ANNONS
Annons

Årets foto - Vad är ett bra foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

ntz

Aktiv medlem
Finbarr O´Reilly, Canada, Reuters, vann med sitt foto "Mother and child at emergency feeding center", priset "Word Press Photo of the Year 2005". Se:

http://www.worldpressphoto.com/inde...ry&task=view&id=623&Itemid=137&bandwidth=high

Vad är ett bra foto?
Med den erfarenhet jag har gjort här på fotosidan, där många kommenterar bilderna utifrån kända normer (gyllene snittet etc) undrar jag nu hur fotosidans medlemmar bedömer den ovannämnda bilden utifrån dessa kriterier. Om det jag efterlyser är att betraktas som olagligt, tabu eller hybris ber jag om överseende och att forumvärden ingriper. Men jag är så j..a nyfiken.

Kan du för ett ögonblick glömma bort bildens status och se den som om det vore en bild som var uppladdad här av en medlem?

Det jag undrar över är i vilken grad vi påverkas i vårt sätt att betrakta en bild när bilden har redan erhållit en viss status.

Bra bild?

Intressant tanke då kommer med.

Själv hade jag nog inte bemödat mig med att kommentera den. Den säger mig inget, bara som en bild - Mamma å barn"

Men en text, sann eller påhittad, ger den säkert ett annat intryck.

Bilden behöver inte inneha någon status för att bli betraktad. Nästan dagligen ser jag bilder i dagspress som jag stannar till inför. Bilden säger mig något. Berör mig.
Bilden du hänvisar till berör mig mycket. Moderns blick som är frånvarande. Barnet hand över hennes mun, sökande, efter mat.
Bilden visar I-värdens respektlöshet för mänskligheten.

Jag ser en bra bild.

Men jag får inga negativa vibbar av bilden, modern ser inte ut att lida av undernäring, den smala barnhanden får mig att fundera men inte så värst.

Jag se en mor som sitter och funderar/väntar och under tiden söker hennes barn kontakt med henne som barn ofta gör.
Min yngsta dotter brukar klappa/smeka mig på huvudet när vi sitter och slappar tillsammans.

Inte ens den yttre kontexten (bildtexten med "emergency feeding center") får mig att reagera negativt.

Det är en bra ögonblicksbild av en familjesituation.

Själv hade jag nog inte ens tagit bilden om jag varit fotografen, eller så hade jag slängt den.

Det tog mig en stund innan jag såg att det var mammans ansikte och barnets hand, först såg det ut som barnets ansikte och hand, sedan såg jag att det var mammans ansikte men då letade jag efter barnet.

Den säger mig inte ett skvatt om vare sig fattigdom eller exploatering eller elände eller något sådant, den kunde lika gärna varit tagen på ett kafé i Gamla Stan.

"Kanske lite väl hårt beskuren särskilt i överkant, men i övrigt bra komponerad med det blå som ram runt kvinnans ansikte. Spännande kontrast mellan ansiktet och den lilla handen, samtidigt som rörelsen hos kvinnans hand väcker frågor. Försök igen så kanske du har en vinnare."

;)

En bra bild är en bild som fungerar utifrån det tilltänkta syftet. Alltså en bild som prickar rätt.

Syftet/skapandeintentionen kan såklart vara både det ena och det andra..

En bra bild kan fungera även i en "kanal" som inte var tilltänkt men då menar jag att bilden inte lika bra som en som "träffar rätt där den är tänkt att träffa rätt"..

En bra bild som fungerar utifrån sitt syfte har såklart också en estetik som står i ton med skapandeintentionen/syftet.

Så ser jAg den saken. Många håller inte med, som vanligt:)

**

Bilden väcker känslor, det är meningen, det är meningen att bilden skall ge oss ett perspektiv på det liv vi lever.. Jag upplever att bilden berikar mig, hur tråkigt/ledsamt motivet än är,,
Estetiken på ett generellt plan är enligt mig oerhört fungerande.
Alltså totalt sett en mkt bra bild enligt mig.

MVH Niclas,

EDIT.
Blanda (som så många gör) inte in personlig smak i frågan om en bild är bra eller inte. Jag menar att en bilds kvaliteter kan betraktas objektivt på en skala, "perfekt fungerande -till- inte alls fungerande".

En bra bild har inget att göra med vad fotografen tänkt.

En bra bild är en bild som passar i användarens sammanhang.

Om sedan fotografen är nöjd eller inte är en annan femma.

Arleklint skrev:

Den kjedja du nämner menar jag är av en och samma viktighet. När hela kjedjan fungerar så är resultatet som allra bäst. JAg tycker att det är solklart.

MVH Niclas,

EDIT.
Är det Din personliga meningen Janne eller menar du att det bara Är så?

ntz skrev:

Vad är ett bra foto?

Kan du för ett ögonblick glömma bort bildens status och se den som om det vore en bild som var uppladdad här av en medlem?

Det jag undrar över är i vilken grad vi påverkas i vårt sätt att betrakta en bild när bilden har redan erhållit en viss status.

Jag reagerar på beskärningen, varför behålla delarna med färger på sidorna av ansiktet?
Hade reagerat på handen även utan bildtext.
Antingen har handen legat i vatten 10 timmar eller oxå är ungen sjuk eller kan det vara svält???
TRE stycken har kommenterar att dom ej såg handen eller inte tänkte så mycket på den!!!!!!!!!!!!!!
Dags att gå till optikern???????????
Jag ger bilden en 6:a av 10.
Med en taigt beskärning på sidorna en 8:a kanske.

Då det är "Word Press Photo of the Year 2005" det handlar om kan man ju förmoda att det rör sig om bilder som är tänkta att fungera i ett sammanhang, tillsammans med en artikel t.ex.. Det är som sådana de skall betraktas och då är övningen "se den som om det vore en bild som var uppladdad här av en medlem" tämligen meningslös.

Arleklint skrev:

Ganska intressant detdär.

Om fotografen är extremt missnöjd, men alla hyllar bilden till skyarna, är det då en bra bild?
Är det det har vad fotografen tänkte ingenting att göra med om bilden är bra eller ej.

Eller?

Carl Hellman skrev:
Ganska intressant detdär.

Om fotografen är extremt missnöjd, men alla hyllar bilden till skyarna, är det då en bra bild?
Är det det har vad fotografen tänkte ingenting att göra med om bilden är bra eller ej.

Eller?

Som jag ser det har fotografens tanke med bilden spelat ut sin roll om en bildköpare använder bilden i ett specifikt syfte.

Intressant tanke som jag inte alls ser som meningslös.
Självklart påverkas man av sammanhang, omgivning och presentation, men är man bara medveten om det så kan man säkert frikoppla sig från de förutfattade meningar som detta bidrar med.

Jag tittade en stund på bilden och jag stör mig över att den är så tajt beskuren i uppkant. Barnets huvud har beskurits precis ovanför ögonen och det gör bilden svår att titta på. Det som saknas p.g.a. den tajta beskärningen försöker hjärnan fylla i själv, men i det här fallet fixar inte min hjärna det.

Jag tycker bilden är mkt bra som den är.
Färgerna på sidorna tillför enligt mig mycket vad gäller det generella innehållet, det är i detaljerna vi lär om människorna, kulturen och deras värdighet... I detta fallet så anser jag att färgerna smyckar bilden.

I fokus, den lilla handen, barnet i centrum.. moderns blick ut ur bilden,, lite oroligt placerad i överkant..
Bilden ser inte uppställd ut,, detta speglar mkt bra situationen som jag kan tänka mig är verkligheten vid "location".

Kom också ihåg att bilden har en energi som inte hade varit den samme om bilden hade haft allt i perfekt balans.

En bild som är tänkt att förmedla en skärande panik bör också vara komponerad och löst på ett sådant vis att det budskapet främmas. Skärande panik är ju inte fallet här men helt klart så ser jag bilden som mkt mkt väl fungerande.

MVH Niclas,

Jag upplever här en estetik som vibrerar av spänning, förväntan och rädsla.. mitt i en total trötthet som går mot tomhet..

Jämför denna bild med Sebastiao Salgado,s många bilder från liknande situationer. Helt olika estetiska uttryck! Detta är för mig långt mer ett verkligt dokumment. Salgado presenterar en skärande skönhet som är mästerlig på sitt sätt men inte alls med samma "vibrerande estetik". Salgados estetik svänger som ett balanserat ackord medans det i denna bild helt klart finns en större spänning som kan liknas mellan ett par samtida ackord, ackord som spänner och samklingar.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar