Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återanvända/göra sig av med kemin

Produkter
(logga in för att koppla)

mkarla

Medlem
Hej!

Jag är i startgroparna för att börja framkalla B/W-film hemma och har det mesta i ordning. Pluggar bioteknik på en teknisk högskola så jag har haft många kemilabbar och har således väldigt god labvana så det känns inte som att det ska vara något problem.
Vad jag däremot funderar över är vilka kemikalier som jag kan återanvända och inte samt var man dumpar det som inte kan användas längre? Jag skulle eventuellt kunna ta med skolan och dumpa, men det är ingen långvarig lösning.

Sidetrack också: Hur viktigt är typ PhotoFlu som slutsteg innan hängning?

/Max

Bra fråga. De flesta fotokemikalier är mer eller mindre skadliga för hälsa och miljö. I princip är det förbjudet att hälla dem i det allmänna avloppet. Eftersom du har möjlighet att ta med dem till skolan för kemisk avfallshantering är det nog den bästa lösningen.

Framkallare är oftast one-shot. Dvs man har en förvaringslösning som man blandar till en brukslösning för engångsbruk. Ett av undatagen är Kodak HC-110 eller Kodak XTOL, som kan återanvändas i vissa koncentrationer.

Blandad fixer kan man återanvända ett antal gånger, vilket framgår av bruksanvisningen.

För absolut bästa resultat kan man dock köra one-shot med både framkallare och fixer. Då vet man exakt vilken styrka kemikalierna har och man slipper att skräp från tidigare framkallningar hamnar på filmen.

Om du sköljer filmen i ett sista bad med distillerat vatten behöver du inga hjälpkemikaler, eftersom filmen då torkar utan märken.

Hej!

Jag är i startgroparna för att börja framkalla B/W-film hemma och har det mesta i ordning. Pluggar bioteknik på en teknisk högskola så jag har haft många kemilabbar och har således väldigt god labvana så det känns inte som att det ska vara något problem.
Vad jag däremot funderar över är vilka kemikalier som jag kan återanvända och inte samt var man dumpar det som inte kan användas längre? Jag skulle eventuellt kunna ta med skolan och dumpa, men det är ingen långvarig lösning.

Sidetrack också: Hur viktigt är typ PhotoFlu som slutsteg innan hängning?

/Max

Det enklaste är väl att kontakta din kommuns miljökontor och fråga hur du gör med kemikalierna,
Här i Malmö kan man lämna dunkar med gamla vätskor till kommunens avfallsstation.

Bra fråga. De flesta fotokemikalier är mer eller mindre skadliga för hälsa och miljö. I princip är det förbjudet att hälla dem i det allmänna avloppet. Eftersom du har möjlighet att ta med dem till skolan för kemisk avfallshantering är det nog den bästa lösningen.
Det var det jag misstänkte. Jag vet inte vad skolan säger om det, men jag ska undersöka möjligheten iaf.

Framkallare är oftast one-shot. Dvs man har en förvaringslösning som man blandar till en brukslösning för engångsbruk. Ett av undatagen är Kodak HC-110 eller Kodak XTOL, som kan återanvändas i vissa koncentrationer.
Blandad fixer kan man återanvända ett antal gånger, vilket framgår av bruksanvisningen.
För absolut bästa resultat kan man dock köra one-shot med både framkallare och fixer. Då vet man exakt vilken styrka kemikalierna har och man slipper att skräp från tidigare framkallningar hamnar på filmen.
Ah perfekt, tack!

XTOL är dessutom markant mindre farlig än många andra framkallare, och dessutom bra.
Jag har är D-76, men kanske får testa XTOL senare.

Färg bör man inte hålla på med hemma på grund av kemikaliernas giftighet. De är farliga vid inandning, kontakt med huden eller om de hamnar i livsmedel. De kan ge både tillfälliga och kroniska förgiftningsbesvär.
Yes det vet jag, jag kommer bara köra B/W.

Om du sköljer filmen i ett sista bad med destillerat vatten behöver du inga hjälpkemikaler, eftersom filmen då torkar utan märken.
Kan ta med en flaska avjoniserat vatten från labbet och se hur det blir.

Det enklaste är väl att kontakta din kommuns miljökontor och fråga hur du gör med kemikalierna,
Här i Malmö kan man lämna dunkar med gamla vätskor till kommunens avfallsstation.
Naturligtvis, tänkte mest om det fanns något generellt som gällde.

Jag har är D-76, men kanske får testa XTOL senare.

Absolut, D76 är nog vad de flesta har börjat med, även jag.

XTOL har dock flera fördelar framför D-76, t.ex. bättre skärpa och mindre korn. Dessutom funkar den på lite olika sätt i olika koncentrationer. D-76 är inte särskilt hälsosam heller. Kan skada de inre organen samt ge cancer. Det är lite individuellt hur känslig man är, men medellivslängden för mörkrumsarbetare var kortare.

En bra kompromiss, om man inte framkallar regelbundet är HC-110. Den har fördelen av att vara ett flytande koncentrat, som man kan blanda till med pipett vid behov. Den är tänkt att vara en slags flytande version av D-76 men jag tycker att den ger finare gråskalor än D-76. Inte direkt hälsosam, men enkel att kontrollera pga formatet.

Grattis till första rullen! Det börjar ju bra.

Du nämner framkallningstid och då kan jag ge ett tips som hjälper mig.

Jag har gjort grafer i Excel som med temperatur på y-axeln och framkallningstid på x-axeln. Upplösningen är 0.25.

Sedan mäter jag temperaturen i framkallaren precis innan jag sätter igång och läser av rätt tid på grafen.

Sedan förvarar jag vätskorna tillsammans med dosorna vid framkallningsbänken. Det gör att allt håller samma rumstemperatur.

Dessa enkla knep gör att jag får väldigt konsekventa framkallningsresultat.

Du har säkert tillgång till kalibrerade labbtermometrar, men annars kan jag tipsa om en termometer på clas ohlson som visar rätt på en kvarts grad när.

Grattis till första rullen! Det börjar ju bra.

Du nämner framkallningstid och då kan jag ge ett tips som hjälper mig.

Jag har gjort grafer i Excel som med temperatur på y-axeln och framkallningstid på x-axeln. Upplösningen är 0.25.

Sedan mäter jag temperaturen i framkallaren precis innan jag sätter igång och läser av rätt tid på grafen.

Sedan förvarar jag vätskorna tillsammans med dosorna vid framkallningsbänken. Det gör att allt håller samma rumstemperatur.

Dessa enkla knep gör att jag får väldigt konsekventa framkallningsresultat.

Du har säkert tillgång till kalibrerade labbtermometrar, men annars kan jag tipsa om en termometer på clas ohlson som visar rätt på en kvarts grad när.

Tack! :)
Ah, smart! Det ska jag börja göra direkt så har man väl om ett tag en ganska bra bas.

Som privatperson är det inte förbjudet att hälla ut det i avloppet. Men det bästa är givetvis att lämna in det på miljöstationen.
Det vettigaste är att inte återanvända framkallare.
Fix funkar ypperligt att återanvända. Blanda 1+4(om jag kommer ihåg rätt). Fixera dubbla klarningstiden o när tiderna börjar dra iväg så byter man ut fixet.

Som privatperson är det inte förbjudet att hälla ut det i avloppet. Men det bästa är givetvis att lämna in det på miljöstationen.

Aha, okej. Jo men jag vill nog hellre ta det till en station som tar hand om det på rätt sätt. Känns bättre så.

Det vettigaste är att inte återanvända framkallare.
Fix funkar ypperligt att återanvända. Blanda 1+4(om jag kommer ihåg rätt). Fixera dubbla klarningstiden o när tiderna börjar dra iväg så byter man ut fixet.

Yes, körde 1+4 på fixern. Aha så att om jag körde fix i 5 minuter nu kör jag 10 minuter nästa gång? (kommer inte ihåg om det var 5 jag körde, har det nedskrivet hemma)

Aha, okej. Jo men jag vill nog hellre ta det till en station som tar hand om det på rätt sätt. Känns bättre så.

Yes, körde 1+4 på fixern. Aha så att om jag körde fix i 5 minuter nu kör jag 10 minuter nästa gång? (kommer inte ihåg om det var 5 jag körde, har det nedskrivet hemma)

Dubbla klarningstiden syftar nog på dropptest på filmen. Det kan man göra om man är osäker på styrkan.

Men fixer som inte får stå för länge är ganska pålitlig. Själv brukar jag lägga till någon minut med varje återanvändning. Dessutom byter jag fixer oftare än man behöver, eftersom jag kör mycket Tri-X och TMAX. Det går snabbare att få klar filmbas med potent fixer.

Aha så att om jag körde fix i 5 minuter nu kör jag 10 minuter nästa gång? (kommer inte ihåg om det var 5 jag körde, har det nedskrivet hemma)
Nej

Den första lilla filmfliken som man klipper av när man laddar 135-film eller sista lilla snutten som blir kvar av en 120film sparar på bänken.
När du fixerar filmen så fixerar du fliken samtidigt i ett klart glas. När fliken har blivit klar så fixerar du filmen dubbelt, alltså lika lång tid ytterligare.

fliken 3 min = filmen 6 min
När fliken är uppe i 5-6 min =filmen 10-12 = byt fix.

Det går alldeles utmärkt att fixera om en film om man märker att det inte blev riktigt färdigt.
Alltså om tiden drar iväg så kan du blanda ny fix o byta ut den gamla mitt i processen.

Det går också skölja om en film som har fått torkfläckar.
Själv använder jag en balja med vatten o 1 droppe yes istället för Photoflo.

Hm, så den där lilla fliken alltså. Jag framkallar den inte, utan kan lugnt ha den i badrummet samtidigt som jag framkallar filmen, och sen när jag ska fixera så stoppar jag den i ett glas med fix och då kommer exponeringen som den har fått försvinna så att säga? Och sen då lika länge till. Det låter som ett bra knep!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar