ANNONS
Annons

Återställa färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Photoshop Elements 3.0. Jag tycker att det är ganska svårt att få bra resultat när jag försöker återställa de naturliga färgerna på bilder där alla färger av ett eller annat skäl påverkats så att de går i samma ton. Ett vanligt exempel är där hela bilden har en gulaktig ton.

Jag menar då alltså inte monokroma bilder som bara innehåller en gul nyans, utan färgfoton som ser ut som att de skulle vara tagna med ett gult fotofilter.

Jag inser att uppgiften är svår eftersom den påminner om att återställa färgerna på en svartvit eller monokrom bild, fast fallet inte är lika extremt eftersom dessa bilder faktiskt innehåller olika färgnyanser.

Att lägga på en gul hinna på en bild är mycket enkelt, men att ta bort en har visat sig betydligt svårare.

De metoder jag använt mest är att justera svart-, grå- och vitpunkterna i bildens histogram för respektive färgkanal, röd, grön, blå, med justerinslagret Nivåer, samt att ändra färgerna med justerningslagret Nyans/mättnad.

Dessvärre blir resultatet inte alltid särskilt naturligt. Det skulle nog gå att få fason på bildens färger med hjälp av justerningslagret Nyans/mättnad om man använder många sådana lager och justerar i stort sett varje nyans i bilden individuellt, men det blir ett väldigt jobb.
Är det någon som känner till en enklare metod?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hur är bilden fotograferad? Om du har fotograferat jpg med en digitalkamera är det vanligt att autoläget för vitbalansen inte fungerar så bra i t.ex. glödlampsljus utan att hela bilden då får en gulaktig ton. Prova att ändra vitbalansen manuellt på kameran i så fall.

Justeringarna som du beskriver att du har gjort låter "rätt" men om bilden är fotograferad i ett ljus som kameran inte lyckats "balansera" och hela bilden blivit gulaktig så finns det för lite information i den blåa och kanske den röda kanalen för att det ska gå att återskapa de rätta färgerna på ett lätt sätt.

Mvh
Eva-Teréz

Hej!

För det mesta gäller det faktiskt bilder jag inte tagit själv (detta inte alls sagt som skryt), så jag vet faktiskt inte om bilderna är tagna med felaktig vitbalans eller om den gulaktiga tonen är avsiktlig.

Det kan också röra sig om inscannade äldre analoga foton som inte klarat tidens tand så bra.

Annars har jag också också kommit fram till att det förmodligen finns för lite information i en eller fler färgkanaler för att det ska finnas något enkelt sätt att återskapa färgerna.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Testa autojusteringsfunktionerna i Elements, om du inte redan gjort det. Ibland fungerar det ypperligt och blir mycket bättre än jag kan fixa "för hand".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar