krukvaext
Aktiv medlem
Vill återge en intressant och tankeväckande händelse jag nyss upplevt. Jag var på biblioteket med en nära vän. Jag satt med tidskriften Camera Natura i hand och tittade på en stor bild av TH:s numera ökända inklonade lodjursbild där det vinterklädda lodjuret bara är en meter ifrån honom och stirrar på Terje rätt i ögonen.
Min vän är för övrigt inte det minsta intresserad av fotografi och de egna bilder han någon gång tar är undermåliga på alla sätt och vis. Jag fick en nyck. Jag visste att han inte kände till nåt om tragiken med Terje och hans bilder. Jag visade honom bilden utan att säga någonting om det som hänt och utan att nämna Terjes namn. Jag frågade honom helt enkelt vad han tyckte om den här bilden. Han tittade på den i 6-7 sekunder - vilket var en ovanligt lång tid för att vara honom och jag förstod därför att nånting särskilt gick igång i hans huvud - och han sa sen ungefär så här: Det ser konstigt ut. Lodjuret hör inte riktigt dit. Det verkar vara nåt fel.
Jag blev faktiskt lite chockad av att höra det från honom och sa bara rakt ut med gapande mun: "Va!" Jag hade räknat med något helt annat. Han som inte vet någonting om foto och bara sällan tar egna kort med sin enkla och billiga kamera.
Massor av frågor steg upp i mitt huvud. Framför allt denna: Hur kommer det sig att ingen fotoexpert på Camera Natura eller för övrigt någon annan erfaren fotograf någonstans har reagerat på samma sätt som min gode vän? Hur kan min väns helt oerfarna bildomdöme vara så mycket klarare än alla ledande naturfotografer i norden?
Tanken gick onekligen till den lilla flickan i HC Andersens saga om Kejsarens nya kläder.
Det har väl tidigare framkommit att de som har vågat öppet kritisera Terjes bilder, har fått ganska hårda kommentarer riktade mot sig själva. Dessutom, han var ju den store naturfotografen Terje, klart inte han skulle fuska.