Jag tycker du är ute och cyklar så det skriker om det! Du hävdar att "Flera av Svergies bästa fotografer är aktiva på Fotosidan". Vilka fotografer åsyftar du? Och vilka kriterier använder du för att bedöma vilka som är "Sveriges bästa fotografer"?
Jag grundar mina observationer på flera saker:
1) Ständig kontroll av om fotografer som jag ser omnämda i media eller funnit själv på nätet finns som medlemmar på Fotosidan. Det är de ytterst sällan. Ingen av de tre fotografer som fick priser i tävlingen om Årets Porträttfotograf är medlemmar på Fotosidan. Ingen av alla de etablerade bröllopsfotografer som finns i Norrköping och Linköping är heller aktiva på Fotosidan.
2) Kontroll av aktiviteten hos de professionella fotografer som trots allt är medlemmar på Fotosidan. Även här är det mycket låg aktivitet både ifråga om bilder och i forumen. Av de professionella fotografer som är medlemmar i bildpoolen för bröllop är det flera som inte har laddat upp en enda bild eller endast ett fåtal.
Varför i hela fridens namn skulle fotografer behöva tävla för att "sköta sin verksamhet"? Fotografering är ju ingen sport. Det finns inga objektiva mått på vad som är bra bröllopsfotografi utan värderingen av bröllopsbilder är högst subjektiv och står och faller med bedömarens preferenser.
Många fotografer har sysslat med sitt yrke i många år. På vilket sätt skulle yrkesfotografer på säg 50 - 65 år som kanske fotograferat sedan barnsben uppleva att "tävlandet hjälper dem i deras arbete"? Behöver man skryta med utmärkelser i fototävlingar för att få kunder har man extremt dåligt självförtroende. Seriösa kunder imponeras inte av en prisutmärkelse utan tar beslut om anlitande utifrån fyra andra faktorer:
a) Referenser,
b) Bemötande och service,
c) Bilder som visas upp på fotografens hemsida och vid kontakt,
d) Prisvärdhet där pris sätts mot utbud och bedömd kvalitet på erbjudna produkter och tjänster.
Till och börja med, jag grundar mina iaktagelser på att jag jobbar heltid som bröllopsfotograf. I år plåtar jag 53 bröllop i 13 länder. Jag får ca 20 förfrågningar om bröllop varje vecka. Kanske är jag helt ute och cyklar och då får jag väl be om ursäkt.
Jag tycker dina iaktagelser känns aningen förlegade och väldigt förenklade om jag ska vara ärlig. Många, om inte ALLA, av de främsta bröllopsfotograferna internationellt sett tävlar. Här i Australien är det väldigt prestigefullt att vinna titeln årets fotograf inom sin niche, oavsett om det är bröllop eller kommersiell fotografi. Samma sak gäller för USA och andra stora länder. Många bröllop- och porträttfotografer tävlar också internationellt i WPPI varje år.
Att tävla handlar om att synas, något som är extremt viktigt när en stor del av nya kunder hittar en via internet. Det handlar inte om "dåligt självförtroende" eller att "skryta med utmärkelser".
Jag håller med dig om att kunder inte grundar sitt val på om en fotograf vunnit priser eller inte, men tävlingar är "viktiga" när det gäller att bli publicerad i magasin och på bloggar.
Och det är på bröllopsbloggarna många av de yngre kvinnorna letar inspiration idag.
Fattar man inte det har man inte hängt med i utvecklingen, så enkelt är det.
Jag noterade att du är beteendevetare, så du vet säkert bättre än jag var kunder söker information idag.
Jag har dock jobbat tio år i reklambranschen som kreatör så helt nykläckt är jag inte.
Jag vet bara att många äldre fotografer har det svårt idag just för att de har svårt att till sig de nya spelregler som gäller.
Jag har inte gjort nån större sökning bland de bästa bröllopsfotograferna i Sverige, men jag vet med säkerhet att flera av de bröllopsfotografer som nämns i tråden "Den bästa bröllopsfotografen i Sverige!" är aktiva på Fotosidan. Hur det är med Norrköping och Linköpings grädda vet jag inte, men gällde inte frågan Sveriges främsta bröllopsfotografer?
Mark och Marianne Earthly tävlar även mycket inom WPJA och förmodligen också WPPI och så vitt jag vet rankas de väldigt högt bland Sveriges bröllopsfotografer.
Det är mina iaktagelser, kanske har jag helt fel.