Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min oro är att Terje presenteras som föreläsare, han kommer dit och drar oemotsagd hela sin story. Jag vet att det pratas om att man ska ta upp helhet osv, men i mina ögon verkar det extremt svårt att få till ett sådant upplägg. Jag tycker det verkar passa TH som hand i handske det här, han får en stor, relativt lättpåverkad (NEJ, INTE KORKAD) publik som inte ställer obekväma följdfrågor...
De fotografer som går på HFF är inte "lättpåverkade" och de kommer definitivt att "ställer obekväma följdfrågor" -- det är ju därför man bjudit in TH. För övrigt tycks du inte riktigt ha koll på vad det här handlar om. TH kommer inte alls att vara "oemotsagd". Bl a terjadebilder.wordpress.com kommer att vara en del av litteraturen för kursen.
 
Som jag skrev till ErlandH, jag är övertygad om att den vackra idén att sy ihop det här är mycket svår att genomföra för högskolan. Terje kommer få härja fritt, det är jag orolig över. Han kommer utan att skämmas säga att han har minsann inte ljugit, det är bara ett alternativt sätt att se verkligen - eller något i den stilen...
Terja fritt va det ja...
 
De fotografer som går på HFF är inte "lättpåverkade" och de kommer definitivt att "ställer obekväma följdfrågor" -- det är ju därför man bjudit in TH. För övrigt tycks du inte riktigt ha koll på vad det här handlar om. TH kommer inte alls att vara "oemotsagd". Bl a terjadebilder.wordpress.com kommer att vara en del av litteraturen för kursen.

Jag har precis lika bra koll som du har gissar jag, för jag har läst det som skrivs, och jag är fortfarande övertygad om att TH kommer att ges relativt fria tyglar, att manipulera sin publik som han vill, det har han bevisat förut att han är bra på. Jag tror att HFF tagit sig vatten över huvudet när de tror att de kan använda TH som som en del i utbildningen. Jag tror han kommer utnyttja de för sina egna syften. Och varför skulle HFF-studenter vara mer kritiska än andra högskolestudenter, det är väl knappast några övermänniskor som går där...
 
Ska han bara föreläsa eller kommer han att vara examinator också? Hur kommer han i så fall att reagera på en elev som fuskar? MVG?
Tänkte också på det.
Intressant sits.
MVG är det:
Du har sagt emot mig mest
Du har hållt med mig mest
Ditt fusk var mest svårt att upptäcka
Ditt fusk är enkelt att se
Finns nog fler & än mer spännande varianter..

Men troligtvis blir det nog bara G eller IG.
 
Jag har precis lika bra koll som du har gissar jag, för jag har läst det som skrivs, och jag är fortfarande övertygad om att TH kommer att ges relativt fria tyglar, att manipulera sin publik som han vill, det har han bevisat förut att han är bra på.
Du har alltså läst det som skrivits men tror inte att det är sant?
 
Fotnot 31 – om hur Terje Hellesö lurade universitetet:

Ja, lite tragiskt men kanske mest märkligt att du tror att de fotografer som antas till Sveriges högsta utbildning är korkade.

Jadu Erland, ett alldeles färskt exempel på terjes manipuleringsförmåga finns hos nämnda fotohögskola i Göteborg:

studenten som nyligen i sin kandidatessä lurades av terjes textplagieringar.
Stundenten trodde att texterna i terjes s.k. manifest är författat av terje och angav i sin essä (som är examinerad och klar) följande:
"Manifestet består av små korta meningar om fotografi och konst som Hellesö själv författat."


Fotnot 31 – om hur Terje Hellesö lurade universitetet:
http://terjadefoton.wordpress.com/2012/05/06/fotnot-31-om-hur-terje-helleso-lurade-universitetet/
(en bit ned)

Flashbackgrävarna har alltså avslöjat att minst 2/3 av terjes "manifest" består av plagierade texter:
http://terjadefoton.wordpress.com/vad-betyder-att-terja/th-manifestcitat/
 
Jadu Erland, ett alldeles färskt exempel på terjes manipuleringsförmåga finns hos nämnda fotohögskola i Göteborg:
Det är väl inte otroligt att just detta exempel är en av anledningarna till att HFF inser att man måste lägga större vikt vid källkritik och som ett exempel på detta använder TH och terjadebilder.wordpress.com i undervisningen.
 
Du har alltså läst det som skrivits men tror inte att det är sant?

Jag tror att det finns en uppenbar risk att man tagit sig vatten över huvudet om man tror att man kan använda TH i någon form av avskräckande syfte. Eftersom han själv inte håller med om att han gjort en massa fel och dessutom vägrar att erkänna allt han gjort.
 
Det är väl inte otroligt att just detta exempel är en av anledningarna till att HFF inser att man måste lägga större vikt vid källkritik och som ett exempel på detta använder TH och terjadebilder.wordpress.com i undervisningen.

Stämmer inte, eftersom kursreferenserna fanns där innan essän skrevs.
 
Jag förstår inte riktigt varför någon i fotosverige vill ha med Hellesø att göra. Ingen borde rimligen vilja ha något professionell kontakt med en fuskare av sådan rang.

Hellesø borde helt enkelt inte få vara med i professionella fotosammanhang i framtiden. Han bör ägna sig något annat att göra karriär inom.
 
Skolan kanske startar en ny kurs i Terjning av foton.

- Hur du söker bilder på internet.
- Hur klipper du ihop två bilder så bra som möjligt.
- Hur du söker texter på internet.
- Hur du klipper ihop en lämplig text till bilden du klippt ihop.
- Pokerface (hur du låtsas att du tog bilden och skrev texten)

10 poäng

/Karl
 
Skolan kanske startar en ny kurs i Terjning av foton.

- Hur du söker bilder på internet.
- Hur klipper du ihop två bilder så bra som möjligt.
- Hur du söker texter på internet.
- Hur du klipper ihop en lämplig text till bilden du klippt ihop.
- Pokerface (hur du låtsas att du tog bilden och skrev texten)

10 poäng

/Karl

Jag har en synpunkt på detta och det är din andra punkt. Han är ju inte speciellt professionell i att klippa ihop bilder. I varje fall inte i dom fall som jag har sett.
Kanske tillräckligt bra för att lura folk när dom ser en liten bild på webben men inte om du ser dom högupplöst.
Men du kanske inte avsåg att Terje skulle vara lärare på denna nya kurs.

I övrigt har jag inga synpunkter.
 
Jag har en synpunkt på detta och det är din andra punkt. Han är ju inte speciellt professionell i att klippa ihop bilder. I varje fall inte i dom fall som jag har sett.
Kanske tillräckligt bra för att lura folk när dom ser en liten bild på webben men inte om du ser dom högupplöst.
Men du kanske inte avsåg att Terje skulle vara lärare på denna nya kurs.

I övrigt har jag inga synpunkter.

Krävs kanske en tilläggspunkt:

- Hur skaffar man sig ett rykte som oantastlig så man klarar sig rätt länge trots taskig kvalitet på montagen...
 
Krävs kanske en tilläggspunkt:

- Hur skaffar man sig ett rykte som oantastlig så man klarar sig rätt länge trots taskig kvalitet på montagen...
En bra tilläggspunkt.

Jag tror att det ryktet får man genom att skaffa sig en FAN-club som oavsett vad som sägs eller sker försvarar en och hävdar att det är avundsjuka eller annat som står bakom alla påhopp som sker.
 
Jag och 20-talet andra studenter på HFF hade idag ett samtal i trevlig ton med Hellesö som kretsade kring äkthet och de regler och konventioner som finns inom naturfotografin och vad som händer om en väljer att bryta mot dessa.

Angående fotnot 31 kan det vara lämpligt att läsa hela essän istället för att snöa in på en fotnot som tyvärr blivit fel (jag ser det mest som en olycklig men också lite underhållande meta-aspekt av essän). Den har jag lagt upp här: http://alexanderkirkhoff.se/hemligt/natur_fotograf.pdf
 
Blev det något prat om just TH:s eget bild- och textfusk, eller var det en mer generell diskussion?
 
Jag och 20-talet andra studenter på HFF hade idag ett samtal i trevlig ton med Hellesö som kretsade kring äkthet och de regler och konventioner som finns inom naturfotografin och vad som händer om en väljer att bryta mot dessa.

Terjes bildskapande handlade inte om naturfotografin som genre, och inte om att bryta mot regler och konventioner. Det han gjort var ren och skär lögn - en bedragare kort och gott.
 
Terjes bildskapande handlade inte om naturfotografin som genre, och inte om att bryta mot regler och konventioner. Det han gjort var ren och skär lögn - en bedragare kort och gott.

Håller helt med, har samtalet handlat om att bryta mot konventioner, då känns det som TH fått diskussionen exakt dit han ville...
 
Orkar inte ge mig in i en diskussion om det här. Vissa tycker att fotografi ska regleras och vissa tycker det inte. Den som har lust får gärna läsa essän. Kram.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.