ANNONS
Annons

Återkommande defekt

Produkter
(logga in för att koppla)

denstorre

Aktiv medlem
Drog igenom en rulle film i ett "analogt" hus jag nyligen köpte begagnat, och samma fel fanns reproducerade på samtliga bilder. Syns lite mer ibland, och mindre ibland.
Någon som vet vad det kan bero på? Har inte använt mig av "analogt" sedan sent 80-tal.
Jag misstänker att det kan ha att göra med att den näst nedersta slutarlamellen ser lite bucklad ut.

Det är alltså den horisontella randen i nederkanten jag tänker på. Mina taffliga fotoförmågor går nog tyvärr inte att göra något åt.;)

Senast ändrad:
OK en mörk rand i botten.

Hur har du framkallat den?

Är originalet: Neg, dia?
Är originalet avfotograferat eller scannat?
Eller är detta avfotograferat eller scannat från en av originalet framtagen kopia?

Jag tycker det påminner om en gammal fax vi hade på ett jobb. Scanningfunktionen var riktigt dålig.

OK en mörk rand i botten.

Hur har du framkallat den?

Är originalet: Neg, dia?
Är originalet avfotograferat eller scannat?
Eller är detta avfotograferat eller scannat från en av originalet framtagen kopia?

Jag tycker det påminner om en gammal fax vi hade på ett jobb. Scanningfunktionen var riktigt dålig.

Negativ. Skannat på firman som framkallade. Dock så var fotona från denna kameran så här, men andra foton från samma firma har inte haft samma problem.

Jag misstänker att det kan ha att göra med att den näst nedersta slutarlamellen ser lite bucklad ut.

Om någonting nertill på slutaren skulle ge en effekt på bilden så skulle det synas upptill på bilden.

Jag tycker som Erik att det ser ut som dålig inskanning.

Går det att se randen på negativen?

OK - Neg som är framkallade av firma.

Per tog nästa fråga ur händerna på mig :).
Syns det på neggen?

Jag har försökt kolla, men det är svårt att se. All analog utrustning är minnen blott, så ljusbord och luppar, och diaramsluppar och sånt som jag hade förr är helt försvunnet. Blev tipsad att kolla med bakvänt objektiv, och jag måste säga att jag börjar köpa att det troligtvis har kommit via skanningen. Ska in och kolla hos firman i morgon.

Drog igenom en rulle film i ett "analogt" hus jag nyligen köpte begagnat, och samma fel fanns reproducerade på samtliga bilder. Syns lite mer ibland, och mindre ibland.
Någon som vet vad det kan bero på? Har inte använt mig av "analogt" sedan sent 80-tal.

Det är alltså den horisontella randen i nederkanten jag tänker på. Mina taffliga fotoförmågor går nog tyvärr inte att göra något åt.;)

Har du samma rand på alla bilder,på samma höjd. Har du provat fler rullar,blir dom likadana? ser ut som frammatningsskador eller torkskador.mvh lennart

Jag har försökt kolla, men det är svårt att se. All analog utrustning är minnen blott, så ljusbord och luppar, och diaramsluppar och sånt som jag hade förr är helt försvunnet. Blev tipsad att kolla med bakvänt objektiv, och jag måste säga att jag börjar köpa att det troligtvis har kommit via skanningen. Ska in och kolla hos firman i morgon.
Det är bara att hålla upp mot himlen under dagtid.
Sådana här repor lär du se direkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar