Annons

Ångesten är total - Ricoh GXR eller köpa nåt annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

johannez

Avslutat medlemskap
Tja,

jag har ett prekärt problem som jag behöver stöttning, råd och glada tillrop för att lösa!

Jag har idag en Ricoh GXR men känner att jag behöver göra något på tekniksidan för att få en nytändning, då slog tanken mig att jag antingen bygger vidare på den eller köper nåt helt nytt!

Jag är i stort nöjd med min GXR och framför allt 28mm-modulen, den tar fantastiska bilder och känns robust, men något kanske saknas.

Det jag är ute efter är
  • Ta fram bilder, såklart...
  • Smutt format, dvs M43-kamera el motsvarande yttermått, ska gärna få plats i jackfickan med ett pannkaksobjektiv typ
  • Relativt snabb, både menymässigt och AF får gärna vara snabb
  • Anpassningsbar, Ricoh GXR är föredömligt anpassningsbar i menyer och knappar och med lösa moduler
  • Ha en sökare (EVF), gärna inbyggd men även externa funkar väl också

Vilken typ av fotograf är jag?
Jag tar mest strökort, försöker mig på gatufoto, fotograferar på fester, plåtar lite resor och miljöbilder osv. Dvs, jag är en ganska casual shooter så att säga, därför är formatet av största vikt.

Så, ska jag behålla GXR'en och investera i en M-Modul för Leica-optik och kanske Ricohs 50mm?
Fördelarna är såklart många; jag behåller en kamera jag känner bra, en lite mindre investering, man fortsätter ha en katt bland hermelinerna.

Eller ska jag köpa t.ex en Olympus OM-D e-m5?
Fördelarna är även här många; nytt system som väcker lusten igen, billigare att bygga ut (optik etc generellt billigare och bättre tillgång), snabbare AF och kamera generellt, osv.

Man blir ju galen av att vela såhär! Det handlar ju om en del pengar, så man kan som småbarnsfar inte vara så impulsiv utan måste tänka efter ordentligt först!


MVH,
Johannes
 
Finns bara två botemedel:

1. Starta ett projekt som skapar goda vanor. ex: Börja laborera med lååånga slutartider på väg till och från jobbet. Bra årstid för det nu. Man är ju faktiskt vaken under blå timmen ;-)

Utnyttja att du har relativt stor sensorstorlek och ändå kan ta med kameran överallt.

Jag har precis börjat göra så. Ministativ och kamera i ryggsäcken på väg till och från jobbet. Blev åtminstone initialt en bra kick för fotot:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151225522495172.456594.580220171&type=1&l=50e2acf744

2) Köp en OM-D. Kicken är omedelbar. Men om ett år till arton månader lär du behöva en ny fix igen.

Jag tänker inte säga att metod 2) är fel - ibland behövs ruschen för att få fart på kreativiteten igen. Men det brukar vara tillfälligt.

(Ett annat tips på projekt är att börja laborera med slavblixt i fullt solljus. Några av GXR-modulerna blixtsynkar extremt snabbt, vill jag minnas. Har skrivit mer om det här:
http://www.stevehuffphoto.com/2012/11/07/big-light-with-small-gear-by-anders-hansen/ )
 
Bah! Det där hjälpte nästan inget alls, förutom kul förslag till inspirationsfoto på vägen till jobbet!

Hur jag än vrider och vänder på investeringen inser jag att det blir ett större utlägg att bygga ut GXR-väskan såpass mycket som jag skulle vilja då jag nu även behöver en ny EVF-sökare (den gamla är trasig, väldigt trasig ;-).

OM-D'n är väl lite större till yttermåtten om man inte har externa sökaren på GXR'en, då hamnar de ungefär i samma klass gällande hur skrymmande de är känns det som. Så det borde vara helt kosher att få med den lika ofta som GXR'en.

Andrahandsmarknaden för optik till M43 är ju grymt mycket större än till GXR'en vilket öppnar för möjligheten att få in nån ny glugg snart.

Äh, nu blev det ännu svårare! Men kameran åker med imorgon bitti i väskan tillsammans med ett litet gorilla-stativ, får se vad det blir av det!

/Johannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.