Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ålands folkhögskola

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
Hej!

Funderar lite på vad man ska ta sig till nästa år. Så kommer senaste FOTO med en sammanfattning av olika fotoutbildningat.

Ålands folkhögskola verkar inte så dumt, ett-årig fotolinje med friluftsliv, kan det bli bättre för en amatörfotograferande scout?

Nu undrar man ju lite vad det kan vara man ger sig in på? Någon som kan råda eller avråda? Rekommenderas Åland?

//Johan
 
Tack för de svaren!

Kan inte någon annan haka på denna tråd också?
Vi är som synes flera nyfikna!
 
Antagen?

Är det någon mer som fått antagningsbesked till Ålands folkhögskolan för hösten -05 våren -06?
 
antagen

Hej!

Jag har blivit antagen till fotolinjen pa Alands folkhogskola med start 29 augusti i ar.

Men jag vet heller inget om skolan och ar valdigt nyfiken, man vill ju veta om det ar bra kvalitet pa utbildningen.
 
Oxå antagen!

Jag har oxå kommit in på åland, men jag vet inte riktigt vad man ger sig in på. Har inte hittat så mycket info om vad som händer där, vad det finns för utrustning mm. endast hittet en mycket kort sammanfattning av kursplanen på deras hemsida. Man vill ju gärna veta innan man tackar ja. Var på antagningsdagarna på gotland och väntar på besked som borde komma den närmaste v så än har jag inte bestämt mig...

/rp
 
Jag sökte till den linjen för ett år sedan, men bestämde mig sedan efter mycket funderande för att gå Nordisk Naturfotolinje på Öytuns folkhögskola i norge.

Hade dock Ålands fotolärare Andy Horner som gästlärare på ett par kortare upplägg, och en gång hade han med sig sin klass på en veckolång vintertur till oss i nordnorge.
Naturfoto och friluftsliv på Ålands fhs verkar vara en mycket inspirerande kurs, hoppas ni ska trivas.

/Magnus, numera utbildad naturfotograf
 
Åland nästa

Hej, hej, hallå. Även jag har tagit mig in på Åland. Har också tackat ja till min plats. Någon mer som nu kan säga om man ska gå? Vore kul att veta.
 
Absolut!

Hej!
Jag gick Fotolinjen-dokumentar och studio (nu nedlagd linje) pa Alands Folkhogskola 2002-2003. Kan lugnt saga att det var ett av mina basta ar! Duktiga larare och gastforelasare, sjysst och billigt internat och man har tillgang till skolans lokaler dygnet runt (vilket jag i hogsta grad utnyttjade!). Ar man dessutom natur- och filuftsintresserad sa kan det nog inte bli battre. Skolan ligger ligger jattevackert mitt pa Aland, ar man daremot stadsmanniska kan det kanske bli lite pafrestande, ta med er bilen om ni har nagon! En del resor och utflykter ingar i utbildningen, var klass akte bl a till Island och Helsingfors, utan att behova lagga ut ett enda ore.
Kan varmt rekommendera Alands Folkhogskola!
 
Jag gick på åland 03-04 och var väldigt nöjd med mitt år. Om du gillar det eller inte beror på vem du är. Föredrar du storstadsliv och att gå ut och festa på klubbar kommer du att bli uttråkad.. Gillar du däremot natur och friluftsliv är det klockrent. Som mette sa; ta med bil om du har för kommunikationerna är inte de bästa. I slutet av året blev jag en aning less på naturfoto, men jag lärde mig grymt mycket och nu jobbar jag som pressfotograf. Hur mycket och vad du lär dig under året är mycket upp till dig själv (som jag tror det är på de flesta folkhögskolor). Man har tillgång till skolans lokaler dygnet runt så möjligheterna är många. Huvudläraren Andy är duktig och även de som har hand om friluftslivet är jättebra. Det är en liten skola så klassen blir väldigt tight och det är ett speciellt sätt att leva och en oförglömlig upplevelse. Jag har aldrig ångrat att jag valde att gå på åland, gillade det verkligen skitmycket! Är avundsjuk på er som får så roligt nästa år =)
 
Vad krävs

Hej!

Skulle vara kul att se lite vad som krävs för att komma in på utbildningen, har hört att man beöver visa bilder vid intagning. Skulle vara intressant att se vilka bilder ni visade.

Mvh
 
tackar

Hej,
Blev inte antagen, sökte ända. Visade nog lite fel bilder, eller sa räckte inte kvaliten i den harda konkurrensen :)

Tack ända.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.