Några tankar från en som inte sagt flaska men följt diskussionen både här och på Flashback:
För mig känns denna skandal vara upptakten till något större än en fotografs pillande i Photoshop.
Åtminstone hoppas jag det.
Dom flesta som är uppväxta med mellanmjölk, falukorv och Bolibompa (ni äldre läs: mellanöl, falukorv och Hylands Hörna) vet att det är myndigheterna som "bestämmer". Och om det inte finns en uttalad myndighet så finns det alltid något substitut för ändamålet. Naturfotografering ligger mig inte varmt om hjärtat men jag har i alla fall bildat mig uppfattning att dessa fotografer har hårda regler uppsatta om hur en bild får tas och att detta förmedlas via olika föreningar som exempelvis
http://www.naturfotograferna.se.
När det nu uppdagas att en väletablerad fotograf brutit mot reglerna, och ljugit för alla är det viktigt att denna "myndighet" agerar med kraft. Annars tappas allt förtroende ut och Naturfotograferna kan ställa sig i kön till arbetsförmedlingen (okej, lite överdrivet men ni fattar vinken).
Nåväl, detta låter rätt lätt men för mig är det även något media överhuvudtaget bör tänka igenom. Jag var på en frukostworkshop där en informationschef från en kommun höll låda. Han sa bland annat att bilden är inte lika betrodd längre. Han menade att förr så såg man en bild och då var den sann. Idag litar folk inte på bilden. Man har dock mer förtroende för våra dagstidningars bilder men även där har det sjunkit. Med detta sagt menar jag att det inte bara är naturfotografier som bör granskas innan publicering utan även övrig journalistiska media bör tänka till lite mer innan publicering. Är det månne så att etablerade fotografer har skaffat sig sådant förtroende att man publicerar utan tanke?
Det var örnperspektivet på det hela. När det gäller här och nu, så fladdrar tankarna fram och tillbaks. Kraften av Flashbacks analyser slår stenhårt. Det är manipulering på många bilder. Inte ett fåtal.
Men om det bara varit photoshoppade bilder hade jag nog inte varit så betagen som jag nu är. Texterna som fanns (nu cashade i google) på Terjes blogg är i sammanhanget till honom en stor last. Om nu nästan alla bilder är photoshoppade blir hans berättelser till dom ytterst märkliga. Nu är det nog som i många andra skandaler att man sitter och är jäkligt nyfiken men hela sanningen kommer aldrig upp till ytan. Möjligen om 50 år när det är preskriberat.
Just nu är jag rätt mätt på Terjegate men hoppas på att det skall komma en upplösning av det hela. Men jag förstår att ni som är naturfotografer eller vän med Terje är rätt stressade över situationen men den stenbumling som nu är i rullning kan inte stoppas. Låt dom som vill leta efter Lodjur på istockphoto, låt dom som vill beräkna månens vinkel, låt dom som vill frossa i fakta om vildsvin, låt dom göra det. Världen går inte under. Inte av det i alla fall.
Ursäkta mitt raljerande, men jag hade tydligen ett behov att göra mina tankar hörda...
mvh
totalamatörfotograf och professionell it-nörd, Jonas Berggren.