Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återuppväckt fotointresse

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclas66

Aktiv medlem
Hej

Nybliven medlem här på Fotosidan som jag för övrigt måste säga att jag har haft mycket nytta av genom åren i allt från inspiration till tips och trix.

Nu är det dags att investera i "rätt"utrustning och det jag har tänkt börja med är något kit som finns färdigt, jag har läst igenom alla tester för det som verkar vara av intresse för mig och kommit fram till följande val efter att ha klämt på grejorna i diverse fotoavdelningar på våra stora varuhus för elektronik. Nu har jag kört fast lite och vet inte vilken nivå jag skall ge mig in i, har tidigare haft (har inte längre) Canon EOS 1000 SLR men de sista åren har det handlat om en Olympus My kompakt kamera så lägsta insteget känns inte intressant. Har pysslat en hel del med svart/vitt och framkallat själv så känner mig inte helt som en novis även om detta med DSLR är helt nytt för mig.

Lite bättre grejor

Canon 50D hus + valfri optik troligtvis ett 18 - 135 IS eller något, huset skulle kosta ca 4990 :-
Nikon D90 med optiken 18 - 105 VR DX AF-S, minneskort 4 Gb, väska och batteripack för 8990 :-

Lite billigare misstänker jag

Canon 500D med ett 18 - 135 IS optik
Nikon 5000 med ett 18-105 VR optik


Jag har även funderat på att köpa ett begagnat hus av Nikon D80 och Canon 40D och komplettera med en lite vassare optik.

Tacksam för lite respons kring mitt resonemang och kanske eventuellt några råd på vägen som man kan ha nytta av.

Tack på förhand

Mvh

Niclas
 
Mitt val hade sett så här ut ...

Beggad 40D med bra optik är en mycket trevlig lösning. Välj hellre Canons EF-S 15-85 IS USM istället för den andra kitgluggen. Komplettera med ett Canon EF 70-200 4L USM om bränvidden behöver upp. 3000:- för beggat hus, 4000:- för beggad glugg 15-85, 4000:- för beggad 70-200 4L. Mycket god klass på optiken och ett hus som inte står så långt från 50an att det är angeläget med uppgradering. Bättre avvakta 7D kommande prisfall, när mkII kommer. Då händer det mycket mer i huset, som definitivt är värt vänta på. Så tycker jag, jag kan ha fel, hänt förut ...
 
Hmm låter inte helt fel

Hej

Ja det var på den vägen det började innan jag hittade 50D för 4990 :- och började fundera.

Har väl tre begagnade modeller som jag tittar lite efter just nu och det är 40/50 D och D90/80

Måste medge att jag kikat lite på D300 med.

Jag fortsätter fundera och leta grejor, tusen tack för tipsen på objektiv.

Mvh

Niclas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.