Annons

Återuppväcka döda minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

gors

Aktiv medlem
Idag tror jag att jag kan ha drabbats av mitt första totala, oåterkalleliga minneskorthaveri. Det är ett två år gammalt Sandisk Ultra 512 mb som vägrar att låta sig läsas eller formateras. Det dog oprovocerat i en Fuji S2 Pro med orden "Card not initialized".

Jag har hittills försökt att läsa och formatera kortet i:


  • en Fuji S2 Pro
    en Nikon D1x
    en Canon G2
    en Apple Powerbook via PCMCIA
    en Apple powerbook via kortläsare (USB/firewire)
    en PC via Windows 98 (högerklick -> formatera)
    en PC via DOS-kommando Format G:

I alla fall där jag haft valmöjlighet har jag frågat efter formatering som FAT (16, inte 32).

Nu undrar jag om det finns något ännu oprövat sätt som jag är omedveten om. Kanske någon bra programvara som väcker gamla minneskort från de döda?

Jag har inte mycket hopp kvar om att rädda kortet, men tänkte att det är bra att kolla med er innan jag slänger det för gott. Speciellt på PC-sidan har jag lite dålig koll.
 
Hej

Har inte sundisk livstids garanti, kolla det med nån som säljer dessa innan du gör våld på det eller kastar det.

Roine
 
Där sa du något Roine. Det kan nog stämma. Jag tar kortet till Kameradoktorn nästa gång jag har vägarna förbi.
 
Hi Goran,
sorry to hear of your troubles. Funny enough we talked about image recovery earlier today on Fotosidan.
If you need to recover any images that might be on the card there are several good programs that can help. Just goto:

http://www.camerans.com/resources.htm

and you'll find them there in the "Image and Data Recovery" section.

However, if I'm understanding you correctly, the card is empty but just won't function? I don't think the image recovery software actually repairs the card at all, so that's out.

That said, at the PHOTORECOVERY site, I remember they had a FAQ which covered questions like this. You could try searching there.

I'll check with the supplier of Sandisk cards regarding the warranty and see what they say. I'll get back to you with an answer tomorrow.

MVH Duncan
 
Har du tittat så att det inte är skit på kontakt ytorna det räcker med lite fett.
Om det är något annat fel skulle nog jag byta kort. Tänk om du tar drömbilden och kortet knasar sig så att bilden försvinner ?

MVH Christian H
 
De har iallafall 5 års garanti så släng det inte! Men vad får du för fel när du försöker formatera i dos eller windows då? Hittar den disken?
 
Kanonkanån skrev:
De har iallafall 5 års garanti så släng det inte! Men vad får du för fel när du försöker formatera i dos eller windows då? Hittar den disken?

Windows: Den hittar inte disken självmant, men den försöker formatera när man ber den. Formateringen går väldigt snabbt, datorn rapporterar att det lyckats men hittar lik förbaskat inte kortet efteråt.

DOS Format: Inget händer. Absolut ingenting.

Mac OS X. Känner av kortet, frågar om jag vill formatera. Svarar "ja", väljer DOS-formatering och formateringsprogrammet hänger sig.

Kamerorna: känner av kortet, men rapporterar att det är fel på det.

Sedan laddade jag hem Photorecovery via länken som Duncan la upp (tack Duncan). Programmet började skanna kortet, men la av när ungefär 5 procent av sektorerna var skannade (och jag var uppe i 17794 read errors).

Jag misströstar. Tack för all hjälp så här långt. Photorecovery känns som något jag borde ha i vilket fall som helst.

Jag tar kortet till inköpsstället snarast möjligt och utnyttjar garantin.

Krisse: Jag kan inte se minsta lilla skräp. Jag är lite småpedantisk med mina grejor och förvarar oftast korten i såna där små plastaskar när jag inte använder dom.
 
Sedan laddade jag hem Photorecovery via länken som Duncan la upp (tack Duncan). Programmet började skanna kortet, men la av när ungefär 5 procent av sektorerna var skannade (och jag var uppe i 17794 read errors).

