Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ångest!

Produkter
(logga in för att koppla)

misak

Medlem
Tjena
Jag är en newbie ... via mitt jobb började jag fotografera en del och blev "biten". Jag köpte en D80, 18 - 135 kit ... WOW! Helt fascinerad av vilken skärpa, kontrast, djupt och färgåtergivning jag fick ... UNDERBART!
Sen började jag lämna "Grön Auto" ... läsa tips och trix om hur jag skulle ställa in kameran i P-läge .. och sen A och S läge ... började verkligen förstå hur det tekniska hänger ihop ...
Via familjen övergav jag mitt 18-135 och fick ett 18-55(kit obj) och ett 70-300 VR (orginal) ... upplevde att jag inte fick alls så "fina" bilder ...
Åkte iväg på en inomhustävling i karate ... plåtade 400 bilder (utan blixt) ... och nästan ALLT blev skit ... Ångesten började sprida sig !... Va fan ... jag kan ju inte ett skit om att få fram en fin bild ... osv ...
Iaf ... jag funderade ... tänkte om jag köper på mig ett finare obj ... så kommer allt att ordna sig ... ett med bättre ljuskänslighet ...
Så blev det ... köpte ett Tamron 28-75, 2,8 ... NU JÄVLAR tänkte jag !

Detta var i Fredags (igår) som jag fick hem det ... tog fram det, monterade det ... började skjuta lite bilder i hemmet (med och utan min SB-800 blixt)... ja va fin ljuskänslighet ... underbart ... men va fan ... jag får ju ingen bra skärpa ... om jag förstorar in max i displayen på kameran ... varför blir det inget "klipp" i bilden ... SUCK ...

Ok ... nu står jag här ... vad nu ...

Mina tankar och funderingar flyger iväg ...

1. Är det jag som har gått ifrån "Gröna Auto" och börjat labba runt ... och inte får till alla inställningar så det blir "fina"bilder som gör att jag upplever att mina bilder blir sämre???

2. Var mitt 18-135 det objektivet jag skulle behållt ... och fortsatt att få fina bilder med ?? ( jag upplevde iof med tiden även att det blev "sämre" ..)

3. Har det hänt något med mitt kamerahus under tidens gång ... som gjort att allt jag plåtar upplevs som "kasst" ?? (det är inte ens ett år gammalt)

4. Har jag blivit mer kritiskt till mitt eget fotograferande och därmed ställer "orimliga" krav i förhållande till mitt kunnanade ?

Jag har ångest och känner mig helt vilsen i mitt fotograferande ... snälla hjälp mig ... hjälp mig hitta "rätt" ...

Finns det fler än jag som känt så här ... eller ?
Isf ... hur skall jag komma tillbaka ?

MVH
/mats
 
18-135mm ger iofs ganska skarpa bilder.
Men ge inte upp , försök med att köra på continous och bränn av flera bilder.
Blir inte den första skarp så blir säkert nån av dom andra.
Så gör jag åtminstone med hyfsat resultat.
 
Det du går igenom är något som alla självkritiska människor gör förr eller senare.
Ge inte upp. Det är en naturlig process.
Du ställer för stora förväntningar både på dig själv och på dina nya objektiv. Gå tillbaka och granska dina gamla bilder som du var nöjd med tidigare. Om du inte blir lika nöjd med dem idag så är det inget fel på din kamera eller objektiv. Du har helt enkelt utvecklats och ställer högre krav på dig själv. Se det som positivt. Jag har känt så här många gånger och velat kasta både kameran och objektiven ut genom fönstret. Jag kommer istället att bli orolig om jag slutar känna så här.

Mvh Nikolaos
 
En bit i det kan vara kamera inställningar också, i grön fyrkant finns det en massa standard inställningar för skärpa och färg, kontrast, ljusmätning osv (jag antar att du kör jpg) i dom manuella lägena kan du påverka allt detta och det kan vara lite jobb innan man hittar rätt.

Prova raw i stället, med ett vit balanskort för att få rätt vitbalans och lite övning kan du nå längre än tidigare. Kolla histogrammet, LDC skärmen på kameran ljuger ofta om ljus osv det är bättre att kolla att du har ett "fullt" histogram som inte klipper i någon ända.

Testa att fota samma motiv med olika inställningar så ser du snart vad du tycker funkar bäst med olika inställningar.
 
Länka till någon av de bilder du är nöjd med, och så till någon/några som du INTE är nöjd med så kan du säkert få hjälp med tolkning av vad som eventuellt gått snett/förslag på förbättringar.
 
Börja med att ta dig tid att gå ut en fin dag och plåta lite, det är inte lätt att få bra bilder inomhus vintertid om man inte behärskar blixten fullt ut. Nä gå ut i dagsljus och plåta på så ska du se att du kommer bli nöjd, ditt Tamron SKA prestera bra om förhållandena är bra, se till att du har korta slutartider för att förhindra oskärpa. En enkel tumregel kan vara att inte ha längre slutartid än du har brännvid. T ex om du har 50mm brännvidd så ska inte sluatartiden vara längre än 1/50sek om du vill vara säker på skärpan (gäller handhållet förstås)

När du behärskar dagsljusets alla situationer kan du gå in och utmana dig och din utrustning i svårare ljussituationer.

Albin
 
Jättetack till alla!
Härligt med alla tips ...
Att vara ingenjör i botten ... och närma sig det konstnärliga har skapat vissa konflikter inombords ... det tar tid att hitta balansen mellan teknik och känsla känns det som.

Skall prova följande:
Skall ta mig tiden att vara ute mycket (vänta med inomhusfoto lite) och bara prova mig fram och inte vara så orolig för resultatet... när jag får "den där bilden" som brukar komma lite då och då ... skall jag titta vad det var som gjorde den så himla bra ... var det det fångade ögonblicket, var det inställningarna i kameran eller var det något annat ...
Framförallt skall jag njuta av mitt nya intresse istället för att ha prestationsångest .... hehe

Ha det så bra alla!

/isak
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.