Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kära mobbare, inte kunde jag föreställa mig att ni skulle bli så upprörda för att jag skriver att jag anser att det förekommer mobbning i tråden. Det är en åsikt som jag har. likväl som ni har en åsikt att mot Terje får man minsann göra som man vill. De som ger sig till tals på nätet får också tåla kritik. Det är ju det som brukar anges som ett skäl till att Terje är lovligt byte, att han skriver på nätet alltså.
Det frågas vilka dessa mobbare är. Om man kastar en sten i en hop så hörs det vem som träffas. Det hävdas att alla i tråden inte är mobbare; det håller jag med om. Det rör sig om ett ca ett halvt dussin individer, som enligt mig går för långt. Resten sköter sig föredömligt.

Hej Johan, kul att du är tillbaka och skriver meningsfulla texter som aldrig tidigare.
#4515 om jag får be. Vill gärna ha svar på det du skrev tidigare.

Självklart är han ett troll. Var längesen det fanns någon som helst poäng i vad han skrev. Nu är han bara ute efter att provocera, vilket märks rätt tydligt.

Don't feed the troll.

Dags för lite Grieg tror jag...

"I Terjarkungens Sal" bli perfekt eftersom det både luktar troll och ekar här just nu.

Kära mobbare, inte kunde jag föreställa mig att ni skulle bli så upprörda för att jag skriver att jag anser att det förekommer mobbning i tråden. Det är en åsikt som jag har. likväl som ni har en åsikt att mot Terje får man minsann göra som man vill. De som ger sig till tals på nätet får också tåla kritik. Det är ju det som brukar anges som ett skäl till att Terje är lovligt byte, att han skriver på nätet alltså.
Det frågas vilka dessa mobbare är. Om man kastar en sten i en hop så hörs det vem som träffas. Det hävdas att alla i tråden inte är mobbare; det håller jag med om. Det rör sig om ett ca ett halvt dussin individer, som enligt mig går för långt. Resten sköter sig föredömligt.

#4659 för 2:a gången.

Från artikeln i Natur&Foto

"...Da han viste bilde av en sopp, fotografen pà lang lukkertid med opplettingsblits. og med ei gaupe pent og pyntelig i bakgrunnen, begynte mange á lure for alvor...."
Haha ja det var oxå ett varningsljus. Det är väl denna dom syftar på:
http://i56.tinypic.com/334q9uf.jpg

Mer:
"...Senere har det vist seg at han også har jukset med andre bilder i ganske stor skala.
Hittil er det dokumentert manipulering tilbake til 2005..."

Artikeln igen:
http://i1187.photobucket.com/albums/z390/Fnoden/JUSK_TERJE_spalt1.jpg

http://i1187.photobucket.com/albums/z390/Fnoden/JUSK_TERJE_spalt2.jpg

http://i1187.photobucket.com/albums/z390/Fnoden/JUSK_TERJE_spalt3.jpg

http://i1187.photobucket.com/albums/z390/Fnoden/JUSK_TERJE_spalt4.jpg

Tips för den som inte vet: tryck Ctrl+ för att öka storleken i browsern.

Senast ändrad:
Tack för länkarna Stina...läsvärt och rakt på sak utan krusiduller från den norska fototidningen. I Sverige ska vi vara så in i h-te skitnödigt finkänsliga hela tiden medan våra grannar i väst och kanske i ännu högre grad i öst tenderar att vara mer jordnära och rättframma :)

Undrar varför Terje nu verkar fått nåt tokryck och bloggar sida upp och sida ner om allmän teknisk och konstnärlig fotolära...och bitvis ganska trivial sådan...hoppas han att folk ska glömma!? :/

Det är rätt dåligt att häva ur sig en anklagelse mot ett ospecificerat antal personer på det där viset. Om du verkligen står för åsikten att det förekommer mobbing i den här tråden (fast jag har ännu inte sett någon redogörelse för hur denna mobbing går till) så borde du kunna peka ut mobbarna.

Jag vill påstå att det inte pågår någon mobbing. Däremot finns den en fejd mellan några personer som verkar ha sitt ursprung i några missförstånd.

Får man kopiera en hel artikel sådär?
Jag vet att man får kopiera visst antal sidor ur en publikation, men en hel artikel och lägga ut på nätet?

Inte utan tidningens medgivande. Fotosidan är fortfarande ansvariga för det som publiceras på sajten, inte medlemmarna.

Sedan är det väl också diskutabelt om Natur&foto har rätt att publicera TH's bilder som i sin tur innehåller "stulna" bilder.

Inte utan tidningens medgivande. Fotosidan är fortfarande ansvariga för det som publiceras på sajten, inte medlemmarna.

Sedan är det väl också diskutabelt om Natur&foto har rätt att publicera TH's bilder som i sin tur innehåller "stulna" bilder.

Vilken tur då att inget av det har publicerats på FS, utan det är bara länkar.

Natur&Foto lär ha gått tillväga på samma sätt som övriga tidningar, nämligen ha tagit kontakt med upphovsmannen i fråga, Superstock i detta exempel, innan publikationen. Så du behöver inte vara orolig.

Sedan så är bilderna stulna. Utan citationstecken.

Natur&Foto lär ha gått tillväga på samma sätt som övriga tidningar, nämligen ha tagit kontakt med upphovsmannen i fråga.....

Har den som skannat varit i kontakt med Natur&Foto?
Om det skulle vara tillåtet att skanna och lägga ut hela artiklar så kan jag se en affärsidé här :)

Sen kan man ju undra om FB-folket köpt bilderna från shutterstock etc för att göra sina montage? Det skulle inte förvåna mig om de gjort det eftersom det är en tråd om bla upphovsrätt. Och eftersom de vill ha erkännande för de det gjort och på så sätt ökar trafiken till FB så är det snudd på kommersiell verksamhet :)

Har den som skannat varit i kontakt med Natur&Foto?
Om det skulle vara tillåtet att skanna och lägga ut hela artiklar så kan jag se en affärsidé här :)

Sen kan man ju undra om FB-folket köpt bilderna från shutterstock etc för att göra sina montage? Det skulle inte förvåna mig om de gjort det eftersom det är en tråd om bla upphovsrätt. Och eftersom de vill ha erkännande för de det gjort och på så sätt ökar trafiken till FB så är det snudd på kommersiell verksamhet :)

Är det första gången du har sett inscannade artiklar på webben? Jag har ingen aning, du får väl fråga personen i fråga själv.

Du verkar ju inte riktigt förstå så mycket. FB, eller bloggen, har varit i kontakt med samtliga upphovsmän och meddelat dem om TH's bildstölder, samt vidarebefordrat dem till bloggen för vidare information. Jag tror inte de skulle misstycka särskilt mycket då bilderna som används på bloggen används i ett förebyggande syfte och i ett syfte att hjälpa upphovsmännen i fråga. Det handlar om en sammanställning, och eftersom ingen av upphovsmännen har hört av sig och bett om att få sina bilder borttagna från hemsidan, så verkar de inte ha något emot det.

Ditt snack om kommersiell verksamhet är ju bara skrattretande. Tror du ärligt talat att syftet med bloggen och att FB vill ha credd för avslöjandet är på grund av att man vill öka trafiken till ett redan oerhört väletablerat internetforum med över en halv miljon medlemmar?

Antar du är ute efter att trolla med tanke på hur du uttrycker dig. Good for you.

Som sporadisk betraktare av den här tråden har jag intrycket att allt som är värt att kommentera ang TH är grundligt genomtröskat.
Det som förvånar mig är den personligt färgade hätskhet som verkar driva tråden vidare på ett sätt som ställer många sk 'drev' i skuggan.
Jag tror att TH's mest envetna belackare skulle må väl av att ta ett steg tillbaka och begrunda vilket intryck av sig själva de önskar förmedla till den som till äventyrs läser inläggen.

Diskussionen om olovlig publicering av den norska tidningens sidor får ni ta i en annan tråd.

Det fanns aldrig någon diskussion, bägge svaren till själva frågan bad upphovsmannen av ursprungsfrågan att fråga personen i fråga som hade lagt upp artikeln. Ingen diskussion... men visst.

Annars då.

Flashback grävande undersökning och bloggen Terjadefoton (terjad.se), har blivit nominerade av bland annat journalisten Yasmine El Rafie för utmärkelsen Årets Medieorm, ett journalistpris instiftat av SR. Intressant om det skulle gå hela vägen, hur skulle de göra vid en eventuell prisutdelning... :)

Som sporadisk betraktare av den här tråden har jag intrycket att allt som är värt att kommentera ang TH är grundligt genomtröskat.
Det som förvånar mig är den personligt färgade hätskhet som verkar driva tråden vidare på ett sätt som ställer många sk 'drev' i skuggan.
Jag tror att TH's mest envetna belackare skulle må väl av att ta ett steg tillbaka och begrunda vilket intryck av sig själva de önskar förmedla till den som till äventyrs läser inläggen.

Trådens bästa inlägg. Jag förstår inte att detta bara kan rulla på ... och nu ska Terje sluta blogga också. Det är inte en dag för tidigt för det ger ju bara mer bränsle åt en tråd som överlevt sig själv. Alla borde nog som sagt ta en time out nu, precis som du föreslår vare sig man är belackare eller ingår i fan cluben.

Trådens bästa inlägg. Jag förstår inte att detta bara kan rulla på ... och nu ska Terje sluta blogga också. Det är inte en dag för tidigt för det ger ju bara mer bränsle åt en tråd som överlevt sig själv. Alla borde nog som sagt ta en time out nu, precis som du föreslår vare sig man är belackare eller ingår i fan cluben.

Nja, Herje ska sluta blogga :)

Inte TH.

http://herjetelleso.wordpress.com

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar