Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åldersbestämma objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

J-ett

Aktiv medlem
Jahå, då står man i begrepp att handla ett beg. Nikon 300/4 AF-S IF-ED som säljaren inte vet åldern på.

Någon som vet om det går att åldersbestämma via serienumret?

När började detta tillverkas och ser det likadant ut idag som då?

Hur gör jag?
Någon som vet?

Det måste vara fler som råkat på detta problem! Eller hur?
 
är det modellen med AF-S så släpptes väl den runt år 2000. och ja den ser likadan ut som idag.
annars går väl skick på glasytor och överhuvudtaget före ålder. ett objektiv köpt 2000 kan ju va fräschare en ett köpt 2003, beroende på hur pass mycket de använts.
 
Jo, det är jag med på, men killen jag ska handla av får skicka objektivet och jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.

Payson är väl enda alternativet är jag rädd...

I annat fall är det kul att veta om det går att åldersbestämma objektivet via serienr. Det borde gå... Nikon kanske vet mer. Jag slänger iväg en fråga till dem.
 
be honom skicka lite bilder, om han är fotograf vilket man kan anta om han ägt ett objektiv i den klassen, borde han kunna ta ett par högupplösta bilder på glasytor och objektivet och skicka.
går han inte med på det kan du nog ifrågasätta hur pass seriös han är.
 
Jepp, men det är inte enkelt att få till en bra bild på glasytan i fronten. Ska be honom i vart fall.

Har slängt iväg en fråga till Nikon oxå.
Återkommer i veckan om jag får svar.
 
No problemo... Klart Canon får vara med.
Lika intressant i alla lägen... även för canonister. ;o´)
 
Och vi är ju ute efter samma sak, fast till två olika märken. Och din rubrik är ju ganska generell läste jag nu i efterhand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.