Annons

Återskapa raderade filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Har lyckats bli av med några JPG-bilder på hårddisken. Är det någon som vet om det går att återskapa raderade filer i Windows XP och NTFS-formaterad disk? På DOS-tiden gick det att använda Undelete-komandot. Finns det något motsvarande?

Tror inte att det finns något liknande kommando i XP men det finns ett och annat program som återskapar raderade filer. Det enda jag har testat hette "Fast File Undelete" tror jag, och det funkade väl hyfsat.

Den här mjukvaran fungerar alldeles förträffligt för att hitta på och återställa förlorade filer: http://www.ontrack.com/easyrecoveryprofessional/

Tips är dock att inte använda datorn särskilt mycket alls innan du försökt återställa filerna. Varje gång datorn skriver till hårddisken finns det risk att dina filer skrivs över. Och skriver till hårddisken, det gör datorer ofta vare sig man vill eller inte...

Intressant om XP

Måste erkänna att de senaste åren har jag tappat kollen på utvecklingen. Men har inte XP systemåtersällning och återställningspunkter. Jo, det är jag rätt säker på.

En jättedum fråga då. Med återställningspunkten ska väl bilder också kunna återställas? Sätt gärná dumstruten på mig men av ren nyfikenhet´måste jag fråga. Isf behövs inget extra progam? Uff vad offside jag blivit när man inte jobbar med detta ämne. . .

Re: Intressant om XP

Gatufoten skrev:
Måste erkänna att de senaste åren har jag tappat kollen på utvecklingen. Men har inte XP systemåtersällning och återställningspunkter. Jo, det är jag rätt säker på.

En jättedum fråga då. Med återställningspunkten ska väl bilder också kunna återställas? Sätt gärná dumstruten på mig men av ren nyfikenhet´måste jag fråga. Isf behövs inget extra progam? Uff vad offside jag blivit när man inte jobbar med detta ämne. . .

Den återställningen gäller systemfiler, program och virus...
Inga privata filer såsom dokument, musik och bilder...

Re: Re: Intressant om XP

Juhani skrev:
Den återställningen gäller systemfiler, program och virus...
Inga privata filer såsom dokument, musik och bilder...

TACK för svar. Bra att veta, verkligen

Jo, jag anande väl det förstås. Men man måste ju fråga. Jag sätter på mig dumstrusmössan och förtränger det som om jag alltid vetat att det är system och programmen det gällde.:)

.

.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto