Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ögats bländare?!

Produkter
(logga in för att koppla)
I synfält, ja, men om man ser på perspektivet så lär det vara ca 85 mm. Personligen tycker jag att ögat mest påminner om ett shift-fisheye...
 
hansen2 skrev:
Var ansluter man trådutlösaren? *gulp*

/Johan

:-D Hoho... det här var en roligt tråd! Nej, nu ska jag kila hem från jobbet, välja manuellt program och bulb för ögonen. Nej, för fan... inte så, nu gick det fel. Äh, jag lägger på linsskyddet och bländare ner. Batteriet skall i alla fall på laddning.

Ha're, gott folk. (andra) ridå.

:)
 
Vilken färgrymd har ögat? Har noterat att mitt ena öga verkar vara lite "varmare" än det andra, särskilt i dåligt ljus. Hur vet man vilket som har rätt och går det att kalibrera?
 
tormig skrev:
Vilken färgrymd har ögat? Har noterat att mitt ena öga verkar vara lite "varmare" än det andra, särskilt i dåligt ljus. Hur vet man vilket som har rätt och går det att kalibrera?

Ögat är väl ungefär som en digitalkamera på auto vitbalans. Men ögat har nog bättre tolerans.

En kul test är att sätta skärmen på 9300K några minuter och sedan ställa tillbaka den på 6500K, oj vad allt ser gult ut till en början.
 
Avståndet "frontlins" - retina anges i facklitteraturen till 19,1 mm (average value). Ögats dioptrital är ca 53D och accomodationen av linsen ger en dioptriändring på ~10D hos en ung människa, accomodationsförmågan avtar sedan med åldern. När resp. långsynthet avgörs av ögonbulbens form.
Us
 
Nördigt, helt klart.

Men både TV och film visar varje bild två gånger, dvs de 24/25 eller 30 bilder per sekund blir en flimmerfrekvens på 48/50 eller 60 Hz.

Sedan är ögat snabbare ju länge ut i pereferin objektet befinner sig. Det är vanligt att monitorer upplevs flimriga när dom går på 60 Hz. En höjning till bara 75Hz brukar göra att bilden upplevs som helt stabil.
 
en tanke bara,, borde man inte se allt suddigt när man rör på huvet när man inte blundar (BULB ??).. om man inte sitter på stativ då,,, egentligen :D eller, borde inte allt bli jätteljust,, eller ögats automatiska ISO kanske kompenserar för det..
 
Jag frågade en kompis som snart är läkare, han skrev:

ok... ljuset bryts ca 40 dioptrier i hornhinnan och ca 20 dioptrier i linsen totalt 60 dioptrier. Nyfödda barn har en ackomoderings förmåga på ca 14 dioptrier men med åldern minskar ackomodationsförmågan och när man inte längre kan ackomodera 3 dioptrier så räknas man som pressbyop, man behöver läsglasögon.
Om man har "normal" syn så har man en upplösning på 1,0 vinkelminut, men det gäller naturligtvis bara i gula fläcken. Synskärpan avtar dramatiskt ut mot periferin.

Pupillen varierar normalt mellan 1mm och 8mm.


Angående att kisa när man som närsynt inte orkar använda sina glasögon så är det mycket riktigt så att skärpedjupet ökar, men dessutom så kan man, om man har tillräckligt med tårvätska, få en viss ökad brytkraft genom den droppe med tårfilm som man pressar ihop mellan sina ögonlock. Den effekten är dock marginell.


Angående att hjärnan får vända rätt på bilden på näthinnan... hjärnan inte bara vänder den rätt... den kan dessutom sluta göra det. Vid ett test där försökspersoner fick gå med glasögon som vände världen upp och ner hade hjärnan redan efter några dagar vänt bilden rätt igen. Samma sak hände när de tog av sig glasögonen dessutom delar hjärnan upp bilden i höger och vänster så alla synintryck från höger sida från båda ögonen går till vänster hjärnhalvas occipitallob och vice versa. När bilderna är mycket lika lägger hjärnan också ihop informationen och ger oss en upplevelse av djup.

när ögat är ljusadapterat används tapparna och ögat har en känslighet på ca 3.2 cd/m2
efter 10 minuters mörkeradaption används stavarna och ögat har en känslighet på ca 3,2 x 10^-4 cd/m2
efter ytterligare 10 minuters mörkeradaption har ögat en känslighet på ca 3,2 x 10^-6 cd/m2

 
Senast ändrad:
Catten skrev:
en tanke bara,, borde man inte se allt suddigt när man rör på huvet när man inte blundar (BULB ??).. om man inte sitter på stativ då,,, egentligen :D

Det gör det ju. Prova att röra huvudet utan att kompensera med ögonen, ta hjälp att att titta förbi tex en penna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.