ANNONS
Annons

Återuppliva fotointresset igen

Produkter
(logga in för att koppla)

RH85

Aktiv medlem
Fotograferat med systemkameror sedan 2007 men så dog intresset ut helt för 5-6år sedan när ungarna tog som mest tid men nu är man på gång igen.

Suktar efter en snabb FF då sport alltid varit en stor del i mitt liv/fotograreringen.
Avslutade med en 5D mark 3 , 1D mk3 och EF 300mm f/2.8L IS & EF 70-200mm f/2.8L IS.

Nu är jag inne på att skaffa en 1Dx plus några gluggar. 70-200mm f/2.8L IS samt en 300mm f/2.8L IS.

Aldrig ägt eller testat en 1Dx men en bättre begagnad är väl inte fy skam nu heller? Skiljer en del i pris mellan begagnade mk1 och mk2 så kanske bättre satsa på en välvårdad mk 1 och bättre objektiv?

Om du ändå har avyttrat all den där utrustningen så kanske du skulle titta på något spegellöst i stället, Något ur Canons R-serie, om du vill fortsätta vara märkestrogen eller Nikons Z-serie. Eller Sony.

Om du ändå har avyttrat all den där utrustningen så kanske du skulle titta på något spegellöst i stället, Något ur Canons R-serie, om du vill fortsätta vara märkestrogen eller Nikons Z-serie. Eller Sony.

Gillar Canon så det märket får det bli helt enkelt ☺️
Dock dåligt påläst om spegellösa modeller dessvärre.
Hur bra klarar sig dessa för sportfoto? Vill ha ett snabbt & stabilt kamerahus.

Med en EOS 1-D X har du ett hus som fortfarande är modernare än vad en del av proffsen har vid fotbollsfoto. Den duger fint idag, och i många år framöver. Om fotbollsbilderna blir misslyckade är det sällan kameran som är boven med det huset.

Jag har en 1 DX som jag köpte begagnad och jag är väldigt nöjd, även om jag vet att dess efterföljare är både snabbare och har en vassare autofokus. Förutsett då att man klarar av att utnyttja alla inställningsmöjligheter för fokusen.

Mitt bästa köp hittills :)

Lutar mest åt en begagnad 1Dx, men frågan är vågar man köpa ett kamerahus som passerat 300tusen exp som har nu slutare?

Lutar mest åt en begagnad 1Dx, men frågan är vågar man köpa ett kamerahus som passerat 300tusen exp som har nu slutare?
Ingen vet när slutaren pajar. Det är nackdelen med att köpa begagnat (= utan garanti).

Den kan paja vid 50 000 eller vid 500 000. Eller ännu senare.

I min pajade spegelhuset vid 150 000. Men verkstan tyckte inte att ett slutarbyte var något man borde göra när man ändå river isär hela huset.

Spegelhus och ljusmätare kostade 14 000 att byta.

Gillar Canon så det märket får det bli helt enkelt ☺
Dock dåligt påläst om spegellösa modeller dessvärre.
Hur bra klarar sig dessa för sportfoto? Vill ha ett snabbt & stabilt kamerahus.

Jag är säkert (som de allra flesta härinne! :rolleyes: ) partisk men nog tycker jag att du bör titta på Olympus M1 mkIII och ett 40-150 mm zoom med teleförlängare 2x. Då får de ett 300 mm som klarar handhållet knivskarpt (motsvarar 600 mm FF!) bara du inte är andfådd! Så handen skakar för mycket, menar jag... :cool:

Jag skulle föreslå R6 (om man inte behöver 45MPix) med EF-RF adapter så man har tillgång till EF-objektiven. Lika stabilt byggda som 5D serien men snabbare seriebildstagning och motivföljande AF i världsklass med AF sensorer som fyller hela bilden samt IBIS.

Eos-1D X är ett utmärkt val för sportfoto. Det billigaste nya alternativet är Eos R6 och för de pengarna kan man då tre 1D X.

Hör av dig om du är intresserad av en 1D X eller en 1D X Mark II.

Har ingen bestämd uppfattning vad man ska köpa, det är valfritt. Tycker dock det är inspirerande med bra grejer. Eos-1D X har väl en tio åt gammal processor DIGIC 5?

R6 med DIGIC X + IBIS går att få för 25k från England. Allt nytt och ett års garanti...

Pajar slutaren i en tio år gammal kamera, blir det med kamerainköpet och ny slutare lika mycket som en ny fräsch Canon R6. Du hör hur det låter ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar