Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åtta eller fem kontakter

Produkter
(logga in för att koppla)

lasse_ahv

Medlem
Hej !
En enkel (?) fråga.
På min nya 7D finns det 8 kontaktpunkter i fattningen för objektivet men på mina gamla objektiv är det bara 5 kontaktytor.
Är det annorlunda på nyare objektiv ?
Får man någon mer funktion i så fall ?

/Lasse

En till som inte läst manualen....

ADI (Advanced Distance Integration) eller avancerad avståndsintegrering på svenska, betyder att kameran tar hänsyn till fokuseringsavståndet vid blixtfotografering för att bättre kunna dosera blixtmängden.

Aha !
Och då måste man ha en blixt som kan hantera det.
Dvs en med beteckning 5400 D eller liknande !

Kommer jag att kunna få TTL-mätning som med min gamla analoga kamera med min gamla blixt tillsammans med mitt gamla objektiv ?

Nix box säger jag. Din gamla 5400-blixt funkar bara rent manuellt med en digitalare, dvs ingen blixtmätning alls. AF-linserna funkar däremot bra. Jag har en gammal Metz och på den funkar inte heller TTL. Däremot funkar blixtens inbyggda sensor som väl är.

När du använder ADI kan du inte vinkla blixten eller använda bouncer heller eftersom kameran inte vet det så tror den alltid att blixten är riktad rakt fram och inget är mellan "målet" och blixten.

Ok !
För att kolla om jag fattat rätt.

För att kunna använda ADI måste jag ha nya objektiv och blixt.

För att kunna använda blixt på 'gammalt sätt' med TTL måste jag ha en ny blixt.

lasse_ahv skrev:
För att kunna använda blixt på 'gammalt sätt' med TTL måste jag ha en ny blixt.
TTL-mätning på 'gammalt sätt' fungerar inte med de digitala kamerorna. Den typen av mätning bygger på att kameran mäter det ljus som reflekteras från filmen och stänger av blixten när tillräckligt med ljus har träffat filmen. Då sensorns yta inte lämpar sig för denna typ av mätning så fick tillverkarna utveckla nya metoder (t.ex. förblixt och ADI) och nya blixtar. Detta är anledningen till att gamla blixtar måste köras i manuell mod eller med någon automatisk mod som finns inbyggd i blixten.

Jaha !
Det betyder att det INTE går att få samma funktioner med en digitalkamera som med en analog. Alltså att man kan rikta blixten i taket eller väggen och ändå få rätt exponering dvs TTL.
ADI är det som gäller nu, men är inte riktigt lika bra.
Synd !

Jag är ny på detta, fick kameran alldeles nyss ,därav min övertydlighet.

/Lasse

Jo, man kan ställa om kameran mellan ADI och TTL,
vilket sker automatiskt med blixtar ur D-serien
(jag var rätt säker på att det även gick med äldre modeller men tydligen inte) om man vinklar dom uppåt.
TTL blixt på digikameror görs med en kort förblixt som kameran mäter ljuset på och sen kommer huvudblixten när slutaren öppnats.

Du kan se detta förlopp då det är rätt lång tid mellan förblixt och huvudblixt på billigare kameror. (dock inte att förväxla med röda ögon reduktion).

På min Dynax5 kan jag svårligen urskilja förblixten från huvudblixten annat om man är väldigt observant.

lasse_ahv skrev:
Det betyder att det INTE går att få samma funktioner med en digitalkamera som med en analog. Alltså att man kan rikta blixten i taket eller väggen och ändå få rätt exponering dvs TTL.
Det går att få samma funktion, men den är implementerad på ett annat sätt. För TTL med filmkamera mäts ljuset som reflekteras från filmen, för TTL med digitalkamera ger blixten en förblixt och kameran mäter vad som reflekteras med exponeringsmätaren före slutaren öppnas. Funktionen finns men kräver en ny blixt.

En Dynax 5D/7D kan använda TTL med valfritt objektiv och ny D-blixt eller ADI med D-objektiv och D-blixt. Med TTL kan blixten riktas åt valfritt håll. Har man valt ADI och riktar blixten åt annat håll så byter kamera och blixt automatiskt till TTL.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar