ANNONS
Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vill återge en intressant och tankeväckande händelse jag nyss upplevt. Jag var på biblioteket med en nära vän. Jag satt med tidskriften Camera Natura i hand och tittade på en stor bild av TH:s numera ökända inklonade lodjursbild där det vinterklädda lodjuret bara är en meter ifrån honom och stirrar på Terje rätt i ögonen.

Min vän är för övrigt inte det minsta intresserad av fotografi och de egna bilder han någon gång tar är undermåliga på alla sätt och vis. Jag fick en nyck. Jag visste att han inte kände till nåt om tragiken med Terje och hans bilder. Jag visade honom bilden utan att säga någonting om det som hänt och utan att nämna Terjes namn. Jag frågade honom helt enkelt vad han tyckte om den här bilden. Han tittade på den i 6-7 sekunder - vilket var en ovanligt lång tid för att vara honom och jag förstod därför att nånting särskilt gick igång i hans huvud - och han sa sen ungefär så här: Det ser konstigt ut. Lodjuret hör inte riktigt dit. Det verkar vara nåt fel.

Jag blev faktiskt lite chockad av att höra det från honom och sa bara rakt ut med gapande mun: "Va!" Jag hade räknat med något helt annat. Han som inte vet någonting om foto och bara sällan tar egna kort med sin enkla och billiga kamera.

Massor av frågor steg upp i mitt huvud. Framför allt denna: Hur kommer det sig att ingen fotoexpert på Camera Natura eller för övrigt någon annan erfaren fotograf någonstans har reagerat på samma sätt som min gode vän? Hur kan min väns helt oerfarna bildomdöme vara så mycket klarare än alla ledande naturfotografer i norden?

Tanken gick onekligen till den lilla flickan i HC Andersens saga om Kejsarens nya kläder.

Det har väl tidigare framkommit att de som har vågat öppet kritisera Terjes bilder, har fått ganska hårda kommentarer riktade mot sig själva. Dessutom, han var ju den store naturfotografen Terje, klart inte han skulle fuska.

I dagens TV4s nyhetsmorgon hyllar Karin Myrenberg Faber Terje för hans extremt personliga och sanna framträdande sedan han avslöjats.
Programledaren och en tredje kvinna tyckte att Terje gjort något fint och vågat, när han blottade sig så fullständigt.
Inslaget kan ses på TV4 play och heter något med avslutningen.
Inslaget visar att det inte alls är säkert att Terje är rökt, annat än på Fs och andra forum.

Tror det kan ligga en del i det du skriver. Dom som inte hänger på fs eller fb får förmodligen en helt annan syn på saken då dom inte fått ta del av de osmakliga delarna i Terjes förflutna som dragits upp här.

Mycket av det är i & för sig mest uttalanden från olika människor & därmed inte direkt bevisade men visst får man en dålig smak i munnen av vissa saker som framkommit.

Detta vet alltså inte gemene man som ser en nedbruten ångerfull människa i TV som dessutom erkänner & lägger korten på bordet, ja detta tycker alltså gemene man, tror jag...

Usch, jag mår lite illa efter att ha sett TV4-inslaget. Jag måste säga att konspirationsteorier dyker upp inom mig när jag märker att såväl Expressen som TV4 tar TH:s parti så oerhört starkt. Vad har Bonnier med denne man att göra? Har han redan skrivit avtal om att få ge ut sina orignialbilder, eller hade han redan innan den här soppan spelat in någon dyr dokumentär med TV4 som de vill visa trots allt?

Jag tänker maila TV4-karin och tipsa henne om att han fortfarande vägrar släppa den intressanta delen av sanningen. Hur länge han har fuskat och med vad han har fuskat.

(Utan att försvara något, säger jag för säkerhets skull först).

Jag tror att utanför de mest intresserade FB/FS-grupperna, och dom få som liksom bokförlag och kommuner som kan sägas lidit verklig skada, så är "hela sanningen" mest av akademiskt intresse och det är bara en gradskillnad i när fusket startade och hur många fler bilder det handlar om. Bli inte förvånade om detta snart är helt över och man är beredd att dra ett streck och låta TH starta om, affären är inte precis helsidesstoff i kvällspressen. Eventuella rättsliga efterspel om bedrägeri eller ekonomisk skada är nog det enda nya som kan hända framöver och göra folk lite mer intresserade.

Det är inte riktigt en gradskillnad, att jämföra med att Terje fick en knäpp och BARA klippte-och-klistrade med andras bilder under lodjursprojektet, eller att han istället har klippt-och-klistrat minst 3 år innan det. Han väljer ju att begränsa fusket inom en väldigt liten tidsperiod, då han skyllde på att projektet inte blev lika lyckat som väntat, så då valde han the easy way out.

Men att ha fuskat med bilder flera år innan det... det är verkligen ingen marginell gradskillnad. Då handlar det om flera år tidigare av hans karriär som har visat sig vara nedsmutsat med fusk i diverse bilder.

För tusan, en av hans "bästa bilder" enligt han själv var ju en manipulerad bild.

Angående det här med medmänsklighet, om att folk i "drevet" inte visar någon medmänsklighet och vice versa. Nu finns det ju inget drev så det struntar vi i.

Hur kan bildstölderna fortfarande överses så pass mycket att de knappt omnämns? Terje har fortfarande inte nämnt något om att be om ursäkt till upphovsmännen till samtliga stulna bilder. Förstår inte riktigt medias hantering, det kan väl inte vara politiskt inkorrekt att ta upp en sådan pass väsentlig aspekt av hela historien?

Istället hanteras det bara med en handviftning. Han har ju bett om ursäkt och blottat sig, halleluja.

Media tröttnar. Det vi snackar om har pyttelitet nyhetsvärde. Terje fuskade och erkände. End of story.
Nyheter händer hela tiden. Vem orkar bry sig om Japan längre, trots att det var en av de värsta katastroferna i historien.

Det är den här typen av skrivning som får mig att tycka att det är ett drev - en personjakt - som pågår. Nu handlar det inte om ett generellt plan. Nu handlar det om en individ.

Tråden handlar om att det är en individ som har fuskat, det är fullt naturligt att diskussionen inte handlar om fusk generellt. Det gör inte automatiskt diskuterande forumister till drev.

(Utan att försvara något, säger jag för säkerhets skull först).

Jag tror att utanför de mest intresserade FB/FS-grupperna, och dom få som liksom bokförlag och kommuner som kan sägas lidit verklig skada, så är "hela sanningen" mest av akademiskt intresse och det är bara en gradskillnad i när fusket startade och hur många fler bilder det handlar om. Bli inte förvånade om detta snart är helt över och man är beredd att dra ett streck och låta TH starta om, affären är inte precis helsidesstoff i kvällspressen. Eventuella rättsliga efterspel om bedrägeri eller ekonomisk skada är nog det enda nya som kan hända framöver och göra folk lite mer intresserade.

Precis som du säger är detta inte stort utanför den lilla klick av naturfotografer/fotografer och förmodligen då lär ju vissa förlag nu veta om saken.

Vilken målgrupp vänder sig Terje oftast till? Denna målgrupp som Terje tidigare arbetat med/mot kommer ju i framtiden vara mycket skeptiska. Om man läser foruminlägg från nära fotovänner, människor som varit på hans föreläsningar och som haft han som lärare t ex. Det kan bli svårt för Terjes egentliga målgrupp att glömma detta. För gemene man i Sverige lär det vara glömt - dessa är dock inte målgruppen för honom.

Hur skall Terje i fortsättningen kunna tjäna pengar som naturfotograf? Tror ni att något förlag kommer vara villig att binda upp sig mot Terje? Kommer några kommuner/sponsorer vara villiga att ställa upp?
Jag tror det blir svårt för Terje att återuppta naturfoto och nå ut till den målgrupp han vill.

Jo, du, jag och många här tycker att det är en klar skillnad, men jag tror inte att så många utanför den här diskussionen tycker det spelar så stor roll. Om man inte känner till eller bryr sig så mycket om TH och fusket till att börja med, så betyder förstås inte detaljerna något. Han har bett om förlåt och är avslöjad, och så räcker det med det i dom flestas ögon, och man kan gå vidare. Jag skulle i alla fall inte bli ett dugg förvånad om det inte händer så mycket mer än så.

Edit: svar på inlägg 3088

De flesta i denna tråd är överens att det Terje gjort är fel och att han därför är slut som artist. Inslaget i TV4 som jag nyss hänvisade till kommer sannolikt att återupprätta Hellesös rykte i allmänhetns ögon.
Det tycker jag är viktigt. Okunniga media bestämmer vad majoriteten tycker.

Jag är faktiskt inte säker på att TH behöver vara rökt hos alla sina kunder för evigt heller; jag kan bara dra paralleller med mitt IT-jobb där leverantörer kommer tillbaka trots att dom gjort bort sig grundligt tidigare. Det kan ta lite tid innan man får en ny chans, men så småningom sitter det nya människor på inköpsavdelningen, nya tjänstemän på myndigheterna och man har glömt tidigare historier. Dessutom finns nya potentiella kunder som inte hört talas om problemen.

Ja ja.

Vi kan iallafall klargöra att så länge Terje vägrar att besvara de frågor som har uppkommit kring vissa av hans bilder, samt fortsätter att ljuga så kommer han förevigt att bli ifrågasatt, inte minst av de som är i hans bransch.

Skit samma om inte de utanför naturfotografin vet om vad han har gjort, det han figurerar och tidigare har livnärt sig inom är hans förtroende puts väck och han lär inte ha en ärlig chans inom det ämnet i framtiden.

Lynchmobbshyenadrevet kommer pågå, så jag antar att han får lära sig leva med det om han inte kommer till känna.

De flesta i denna tråd är överens att det Terje gjort är fel och att han därför är slut som artist. Inslaget i TV4 som jag nyss hänvisade till kommer sannolikt att återupprätta Hellesös rykte i allmänhetns ögon.
Det tycker jag är viktigt. Okunniga media bestämmer vad majoriteten tycker.

Det är inte allmänheten som går på Terjes fotokurser och exkursioner gissar jag på.
Det är den skillnaden du måste förstå. Sen att min morsa inte bryr sig ett skvatt om det Terje gjort har inget med saken att göra. Hon har inget med honom att göra.

I dagens TV4s nyhetsmorgon hyllar Karin Myrenberg Faber Terje för hans extremt personliga och sanna framträdande sedan han avslöjats.
Programledaren och en tredje kvinna tyckte att Terje gjort något fint och vågat, när han blottade sig så fullständigt.
Inslaget kan ses på TV4 play och heter något med avslutningen.
Inslaget visar att det inte alls är säkert att Terje är rökt, annat än på Fs och andra forum.

Vågar man gissa på att hon enbart baserar sitt uttalande efter att ha läst Terjes egna blogg och Terjes egna version av hela historien.
Han sitter ju och målar upp sig själv som ett offer för forna fiender och allmänhetens omåttliga hat.

ingenting om vad som EGENTLIGEN har skett och bredden av det hela.
lögnerna, historierna, sveken, stölderna etc etc.
Det mesta har han ju inte redovisat alls, utan det senaste erkännandet är väl fortfarande "ett fåtal lodjursbilder"?

Jag är faktiskt inte säker på att TH behöver vara rökt hos alla sina kunder för evigt heller; jag kan bara dra paralleller med mitt IT-jobb där leverantörer kommer tillbaka trots att dom gjort bort sig grundligt tidigare. Det kan ta lite tid innan man får en ny chans, men så småningom sitter det nya människor på inköpsavdelningen, nya tjänstemän på myndigheterna och man har glömt tidigare historier.

Terje är väl speciell inom sin genre. Det är en liten genre med en snäv målgrupp. Självklart kommer väl det att blåsa över. Men namnet Hellesö är väl för alltid förknippat med denna händelse. Att han är en mycket duktig fotograf i sig behöver väl ingen tvivla på.
Dock tror jag bokförsäljning blir hårt i framtiden

... De finns ju faktiskt de som äger böcker av honom, eller de som trott på honom som fotograf. De i fotosamfundet som litat blint på honom. Han har ju varit en typ av ikon för naturfoto i Sverige. Så självklart blir det frågetecken när han efter avslöjandet ljuger och manipulerar vidare.

Jag hoppas att det inte framstår som att jag försöker förringa hur besvikna de lurade är, eller ta ifrån de sin rätt att vara besvikna.
Jag hade sannolikt varit väldigt besviken själv om jag hade lurats på motsvarande sätt, eller deltagit i trådar och blivit utsatt för hot mm.

Men jag tror ändå inte att ett "drev" är det som gangar utgången av detta ärende på bästa sätt.

Petter ...

Vågar man gissa på att hon enbart baserar sitt uttalande efter att ha läst Terjes egna blogg och Terjes egna version av hela historien.
Han sitter ju och målar upp sig själv som ett offer för forna fiender och allmänhetens omåttliga hat.

ingenting om vad som EGENTLIGEN har skett och bredden av det hela.
lögnerna, historierna, sveken, stölderna etc etc.
Det mesta har han ju inte redovisat alls, utan det senaste erkännandet är väl fortfarande "ett fåtal lodjursbilder"?

Han har sagt att han har plockat bort 93 lodjursbilder, 2 grävlingsbilder och 1 mårdhundsbild. Plockat bort. Inte redovisat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar