Annons

Återfunnen fotoglädje - gå över till analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat2

Aktiv medlem
Jag har precis sålt av varenda fotopinal jag hade (allt digitalt) och jag saknar inte prylarna det minsta. Häromdagen var jag på Sjöfartsmuséet här i Göteborg och fick syn på en utställning av Bengt H. Malmqvist ("Jazzlegender"). Wow.. Det här är nytändning.. Jag vill också ha stora svartvita papperskopior, snyggt korn, enkla medel etc.

Var ska man börja.. mörkrum, kamera, objektiv, film, kemikalier osv?

Jag skulle vilija ha en enkel kamera med en fast vidvinkel som är hyfsat billig och lättanvänd. Inte en massa småknappar och menyer alltså. Tips på sådan?

Och vad ska man köpa för mörkrumsprylar? Finns förbrukningsmaterial att tillgå? Hur är det med film? Och priser?

Slutligen, var hittar man instruktioner för mörkrum? Vi är på gång att skaffa en större lgh och jag kanske skulle kunna fixa ett litet mörkrum där eller i källaren.
 
johnniedunberg skrev:

Jag skulle vilija ha en enkel kamera med en fast vidvinkel som är hyfsat billig och lättanvänd. Inte en massa småknappar och menyer alltså. Tips på sådan?

Olympus XA kanske? Riktigt enkel, fast 35mm kanske är för mycket?
 
Hm.. jag ska ha en sådan i någon låda men jag har inte sett den på något år... 35mm vore helt ok men hellre ännu vidvinkligare.
 
Grattis Johnnie och gott nytt fotoår!

Tjacka in dig på en beg manuell systemare alt mätsökare och skaffa valfri vidvinkel. 24mm gillar jag personligen men det är en smaksak.

Film finns, soppor finns, fotopapper finns...


OM du ska ha kompaktkamera finns ju exvis Olympus My2 som har en förvånansvärt skapr 28mm. Men du får i genäld inga inställningsmöjligheter. Var det Konika?? som hade Gr1s:en? Contax hade också någon kompalt. Rollei hade en AFM35 (egentligen ommärkt från någon annan tillverkare).
 
Justja Ricoh var det!!

Bland mätsökarna finns de lite modernarne Voigtländer (Cosina) Bessa om du inte vill skaffa Leica. Bägge använder Zeissoptiken som de flesta väl är överens om är ganska trevlig.
 
mörkrum

Kontakta Photax 0481-14620
eller www.photax.se
Dom är PROFFS på mörkrum med allt vad det innebär !
Papper, film ,instruktioner om mörkrum tillhanda håller dom gärna .
 
Mörkrum kan du nästan få i princip gratis på blocket och tradera nu. Bara att välja och vraka. Och för ett par tusingar kan man få riktiga proffsutrustningar. Papper och kemi är nog bra att köpa färskt från photax sen.
 
skulle nog köpa en systemkamera med en 28 eller 35mm objektiv, bara att kolla på tex tradera. Från ett par hundra och uppåt.
 
Kolla efter fotoföreningar så kanske du får tillgång till ett långt bättre mörkrum än vad du skulle ha möjlighet att ha hemma.

Men se upp för det analoga giftet. =)
 
Minox 35, stor som ett ciggpkt, kanonoptik. Har en över om du är intresserad.... Kodak Retina, 50-tals mätsökarkamera (eller vad kallas den, den har ju ingen exp-mätare) den säljer jag inte, Olympus eller Canon Dial-35 halvformatare från 60-70-talet, har en Dial till salu.

2-ögd spegelreflex, typ Yashica, Rollieflex mfl från 50-60-talet är trevligt och avstressat.

JL
 
Som Ordf i fotodistriktet i Norrland
kan jag rekomendera
www.fkpan.se fotoklubben i Göteborg,hör med dom om mörkrum eller utrustning som kanske finns i klubben Mvh Benny
 
Grattis Jonnie (till nytändningen)!!
har gjort samma erfarenhet själv, att det analoga fortfarande har en hel del att erbjuda som komplemment till det digitala.

Jag har hittils funnit att analog film och digitalt "mörkrum" går utmärkt ihop. Är oftast även mer praktiskt utrymmesmässigt. Filmframkallningen kräver ju inget inrett mörkrum.

Bifogar en bild på min analoga följeslagare...
(denna kan hänga med överallt obemärkt, till skillnad från mina digitala prylar :)

Gott Nytt Fotoår !!
 

Bilagor

  • my_m3.jpg
    my_m3.jpg
    46 KB · Visningar: 1,461
En något dyr, men grymt cool kompakt är Fuji Natura S. 24 mm optik och bländare 1.9! Det är inte många såna gluggar därute. Digital go home... :)

Jag ska beställa en nu... en ROSA!

Gott nytt analogt år.
 
En gammal mellanformats Hasselblad 1000F var Malmqvists verktyg, ibland en småbildskamera. Kanske en begagnad mekanisk Hasselblad med en Zeiss Distagon 60mm kan passa? Enkel och inga pilliga menyer. Sätt Tri-X i magasinet så får du ett snyggt korn också. Ska du göra stora bilder som på utställningen är en apparat med lång pelare att föredra, inte de enklaste amatörapparaterna som man får vinkla eller vrida för vägg/golvprojektion med kopior större än 30x40.
 
Hej allihopa och tack för råd och synpunkter!

Kompakt, system eller mellanformat.. vet inte riktigt vad jag ska ha än.. Det jag vet är att den ska ha ljusmätare, ratt för bländare och slutartid, vidvinkel (15-35mm någonstans), inte kosta över 1000:- (där rök mellanformataren!) och vara trevlig att handha i allmänhet.

Har varit inne på fotoföreningar innan men det är inte riktigt min grej har jag märkt. Hittar jag bara ett ställe att inreda så verkar det inte bli värst dyrt att fixa utrustning.

David; jag såg en glimt av skönheten, sedan togs den bort. Såld antagligen.
 
Tyvärr rök Ricoh också..även om jag lyckats få tag på en defekt GR1s för 500 spänn
För under tusingen skulle jag satsa på en Nikon FM/FE och en 35/2,0 eller motsvarande. Skulle kunna gå med lite tur.
 
Ljusmätare.
Manuellt inställbara tider och bländare.
15-35mm.
Max 1000:-.

Begagnad SLR med 28mm vidvinkel är nog enda alternativet? Finns nog en hel del att välja på.


SRT 303 med normal och en original 28mm vidvinkel till det kan man klanske få för någon tusing? Bra mekanisk kamera och fin optik som står sig bra. Finns även nya ersättningsbatterier till de gamla kvicksilver PX625-batterierna att köpa här, så att exponeringsmätaren får rätt ström. Någon hundring för batteriet men det räcker länge. Tror även den har möjlighet till manuell spegeluppfällning.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.