Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återställa info från minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

NisseH

Medlem
Hej
Jag hoppas jag ställer denna fråga i rätt forum.
Det värsta har hänt.... Har varit på långresa och har fotat m-y-c-k-e-t. Varje dag laddades bilderna ned från kamerorna på PC. PC'n säkerhetskopierades och nu är båda stulna. Har alltså inte en enda bild kvar. Det är för jä-ligt helt enkelt.

Har förstått att det är möjligt att återställa raderade och överskrivna bilder från minneskort.
De är Scan Disk HC och CF kort. De har inte formaterats någon gång under resan, kameran raderade bilderna i samband med överföringen till PC'n.

Jag vet att det finns ett antal program för att göra detta själv men jag vet inte om man ska försöka själv. Är rädd att förstöra ev bilder om jag klantar mig.
Är det bättre att lämna in korten?

Finns något program jag kan köra själv utan att riskera att kvadda ev information på korten?
Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
 
För det första: Rör ingenting! Försök inte använda program du laddat ner från internet. Om man ska kunna återskapa NÅGONTING från kortet är det viktigt att all möjligt information finns kvar.

Läs http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=129412 och behåll lugnet... Det är lätt att gripa efter alla halmstrån som dyker upp. (Jag vet).

På något sätt ska du (eller nån annan) kunna läsa av ALL information som kortet innehåller. Men filsystemet är säkert gjort så att man återutnyttjar dataområden som av-allokerats, dvs om du raderat foton så kommer troligen dessas plats ha använts igen tyvärr:( Så de foton som inte överskrivits finns chans att de kan återställas.

Har du fotat i jpg eller raw? Vilken kamera har du använt?

/MIcke
 
Enkelt

Hej
Jag hoppas jag ställer denna fråga i rätt forum.
Det värsta har hänt.... Har varit på långresa och har fotat m-y-c-k-e-t. Varje dag laddades bilderna ned från kamerorna på PC. PC'n säkerhetskopierades och nu är båda stulna. Har alltså inte en enda bild kvar. Det är för jä-ligt helt enkelt.

Har förstått att det är möjligt att återställa raderade och överskrivna bilder från minneskort.
De är Scan Disk HC och CF kort. De har inte formaterats någon gång under resan, kameran raderade bilderna i samband med överföringen till PC'n.

Jag vet att det finns ett antal program för att göra detta själv men jag vet inte om man ska försöka själv. Är rädd att förstöra ev bilder om jag klantar mig.
Är det bättre att lämna in korten?

Finns något program jag kan köra själv utan att riskera att kvadda ev information på korten?
Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

Det är mycket enkelt att göra detta själv. Har korten inte skrivits över med nya bilder lär du förmodligen få tillbaka 100% av bilderna. Själv använder jag sandisks egen programvara som ofta bifogas med köpta kort. Någon annan kan säkert ge förslag på annan gratis programvara. Ta det lugnt, råd kommer!!!
 
För det första: Rör ingenting! Försök inte använda program du laddat ner från internet. Om man ska kunna återskapa NÅGONTING från kortet är det viktigt att all möjligt information finns kvar.

Läs http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=129412 och behåll lugnet... Det är lätt att gripa efter alla halmstrån som dyker upp. (Jag vet).

På något sätt ska du (eller nån annan) kunna läsa av ALL information som kortet innehåller. Men filsystemet är säkert gjort så att man återutnyttjar dataområden som av-allokerats, dvs om du raderat foton så kommer troligen dessas plats ha använts igen tyvärr:( Så de foton som inte överskrivits finns chans att de kan återställas.

Har du fotat i jpg eller raw? Vilken kamera har du använt?

/MIcke
Hej
Jag djupandas.... Fotat i jpg, kameror: Canon EOS 20 D och G9. Finns det något hopp?
 
Hej
Jag djupandas.... Fotat i jpg, kameror: Canon EOS 20 D och G9. Finns det något hopp?

Jag har själv lekt med att ta fram raderade jpeg ur canon eos350 och 20d. Borde inte vara några problem att få ut de som finns där - men vilka de är är en annan femma. I mitt fall läste jag av hela kortet och gjorde en fil på datorn av det som jag sen letade efter jpeg-bildsbörjan på. Jag provade också några (har glömt vilka men de var för Mac) gratisprogram som skulle leta upp bilderna men resultatet varierade. Det är möjligt det finns bättre program för windows, jag vet inte.
 
Hej
Tack för svar! Jag måste tydligen gå via kortläsare för att använda programmet. Mitt problem är just nu att den enda datorn som inte stals inte kan läsa av STHC i kortläsaren, måste alltså gå via USB direkt till kameran för att komma åt kortet. Kan programmet klara detta?
Tänkte iofs testa med ett nytt kort först innan jag går till de vilktigaste korten.
 
.....
Har förstått att det är möjligt att återställa raderade och överskrivna bilder från minneskort.
De är Scan Disk HC och CF kort. ....................

Du kan enkelt rädda de bilder (filer) som fanns på kortet innan senaste raderingnen med de flesta program som redan nämnts i denna tråd. Slälv har jag använd Rescue Pro som räddat raderade filer.

Men du kan inte få fram överskrivna filer. Fins ju ingen information kvar om dessa. Överskrivet är överskrivet...
 
Du kan enkelt rädda de bilder (filer) som fanns på kortet innan senaste raderingnen med de flesta program som redan nämnts i denna tråd. Slälv har jag använd Rescue Pro som räddat raderade filer.

Men du kan inte få fram överskrivna filer. Fins ju ingen information kvar om dessa. Överskrivet är överskrivet...

Hej igen
Har nu testat att plocka fram raderade bilder från de kort jag fn kan läsa. Har fått fram ca 150 st vilket är mycket bättre än ingenting :)
Har återställt samtiga filer till datorn oavsett läsbara eller ej. Jag kan alltså se att det finns bilder som inte kan läsas, datum, storlek mm . Det finns alltså filinfo om dessa. Är det helt kört eller kan man lämna dessa till proffs för ett försök?
Jag är mycket, mycket tacksam för den hjälp jag fått !!
 
Jag tror inte att ett "proffs" kan göra mer. De filer som du "ser" dvs du kan se info om dem filstorlek etc men inte ser själva filen, är filer som har skrivits över men informationen om dem finns kvar i filbiblioteket.

Det är ju så att när en fil "raderas" så är det inte själva filen som "tas bort" utan informationen om den. Det som ett räddningsprogram gör är att dels extrahera information om raderade filer ur filinformationen, dels leta efter binär data i minnesarean som har mönster som en fil.

Det betyder att du får olika fall:
1. räddningsprogrammet hittar filinformationen och även att dess data fins kvar i minnesarean dvs har ej skrivits över.
2. räddningsprogrammet hittar filinformationen men att filens data är överskriven. Då finns inte filen kvar och inget "proffs" kan ta fram den.
3. Filinformationen är "trasig" men ändå hittar räddingsprogrammet binärdata som den tolkar som filer. Dessa filer visar programmen på lite olika sätt. Det kan vara värt att kopera dem och döpa om deras ändelser till den ändelse som filen skulle haft, dvs jpg eller CR2 osv beroende på filformat kameran. Ofta kan dessa filer då läsas i ditt vanliga bildprogram.
 
Senast ändrad:
Jag får tyvärr förmoda då att bilderna är väck trots att de har jpg filändelser samt storlek angivna... Nedrans.
Men jag får vara glad för de 150 jag hittat i alla fall..
I fortsättningen kommer jag inte att radera efter överföringen till PC, ha kopior på minst fem separata ställen samt lagra på nätet.
Kan ni föreslå bra/säkra lagringsställen?
Tack igen för all hjälp
 
.... I fortsättningen kommer jag inte att radera efter överföringen till PC, ha kopior på minst fem separata ställen samt lagra på nätet.
Kan ni föreslå bra/säkra lagringsställen?
Tack igen för all hjälp

Hej,
Tråkigt med förlorade bilder! Ditt problem uppstod ffa pga att din PC och dess back-up blev stulna båda två.
Det vanligaste sättet att vara helgarderad är tre steg:
1.Under resa kan lämpligen DVD skivor brännas och skickas hem med post som säkerhet.
Nu är ju även tex 8 GB USB minnen billiga så man kan ha med sig en sådan per vecka resan varar och föra över filerna och skicka hem dem med posten.
2 Daglig back up av sin primära källa på en vanligtvis extern hårddisk
3. En enxtra back-up som med "lagom" periodicitet flyttas till en annan fysisk lokation.

Förutom stöld är det vanligaste felet att externa hårddiskar "kraschar" men det är ändå oftast kraft o/e elektronik. i HDD "husen" som falerar. Själva disken är relativt säker och kan oftst plockas ut ur kabinettet och på så sätt kan informationen på disken enkelt räddas.

Det finns tom billiga USB kopplingar med vilken man kan koppla en HDD direkt till datorn utan kabinett. Mycket smidigt för säkerhetskopiering. En HDD är idag så billig att man kan kopiera ut hela sin bildsamling på t ex 1 TB disk(ar) (~600 kronor) och lägga den på säkert ställe.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.