Annons

Årets pressbild i Finland

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Ja det börjar nästan bli tradition här på FS att jag lägger upp en länk till årets pressbild i Finland några veckor efter att motsvarande pris delats ut i Swedala. :-( Men kolla in vad som åstadkommits i Finland och kommentera!

Å har ni frågor (allt e på finska på sajten) så fråga (typ om nyhetshändelser etc. som kan vara bra att känna till om man ska förstå bilderna i sitt sammanhang).

http://www.vuodenlehtikuvat.fi/2005/vl2005/index.html
 
Notera att vinnarbilden på författaren Bo Carpelan aldrig publicerats - på redaktionen var man överens om att den inte passade artikelns stämning. Lite intressant att en opublicerad bild vinneer, eller...?
 
Highweiss skrev:
Notera att vinnarbilden på författaren Bo Carpelan aldrig publicerats - på redaktionen var man överens om att den inte passade artikelns stämning. Lite intressant att en opublicerad bild vinneer, eller...?
Visst är det intressant, men jag förstår att nämnda bild inte passade till texten. Den är ju ganska speciell...!
 
Får jag gissa?
Bilden tagen av Markus Jokela, fotograf på Helsingin Sanomat, handlar om Soneras inblandning i en... (nu sviker minnet lite grann).. en avlyssningshärva. Eller var det korruption?
 
jag tror du gissar fel...

..men sen e ju inte min finska på topp direkt.
Men vid sidan av det härliga porträttet står det faktist Katja Lösönen, så det är nog hon som tagit bilden. Dessutom verkar hon vara frilans :)
 
Ja, den bilden av Carpelan, ja. Men jag tänkte på en annan bild. Tror faktiskt det är bilden som blev årets nyhetsbild i Finland. (Bilden längst till höger på sidan som länken gick till.)
 
Ja, det står i texten att bilden längst ner till höger blev årets nyhetsbild.
Jag har ingen aning om vad det var för rättegång... Borde nog hålla mig lite mer à jour med mitt gamla hemland... :(
 
Ingen som reagerar på att det är kvinnor med bland vinnarfotograferna? Undrar om de har ett annat bedömningssätt där borta? Jag anar ugglor i skogen :)
 
3 kvinnor och 4 män - Ja, men så har ju en bild krävt samarbete av två kvinnor! En som håller kameran stadigt och en som trycker på knappen, förstås. ;)
 
paco skrev:
Ingen som reagerar på att det är kvinnor med bland vinnarfotograferna?

Jojo, här i den förlorade rikshalvan har kvinnor redan länder varit med och vunnit årets pressbild. Vinnaren ifjol var också kvinna. Vad är bättre än det.

Sonera-rättegången handlar om ex-vd Kaj-Erik "Rellu" Relander som höll sig med en intern informationbyrå, även känd som "Rellu-radio". Samtal avlysnades och anställda granskades. När två redaktörer på Helsingin Sanomat började gräva i saken avlyssnades också deras samtal. Å så lyckades man avlyssna statsministerns chaufförs telefon också, i misstag. Vilket var lite pinsamt. Mannen i förgrunden är Juha E. Miettinen, ex-säkerhetschef på Sonera. Om jag inte minns fel har han doktorerat i kommunikation och säkerhet och räknas till en av Finlands främsta experter på den lagstiftning som har med kommunikation att göra - men under rättegånge visade sig att han glömt allting! Tänka sej.
 
Rellu-radio. Jag spricker! :eek:
Glömskan är ett allt större problem. Lider själv av sådana underliga minnesförluster... ;)
(Man associerar också osökt till Fawlty Towers lilla Manuel: 'I know nooothing....' i kombination med: 'I learn it from a booook.')
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.