ut som en "tratt"...

hjääälp..... //Malin

Malin, Minolta har i varje fall tidigare tillverkat en ögonmussla. Den borde passa även din kamera då t ex samma sökarlupp passar såväl Dynax 5 som min gamla XD-7. Vet inte om den tillverkas längre. Förmodligen svårt att hitta en begagnad.

Även Hama har tillverkat ögonmusslor som passar Minolta. Jag har själv en sådan. Jag köpte den inte i första hand för ögonmusslan utan för att man också kunde montera en korrektionslins för ögonfel. Minoltas variant av korrektionslins tyckte jag var allför pillrig att montera bort och alltför lätt att tappa bort, när jag behövde montera min vinkelsökare.

Eftersom min tillfälliga närsynthet pga ålder övergått i "trångsynthet" så behöver jag inte längre någon korrektionslins. Dessutom har jag slarvat bort själva linsen.

Ögonmusslan har jag dock kvar. Jag behöver den inte längre och kan skicka den till dig om du vill. Skicka mig ett mail om du är intresserad.

Olle

Jag har inget svar på din fråga, men jag har ungefär samma problem - min dynax 5 saknar helt ögonmussla.

Har sett att det går att köpa ny originalmussla från t ex cyberphoto (verkar ju förresten vara olika musslor för olika minoltamodeller), men om någon råkar ha en gammal mussla som passar dynax 5 som bara ligger och skräpar så kan jag köpa den för en lagom slant.

Har testat att ta den från min gamla spxi men den passar såklart inte dynax 5...

tjohopp :)
/Boel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar