Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ögonmussla 1.35x
- Trådstartare SINGO
- Start datum
Carlos
Aktiv medlem
"Länkar är till för att klickas på"Nilzohn skrev:
Någon som vet om någon av dessa passar även en 300D?
Anteman
Aktiv medlem
Inte så mycket att läsa, men iaf en hemsida att klicka sig till..
http://www.kpsrd.co.kr/en/index_en.htm
http://www.kpsrd.co.kr/en/index_en.htm
tomasandersson
Aktiv medlem
Jag är också riktigt sugen på att testa denna lilla pryl. Vore toppen att slippa dras med den pyttelilla sökaren i 350D.
En sak som ingen har nämnt, men som är nog så viktig att påpeka, är att sökarbilden inte bara blir större av en sån här pryl, utan rimligtvis också mörkare. Eftersom ljuset i sökaren behöver täcka upp en 1,82ggr större yta, så tappar man nästan ett helt bländarsteg (sökaren blir mörkare alltså, exponeringen påverkas naturligtvis inte). Med ljusstarka gluggar kanske det inte gör så mycket, men som sagt värt att påpekas.
Om någon har testat 1,35x musslan, så vore det intressant att veta om det upplevs som jobbigt att sökaren blir mörkare, samt om sifferinformationen i nederkant på sökaren fortfarande är synlig.
En sak som ingen har nämnt, men som är nog så viktig att påpeka, är att sökarbilden inte bara blir större av en sån här pryl, utan rimligtvis också mörkare. Eftersom ljuset i sökaren behöver täcka upp en 1,82ggr större yta, så tappar man nästan ett helt bländarsteg (sökaren blir mörkare alltså, exponeringen påverkas naturligtvis inte). Med ljusstarka gluggar kanske det inte gör så mycket, men som sagt värt att påpekas.
Om någon har testat 1,35x musslan, så vore det intressant att veta om det upplevs som jobbigt att sökaren blir mörkare, samt om sifferinformationen i nederkant på sökaren fortfarande är synlig.
Pupillen
Aktiv medlem
Tekniskt sett är detta bara en kikare (säkert av allra enklaste slag för övrigt) så om din pupill är t ex 4 mm stor så kommer en 1,35X-kikares ingångspupill att bli 5,4 mm stor och alltså samla in 1,82 ggr så mycket ljus. Det går alltså precis jämt ut och sökaren upplevs som lika ljus som förut (förutsatt att linserna är så pass stora att det är ögats pupill som begränsar kikarens utgångspupill).tomasandersson skrev:
Jag är också riktigt sugen på att testa denna lilla pryl. Vore toppen att slippa dras med den pyttelilla sökaren i 350D.
Argumentet att tillverkarna mot sin vilja "tvingats" göra sökarna så små p g a att de små mattskivorna skulle bli för mörka om de förstorades mer är alltså i grunden falskt. Orsaken till de små sökarna har förvisso till viss del med mattskivans storlek att göra men framförallt handlar det om vanlig penninghunger (i det här fallet rätt missriktad eftersom jag tror vi är ganska många som skulle vara beredda att betala för större sökare). Troligen finns också en för min näsa fullkomligt oförklarlig önskan att göra bakstycket platt :-(
tomasandersson
Aktiv medlem
Pupillen skrev:
Tekniskt sett är detta bara en kikare (säkert av allra enklaste slag för övrigt) så om din pupill är t ex 4 mm stor så kommer en 1,35X-kikares ingångspupill att bli 5,4 mm stor och alltså samla in 1,82 ggr så mycket ljus. Det går alltså precis jämt ut och sökaren upplevs som lika ljus som förut (förutsatt att linserna är så pass stora att det är ögats pupill som begränsar kikarens utgångspupill).
Argumentet att tillverkarna mot sin vilja "tvingats" göra sökarna så små p g a att de små mattskivorna skulle bli för mörka om de förstorades mer är alltså i grunden falskt. Orsaken till de små sökarna har förvisso till viss del med mattskivans storlek att göra men framförallt handlar det om vanlig penninghunger (i det här fallet rätt missriktad eftersom jag tror vi är ganska många som skulle vara beredda att betala för större sökare). Troligen finns också en för min näsa fullkomligt oförklarlig önskan att göra bakstycket platt :-(
Tack för den lektionen! Måste erkänna att jag utan närmare eftertanke hade svalt argumentet liten sökare = ljus, stor sökare = mörk. Nog borde man ha lärt sig efter att ha läst en stor mängd av dina alltid utmärkta inlägg att det är pupillen och inget annat som begränsar ljusinsläppet.
Makten
Aktiv medlem
Det var jäkeln! Det kanske är fullt logiskt egentligen, då ögat väl tar in samma mängd ljus även om man förstorar sökaren?Pupillen skrev:
Tekniskt sett är detta bara en kikare (säkert av allra enklaste slag för övrigt) så om din pupill är t ex 4 mm stor så kommer en 1,35X-kikares ingångspupill att bli 5,4 mm stor och alltså samla in 1,82 ggr så mycket ljus. Det går alltså precis jämt ut och sökaren upplevs som lika ljus som förut (förutsatt att linserna är så pass stora att det är ögats pupill som begränsar kikarens utgångspupill).
Jag upplever sällan sökarens ljusstyrka som ett problem heller, och där är knappast äldre spegelreflexkameror nåt vidare heller. Men storleken är det ju en jäkla skillnad på. Jag antar att problemet ligger i att förstora tillräckligt mycket utan att man måste hålla ögat för tätt mot okularet? Hos en 5D t ex, som ju har enormt fin sökarbild, måste man hålla ögat väldigt nära för att se hela bilden. Och då är ju spegeln ändå mycket större från början.
Carlos
Aktiv medlem
Pupillen skrev:
Argumentet att tillverkarna mot sin vilja "tvingats" göra sökarna så små p g a att de små mattskivorna skulle bli för mörka om de förstorades mer är alltså i grunden falskt. Orsaken till de små sökarna har förvisso till viss del med mattskivans storlek att göra men framförallt handlar det om vanlig penninghunger (i det här fallet rätt missriktad eftersom jag tror vi är ganska många som skulle vara beredda att betala för större sökare).
Håller med, min gamla analoga EOS 3000, billigaste instegsmodellen, har en sökare som är en dröm jämfört med alla Canons DSLR, 5D och 1Ds undantaget.
De små sökarna, och oviljan att visa iso-information i sökaren är två saker som måste vara extremt missriktad besparing. ALLA klagar på detta, att inte deras marknadsavdelningar inser det är otroligt.
tomasandersson
Aktiv medlem
Jag testar
Enklaste sättet att få sina frågor besvarade är väl att helt enkelt testa själv... Har lagt en beställning och återkommer med mina intryck så fort jag har hunnit testa lite.
Enklaste sättet att få sina frågor besvarade är väl att helt enkelt testa själv... Har lagt en beställning och återkommer med mina intryck så fort jag har hunnit testa lite.
Carlos
Aktiv medlem
Hej hopp!
Jag har fått min mussla från shiftlenses och testat den.
Kanon!
Sökaren blir verkligen större, mycket bättre.
Ingen noterbar ljusförlust, ej heller någon distorsion vilket jag hade befarat.
Tyvärr är den obekvämare mot ögat än orginal.
350D blir en helt ny kamera med musslan och batterigrepp.
Om någon sen kan förklara varför tillverkarna inte gör så här från början vore jag glad...
Det kan inte kosta många kronor om det görs i produktionsledet.
629:- inkl. frakt är i.o.f. rätt saftigt, men jag tycker det var värt det.
Detta är en riktigt bra gadget, rekommenderas!
Jag har fått min mussla från shiftlenses och testat den.
Kanon!
Sökaren blir verkligen större, mycket bättre.
Ingen noterbar ljusförlust, ej heller någon distorsion vilket jag hade befarat.
Tyvärr är den obekvämare mot ögat än orginal.
350D blir en helt ny kamera med musslan och batterigrepp.
Om någon sen kan förklara varför tillverkarna inte gör så här från början vore jag glad...
Det kan inte kosta många kronor om det görs i produktionsledet.
629:- inkl. frakt är i.o.f. rätt saftigt, men jag tycker det var värt det.
Detta är en riktigt bra gadget, rekommenderas!
Senast ändrad:
tomasandersson
Aktiv medlem
Kan meddela att jag också har fått min mussla. Fungerar utmärkt och ger en märkbart större sökare. Helt enligt Pupillens påpekande, så blir det inte heller någon ljusförlust. Hela sökaren syns bra, inklusive informationssiffrorna i underkant (350D).
Jag upplever att skärpedjupet syns tydligare i sökaren än förut, så det borde vara enklare att fokusera manuellt nu. Dock börjar jag misstänka att mattskivans fokusplan inte överrensstämmer till 100% med sensorns, eftersom jag verkar få lite frontfokus när jag fokuserar manuellt. Kan också bero på att 50/1,8 är ett stort skämt när det kommer till att fokusera manuellt... ;-)
Ska prova lite mer utförligt med mina andra gluggar när jag får lite mer tid över.
Enda minustecknet så här långt är att den stora musslan som skyddar mot yttre ljus är så stor att den täcker delar av 350D:s informationsdisplay.
Kan bara rekommendera denna pryl.
Jag upplever att skärpedjupet syns tydligare i sökaren än förut, så det borde vara enklare att fokusera manuellt nu. Dock börjar jag misstänka att mattskivans fokusplan inte överrensstämmer till 100% med sensorns, eftersom jag verkar få lite frontfokus när jag fokuserar manuellt. Kan också bero på att 50/1,8 är ett stort skämt när det kommer till att fokusera manuellt... ;-)
Ska prova lite mer utförligt med mina andra gluggar när jag får lite mer tid över.
Enda minustecknet så här långt är att den stora musslan som skyddar mot yttre ljus är så stor att den täcker delar av 350D:s informationsdisplay.
Kan bara rekommendera denna pryl.
Makten
Aktiv medlem
Detta låter ju högintressant. Måste man hålla ögat tätare mot okularet för att se hela sökarbilden? Jag funderar på att skaffa en till min D200, men den sökaren är ju rätt bra redan från början, så det kanske blir lite väl stor förstoringsgrad. Men jag hade verkligen inte sagt nej till en riktigt stor sökare, och jag använder heller inte glasögon eller nåt som är ivägen.
Carlos
Aktiv medlem
Det känns som man måste hålla ögat närmare med musslan på, därav lite synd att den är så hård och obekväm (jag använder lilla gummibälgen, den skymmer inte displayen, men ger inte heller lika bra skydd mot yttre ströljus). Den stora kändes lika obekväm.
Men som sagt, en småsak i sammanhanget, min 35D växte ett snäpp helt klart.
Men som sagt, en småsak i sammanhanget, min 35D växte ett snäpp helt klart.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Den har alltså en inbyggd ljusförstärkare med batteri?tomasandersson skrev:
Helt enligt Pupillens påpekande, så blir det inte heller någon ljusförlust.
tomasandersson
Aktiv medlem
Göran Larsson skrev:
Den har alltså en inbyggd ljusförstärkare med batteri?
Ja, man kan nästan tro det, så ljus och fin som sökaren blir. :-D
Kan det vara så att du, precis som jag gjorde tidigare i tråden, har gått på missuppfattningen att om man förstorar sökarbilden så blir den automatiskt mörkare?
Läs gärna mina och Lennart Nilssons tidigare inlägg och se om det klarnar, eller förklara vad du menar om det är något annat du tänker på.
tomasandersson
Aktiv medlem
Känner att jag måste komma med ett tillägg, så att ingen förvirrad själ känner sig lurad på något vis.
Förra inlägget kunde med lite vilja tolkas som att sökaren blir ljusare. Det blir den inte. Inte heller blir den mörkare. Det enda som händer är att sökarbilden blir större. Punkt.
Och nej, självklart sitter ingen ljusförstärkare med batterier i den. Den består endast av några slipade glasbitar och en utbytbar bricka som matchar infästningen till ögonmusslan hos olika kameramodeller. Ett par skruvar har den också så att man kan byta nämnda bricka. Säkert har jag glömt någon liten detalj, men ljusförstärkare? Nix, pix...
Förra inlägget kunde med lite vilja tolkas som att sökaren blir ljusare. Det blir den inte. Inte heller blir den mörkare. Det enda som händer är att sökarbilden blir större. Punkt.
Och nej, självklart sitter ingen ljusförstärkare med batterier i den. Den består endast av några slipade glasbitar och en utbytbar bricka som matchar infästningen till ögonmusslan hos olika kameramodeller. Ett par skruvar har den också så att man kan byta nämnda bricka. Säkert har jag glömt någon liten detalj, men ljusförstärkare? Nix, pix...
l-malmqvist
Aktiv medlem
Jag fick min sökarförstorare idag, till en Canon 350D. Lite dyr men välbyggd.
Upplever sökaren med förstoring som lika stor som på min gamla Nikon D2H (=stor och bra), enda minuset är att jag måste hålla ögat väldigt nära sökaren för att se allt. Skulle nog vara svårt om jag hade glasögon.
Ingen distorsion eller ljusförlust såvitt jag kan se. Snabb och smidig leverans. Jag rekommenderar definitivt denna pryl, den enda nackdelen med 350D (klen sökare) är härmed åtgärdad.
Upplever sökaren med förstoring som lika stor som på min gamla Nikon D2H (=stor och bra), enda minuset är att jag måste hålla ögat väldigt nära sökaren för att se allt. Skulle nog vara svårt om jag hade glasögon.
Ingen distorsion eller ljusförlust såvitt jag kan se. Snabb och smidig leverans. Jag rekommenderar definitivt denna pryl, den enda nackdelen med 350D (klen sökare) är härmed åtgärdad.