Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets klipp

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Måset bara få skriva av mig min glädje.

Roppade precis in en Minolta 7000i med 50 någonting objektiv för 275kr.

Till min stora förvåning var det en Minolta 50/1.4 monterad fram på kameran :)

Nu är det dock inte allt perfekt, det vanliga problemet med olja på bländarlammerna gör att bländaren går lite segt. Men det tror jag nog att jag skall kunna åtgärda i av egen kraft i slutet av veckan.

En 50/1.4 för 275+ porto + ca1h skruvande är ett bra pris minst sagt.
 
Japp. Det stod inget om objektivet i annonsen, men det var en glugg med på försäljningsbilden och när jag frågade säljare om det så mummlade han något om objektiv Minolta 50.

Hoppades först på att det var en 50/1.7 och chansade, nu när jag vet att det var en 50/1.4 är jag lite förvånad att inga flera bjöd på kameran.

Det lönar sig att kontakta säljaren och fråga vad som egentligen ingår vid försäljningen.
 
grattis som fan!
mycket bra objektiv till ett verkligt fyndpris!
-
instämmer med att måste kontakta säljarna, om inte annat gör jag det alltid för att se om de svarar, man tycker det är en självklarhet, men faktum är att VÄLDIGT många (på såväl tradera som Blocket) inte ens svarar på ens mejl, mycket märkligt tycker jag.
Lägger man ut annons på nätet så ska man fan i mig svara på mejl. På blocket svarar ungefär hälften på förfrågningar. Vilket är under all kritik.
 
Här var ju en annan fin annons.

http://www.blocket.se/vi/10947325.htm?ca=2_s

En Canon D30 för 6,500:-, begagnade 20D kan man ju hitta för 6000:- så då är det ju klart värt att köpa ett D30 hus för 6,500:-.
Prislappen är väl satt minst 5000:- för högt.

Jag trodde det ingick en massa roliga tillbehör men det gjorde det tydligen inte. ;)
 
Men den kostade ju 23 000SEK 1983... då borde jag väl få ut en 20 000SEK? Den är ju i finfint skick :)

Han måste missat en nolla...

Mvh // Martin - som älskar ironi
 
men robert, det är ju trots allt en digitalkamera, Minoltan ovan är en gammal massproducerad systemkamera från 1985, en av Minolta sämsta systemkameror för övrigt. Det är ju ett överpris på typ...ja, 19500 kr, skulle jag tippa :) om nu objektivet är ett 35-70 vilket jag tror.
Fast det är kanske stativet som är värt 19500 kr ;)

---
men Martin: kostade Minolta 5000 verkligen 23 000 1983? Jag trodde 5000 kom 1985 och bara kostade några tusenlappar, men jag kan ha fel där.
 
apropå missat en nolla så mejlade jag en traderaförsäljare en gång och undrade om han hade gjort det, minns ej vad det handlade om, tror det var en Minolta 700si plus kitobjektiv som han skulle ha 7000 kr för. Och detta för något år sedan.
Fast han hade INTE missat en nolla, skrev han.
Varpå han skällde ut mig efter noter.
Han var minsann säker på att han skulle få MINST 7000 kr för den.
Det fick han inte.
Han berättade också för mig
att "om jag hade det minsta koll på kameror så skulle jag inse hans kameras värde".

Efter den gången har jag slutat lägga mig i.
Folk får själva inse sina misstag.
 
Enär detta är ypperligt underhållande läsning, så skall vi nog hålla i minnet att dom som är "Svensson" på kameror, oftast tror att värdeminskningen är betydligt mindre.

Och mina Nikon "datakameror" från 1999 samt 2003 vill jag ha ordentligt betalt för, dom var väldigt dyra, nya, sådeså.

/ E
 
christianhylse skrev:
men Martin: kostade Minolta 5000 verkligen 23 000 1983? Jag trodde 5000 kom 1985 och bara kostade några tusenlappar, men jag kan ha fel där.

Bara påhittade årtal och siffror... men jag var inte så långt borta på årtalet *ska fira med en öl framför desperate housewives*.

De har ingen koll, men vill ha bra betalt för sina grejjer....

Förresten jag har en Nikon F55 "silver" som jag ska sälja, budgivningen börjar på 16 000SEK

Cheers // M
 
christianhylse skrev:
kanske inte rätt tråd,
men ville inte starta en ny bara för detta,
ville bara uppmärksamma er på att
den kära gamla ölburken stiger i pris hela tiden.
börjar snart nästan bli lite orealistiskt:
http://www.tradera.com/auction/Objektiv/aid_40499971

Ja det var tusan man skulle kunna sälja sin med 1000 kr i vinst. Det är väl sonys nya alpha som gör att folk köper saker eller mer troligt de har inte en aning.
 
exakt,
värdet på äldre minoltaobjektiv har ökat sedan folk börjat handla Sony och fått objektivfrossa.
Men det är ju bara bra, såklart.
dock skulle jag inte betala 1925 kr för detta objektiv.
 
1925 är helt orimligt, det är ju nästan året då gluggen designades ;)

Jag är själv på jakt efter en beercan, men har nog lite is i magen och väntar. Priset på beg borde gå ned när Sony pressar ut flera nya produkter på marknaden.
 
Det gick ju raskt upp till 1700 i den budgivningen. Någon ville desperat ha en beercan, helt klart. Nog för att det är en bra glugg, men den är/var ju populär för sin prestanda i förhållande till priset. Om det nu sticker iväg till ett par lax så....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.