Tack! Äntligen nån med intelligens, jobbar som sagt var som elskåpbyggare så jag VET att leverantörer av elektronik garanterar 10 års livslängd på elektronik Martin är nog lite väl trögtänkt ibland som fick det till att jag sagt att elektronik bara håller 10 år. Jag har duktigt folk runt om mig som förklarar att solceller/fotoceller (som också är sensorer blir sämre med tiden). Till dig Martin...………..håll dig till fototeknik!
Stefan,
Att jag fick det till att du påstod att elektronik bara håller i tio år beror på att det var exakt det du skrev i ditt första inlägg, jag citerar: "
generellt säger man att elektroniska komponenter ska hålla 10 år"
Om vi håller oss till det du skrev i inlägget citerat här ovan så blandar du ihop saker - garantier är en sak, hur länge saker faktiskt fungerar oftast något helt annat.
För kameror är garantitiden ofta bara några få år - det innebär faktiskt inte att kameror generellt slutar fungera efter den tiden. Bara att det är så länge som tillverkaren garanterar att fixa problem som inte orsakats av användaren.
Att elektroniktillverkare ofta ger garantitider på tio år har nog mer (än den direkta hållbarheten) att göra med att det är så länge det är ekonomiskt rimligt för dem att lagerhålla reserv- och utbytesdelar eller att det är så länge man kan utlova att det finns personal som känner till komponenterna i fråga.
Om vi ser på solceller/fotoceller så håller de oftast också mycket längre än tio år. Det finns som andra påpekat solceller som suttit upp sedan 1980-talet som fortfarande fungerar bra, och jag känner till många exempel på fotoceller (i industriellt bruk) som fungerar lika bra idag som när de först monterades på 80-, eller 90-talet. Och där man tycks räkna med att de skall fortsätta hålla väldigt länge ännu.
Men inget har ju oändlig livslängd, och just komponenter som är designade att reagera på ljus kommer också ofrånkomligen till slut att brytas ned av ljus - de är ju som sagt byggda för att reagera på ljus
Men betänk att en kamerasensor, även en extremt flitigt använd sådan, jämfört med en solcellspanel eller fotocell bara utsätts för ljus mycket liten del av tiden. Ett litet räkneexempel: Antag att en kamera tar 1000 bilder om dagen, sju dagar i veckan, året om och antag att den genomsnittliga exponeringstiden ligger på 1/125. Då är sensorn utsatt för ljus åtta sekunder per dygn, vilket är under en timme om året. Lägg sedan till en timme per år (eftersom en så flitigt använd sensor kommer behöva rengöras rätt ofta ...) så är vi uppe i två timmars ljusexponering per år.
Min slutsats: ljusets nedbrytande effekt på sensorer under normal drift kan vi nog rätt lugnt bortse ifrån
I en del andra diskussioner kring sensorers livslängd har jag sett argumentet att sensorer skulle slitas snabbare när de används ute i starkt solljus. Men det handlar nog mest om att man tillfälligt glömmer bort det här med exponering ...
Sedan kan sensorer förstås skadas av brännglaseffekt om en kamera blir liggande i starkt solljus med ett för den situationen olämpligt objektiv monterat (tillräckligt vidvinkligt för att fungera som brännglas). Jag har en D70s med brännmärken på spegel och slutare efter att ha legat i en soffa vid ett fönster, så det fenomenet är högst verkligt, om än väldigt sällsynt. Men detta har ju inte med generellt åldrande av sensorer att göra.
Min gissning är som jag nämnt i ett tidigare inlägg att det huvudsakliga åldrandet i sensorer handlar om långsamma förändringar i färgfiltren och att man sakta får ett tilltagande antal döda pixlar. Men bägge sakerna verkar av vad vi sett hittills att döma vara väldigt långsamma processer.