Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets bild 2005

Produkter
(logga in för att koppla)
Annu mer intressant ar val listan pa de nominerade fotograferna... inte en enda tjej!

Hur kommer det sig? Ar kvinnliga fotojournalister verkligen sa daliga? Eller existerar de inte i Sverige? Jag bor i New York och traffar dagligen extremt talangfulla amerikanska OCH internationella fotojournalister. Kvinnliga. Men det ar klart, ingen av dem ar svensk..

Listan..

• Rolf Andersson, frilans, Kungsbacka
• Stefan Berg, Göteborgs Posten, Göteborg
• Lars Dareberg, Sydsvenska Dagbladet, Malmö
• Nicklas Elmrin, Göteborgs Posten, Göteborg
• Åke Ericsson, frilans, Stockholm
• Fredrik Funck, Dagens Nyheter, Stockholm
• Anders Gustavsson, Mitt I, , Stockholm
• Jeppe Gustavsson, frilans, Östgöta Correspondenten
• Paul Hansen, Dagens Nyheter, Stockholm
• Henrik Hjort, TV4, Göteborg
• Pieter ten Hoopen, frilans, Moment, Stockholm
• Bonny Håkansson, frilans, Malmö
• Ulf Höjer, Aftonbladet, Stockholm
• Jörgen Johansson, Norra Skåne, Hässleholm
• Martin von Krogh, Expressen och Kontinent, Stockholm
• Niklas Larsson, Exponera, Göteborg
• Jonas Lindkvist, Dagens Nyheter, Stockholm
• Markus Marcetic, Moment, Stockholm
• Niklas Maupoix, Göteborgs Posten
• Linus Meyer, frilans och Dagens Nyheter, Uppsala
• Jack Mikrut, Pressens Bild, Stockholm
• Daniel Nilsson, frilans, Svenska Dagbladet, Stockholm
• Don Titelman, SVT, Stockholm
• Roger Turesson, Moment, Stockholm
Magnus Wennman, Aftonbladet, Stockholm
• Pelle Wickman, SVT, Stockholm
• Karl-Göran Zahedi Fougstedt, Södermanlands Nyheter, Nyköping

linaphoto skrev:
Annu mer intressant ar val listan pa de nominerade fotograferna... inte en enda tjej!

Hur kommer det sig? Ar kvinnliga fotojournalister verkligen sa daliga?
Bilderna bedömdes anonymt. Enligt DN blev även juryn förvånad över att alla de uttagna bilderna tagits av män.

steinick skrev:
Bilderna bedömdes anonymt. Enligt DN blev även juryn förvånad över att alla de uttagna bilderna tagits av män.

Jo, det vet jag, att de bedoms anonymt. Tankte inte kritisera juryn, det var mer en tanke.. finns det verkligen inga bra kvinnliga fotojournalister? Det ar ju ratt talande, om man nu ska ga efter Arets Bild-juryns smak och tyckte.

ulso skrev:
Varför måste det finnas en offentlig upphovsman? En bild kan bli "Årets bild" ändå!
Den motiveringen som jag har läst duger för mig. Deras syfte med tävlingen är tydligen att uppmärksamma fotograferna. Det är svårt att uppmärksamma någon som är anonym. Dessutom trodde de inte att bilden skulle vinna även om fotografen hade varit känd eftersom de tycker att den är för rå; som en trofébild. Det kan jag hålla med om.

http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10107134

Sedan ska man komma ihåg att det här är Pressfotografernas Årets bild och de har sina urvalskriterier. Det tycker jag att man ska respektera. Om naturfotografer hade valt ut Årets bild så hade de haft andra kriterier.

steinick skrev:
Det gör inte diskussionen oviktigare eller ointressantare.

Kan det vara så att kvinnliga fotogarfer inte skickar in sina bilder till tävlingar i samma omfattning; varför det i så fall? Kan det vara så att kvinnliga fotografer inte får samma möjligheter som manliga fotografer av tidningsredaktionerna? Kan det vara så att jurymedlemmarna kände igen många av bilderna även om de var anonyma? Kan det vara så att...??

Det ligger kanske helt i linje med det Harvards ordförande sade häromdagen; att tjejer är sämre på matte. Den moderna människan (mannen?) är tydligen inte bara upplyst utan även smidig.

delta i åretsbild?

hur går det till när man skall delta i årets bild? kan vem som helst skicka in bilder? var gör man det i så fall?

jpersson skrev:
Det gör inte diskussionen oviktigare eller ointressantare.

Kan det vara så att kvinnliga fotogarfer inte skickar in sina bilder till tävlingar i samma omfattning; varför det i så fall?
Uppenbart var det så i detta fallet.
Drygt 30 av 250 var kvinnor läste jag i DN:s artikel "Kvinnor kan inte fotografera, eller?"

Under fritt forum diskuteras kvinnornas utrymme. Inget svar på varför, men en plats det spekulerats på iaf är denna diskussionen, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33870

jpersson skrev:
Sedan ska man komma ihåg att det här är Pressfotografernas Årets bild och de har sina urvalskriterier. Det tycker jag att man ska respektera. Om naturfotografer hade valt ut Årets bild så hade de haft andra kriterier.
Just det, det är klubben för inbördes beundran som står bakom "Årets bild". Ganska magstarkt att kalla det Årets Bild för övrigt (eller "The Swedish picture of the year award" som det står på deras hemsida!) när det bara är medlemmar i ett visst skrå som får delta. Jag har aldrig förstått varför dessa firmafester, Guldbaggegalor, Grammisutdelningar osv. får så mycket uppmärksamhet. Detta är en tävling för medlemmar i Pressfotografernas klubb, inget annat, så varför göra det större än vad det är?

Lars Dareberg har tagit mycket fina foton för Sydvenskan detta året. Senast idag så var det ett 4-5 sidigt reportage om sexhandeln i Gambia (Gammal vit kvinna + svart ung man). Många underbara foton där. Hoppas på att han tar hem det.

Jimmy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar