Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åsikter om Sigma 17-50/2,8 OS

Produkter
(logga in för att koppla)

machman

Ny medlem
Jag har funderat på att uppgradera min Canon EF-S 17-85. Jag vill ha bättre ljusstyrka och skärpa. 17-85 är väl ok och deffinitivt prisvärd, speciellt eftersom jag köpte min begagnad. Jag har fastnat för Sigmas 17-50/2,8 OS HSM.

Jag tittade först på Canons 28/1,8 eftersom jag gillar fota med min 50/1,8 men den är för lång. Men efter att ha rannsakat mig själv har jag kommit till slutsatsen att jag är för lat för att byta objektiv stup i kvarten. Därför känns en zoom mest aktuell, tyvärr eftersom jag gillar fast optik...

Någon som har åsikter om Sigmas 17-50/2,8 OS HSM? Är det en vettig uppgradering?

Ifall det inverkar så har jag:
Canon 40D
EF-S 17-85
EF 50/1,8
EF 70-200/4
 
Jag har den äldre Sigma 18-50 Macro och är helnöjd med den.
Använder den på min Canon 50D och den presterar mycket bra.
Har haft några andra Sigma objektiv och är helnöjd med dem.
Har sålt min Canon 1DsMKII med ef 24-70 2,8L då Sigmat 18-50
räcker långt för normal fotogrfering med bilder till företagets hemsida
som jag jobbar för och Idrottsföreningen hemsida bla.
 
Jag har läst alla tester jag hittat om 17-50/2,8 OS och det verkar ju vara ett bra objektiv. Ska försöka sälja mitt 17-85 vidare och se ifall någon nappar.

Det svåra är också som sagt det faktum att jag gillar fasta och smidiga objektiv...
 
Jag har kollat på en del tester och Canon ef-s får väl lite bättre kritik i slutändan, men de
flesta tester tycker att canon är för dyr efter bildkvaliteten jämfört med Sigman.

Jag valde själv mellan Sigma 17-50 f/2,8 och Canon ef-s 17-55 f/2,8 när jag sålt bort min FF kamera.
Jag valde i slutändan Canon ef-s 17-55 f/2,8 då den är billigare begagnad än nypris på Sigmat.

Jag har även två Sigma 18-50 f/2,8 Macro som jag använder för olika ändamål som är fantstiska objektiv
och prisvärda begagnade.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.