Annons

Årets bild 2008

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte så imponerad av DN...

Blev inte så imponerad av DN; snöbilden var den bästa och mest intressanta; den ensamma människans kamp i livet och vad man gör för kärlek och sina nästa är alltid viktiga ämnen...
 
Jag tycker det var roligt att en gammal fotosidankamrat, Lars Lindqvist, fick pris för "Featurebild Sverige". Han var med på en naturfotoresa till Öland som Janne Arleklint anordnade 2004 genom Fotosidan.

Lars har verkligen en fantastisk portfolio i mina ögon och jag minns honom även som en riktigt hygglig prick även om vi inte haft kontakt sedan resan!

http://www.larslindqvist.com/

I övrigt håller jag med en del röster om att det börjar bli lite enformigt med en del bildreportage nu. Sportbilderna brukar nästan alltid sticka ut men en del av bildreportagebilderna tycker jag inte håller klass. Ta Paul Hansens bild nummer 11 i DNs bildspel som visar Ingers insats på ett Friskis och Svettis-pass. Paul tillhör mina absoluta favoriter och har gjort fantastiska reportage men även i sitt sammanhang så tycker jag den nämnda bilden inte riktigt håller...
 
Maverick skrev:
Problemet med Pauls bilder är inte att de lutar åt alla håll utan att de i stort sett lutar åt samma håll. När de hängde på mässan vart det mer än uppenbart.

Det var det jag också reagerade på - när så många bilder i rad (som i bildspelet) har nästan exakt samma lutning ser det lite märkligt ut. Det betyder inte att jag tycker det är något fel med bilderna var för sig, men presenterade på det viset fungerar det inte riktigt (för mig).

/afe
 
Dystert

Jag tycker de flesta bilderna kändes väldigt dystra. Och varför så många gamlingar på bilderna? Är det kanske kompisar till fotograferna, vem vet..
 
Maverick skrev:
Problemet med Pauls bilder är inte att de lutar åt alla håll utan att de i stort sett lutar åt samma håll. När de hängde på mässan vart det mer än uppenbart.

Tycker jag då...

Mvh
Maverick

Det är väl klart att de lutar åt samma håll :) Mindre jobbigt att luta kameran åt ena hållet än åt andra hållet, p.g.a. vridningen i handleden ;)
 
vilken tråkig diskussion om ett intressant ämne. Om bilderna lutar eller ej är väl det mest ointressanta i sammanhanget. Årets humorbild är väl mer värd att dissikeras?
 
Varför bry sig! Rockbjörnen , Guldbaggen, Oscsar och många andra utmärkelser har samma personer som nomineras för en massa olika saker. Bästa singel , bästa album , årets låt m.m. Man måste vara med i klubben för att bli nominerad förstår ni väl! Jag bryr mig inte, fast det kommer ju upp en del bra bilder förstås. Det handlar ju oftast bara om pressbilder så de kan ändra tävlingen till årets pressbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.