You're most welcome Göran. PhotoRecovery seems to be a useful program. PhotoRescue has got good reviews, too.
I'll check about your guarantee time anyway. Always good to know your rights before demanding them:)

MVH Duncan
 
Fdisk då?

Fast det är klart.. om kortet inte hittas i dos så...

Eller kanske något annat diskhanteringsprogram..
 
En av anledningarna till att jag inte vill använda digitalkameror till mina viktiga fotografier är just att informationen är digital, och borta om något skulle krångla. En etta eller nolla borta och godnatt fotografi.
 
J. Patric skrev:
En av anledningarna till att jag inte vill använda digitalkameror till mina viktiga ...

Detta är enligt min mening en fråga om riskhantering och inte digital vs analog. Att ta alla sina viktiga bilder på en (1) film eller att framkalla alla rullar i samma "körning" i ett labb eller att lagra alla bilder i samma minneskort är att ha en "single point of failure" i arbetsprocessen och det är alltid riskabelt oavsett vilken teknik man använder. Däremot påverkas risken av tekniken / processen och frågan är om den sammanlagda risken att något går snett i t.ex. postens hantering plus labbets hantering är större eller mindre än att kortet pajar ? Rent spontant är jag tveksam och det finns nog en anledning till att korttilverkarna ger 5 års garanti men att posten och labben normalt bara ersätter med en ny film....

Men detta är en orsak till att jag använder fler mindre kort istället för ett eller ett par stora. Förutom bildupplevelsen är det ytterligare en orsak att ha bildena på (foto-)papper...

En person framförde synpunkten att man alltid ska ha sina bilder på två ställen vilket jag tycker är en klok princip och även om den inte alltid är praktiskt genomförbar till 100% något att sträva efter.

Fick uppleva värdet av detta då disken på min bärbara började låta som en dåligt smord symaskin häromdagen, lämnade ifrån sig några felmedelanden och därefter dog. Tack och lov hade jag bilderna på CD och de jag inte hunnit bränna kvar i Vistan :)

Ur denna aspekt är det en fördel att ha bilderna lagrade digitalt eftersom det är trivialt att ha flera identiska kopior. Har för egen del funderat på att lagra kopior av de filer jag verkligen inte vill mista på någon annan fysisk plats, att be föräldrar eller barn någon förvara några CD eller DVD är ju en tämligen enkel åtgärd.
 
J. Patric skrev:
En av anledningarna till att jag inte vill använda digitalkameror till mina viktiga fotografier är just att informationen är digital, och borta om något skulle krångla. En etta eller nolla borta och godnatt fotografi.
Risker kommer alltid att finnas oavsett om du kör bil, fotograferar eller dricker mjölk men som regel så finns det lösningar som kan minska dem kraftigt!

Därför är det tex viktigt att "forska" lite innan man köper en digitalkamera så att man iaf vet vad backup är. :)
 
Göran,
I'm just waiting for an answer from the Sandisk distributor as to you warranty period on your card. He'll call me after lunch.

In the meantime, Sandisk has just introduced a new 1 GB Ultra CompactFlash Card to Sweden.

Details (in Swedish!) here:

http://www.camerans.com/camerans15.htm

MVH Duncan
 
According to planetpdamag.com there is a lifetime warrenty for it.

Nope, apparently not, at least not in Sweden. I just got off the phone with the supplier and they said there is a 5 year guarantee on the standard Sandisk cards and 10 years on the Ultra line.

MVH Duncan
 
Jodå, visst finns det risker med klassisk fotografi också, t.ex. Postens misstag. Jag framkallar dock själv runt 90% av mina fotografier. Vill jag ha bilderna digitalt så skannar jag dem.

De senaste problemen jag har med digitalt är när jag använt en "screencorder" som spelar in en "film" av det som rör sig på datorskärmen. En mycket stor del av filerna går sedan inte att öppna och spela upp, varken i Media Player, Real Player eller Winamp. Det blir bara något mystiskt fel på datan i filerna.

Jag är förstås inte emot digital fotografi, men det känns dom att man inte kan påverka en stor del av lagringen av bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.