Annons

Åland

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Tänkte först att en resa till Gotland och det gotländska landskapet, men insåg att den diskriminering som gäller i Gotlandsbåtarnas utbut av resor. Vi fastlänningar anses inte välkomna till Gotland, med tanke på att vi tvingas betala dubbla priset jämfört med de på Gotland mantalskrivna.

Upptäckte idag att Åland bör kunna ge
intressanta fotomiljöer när våren kommer. Därför ter sig en resa med lämpligt rederi till Mariahamn från Stockholm för under hundralappen tur och retur som prisvärt. Åland är vårt näramste utland sedan den snöpliga freden med ryssen efter kriget 1808-1809 med svenska som språk.


Nåväl ordat om världens orättvisor och dagens I-landsproblem. Jag hittade till en sida som heter
aland.se som innehåller många idéer om utflykter och inkvartering. Funderar på att ha Mariehamn och något lämpligt hotell som basläger en helg och göra utflykter till de olika platserna. Det verkar inte vara lätt att ta sig till öriket både från Sverige och det finska fastlandet med det väl utbyggda linjenätet av bilfärjor.

Mina erfarenheter av Åland strecker sig till några veckor sommaren 1970 och 1971 samt något enstaka besök över dan till Mariehamn under 70-talet. På senare år har Mariehamn besöksts, men mest hamnkvarteren.

Förslag på utflyktsmål tas tacksamt emot?
 
Hej!

Det finns en tråd om det här på fotokompis. Jag har försökt fått ihop en resa till Åland nu under vintern, men det verkade inte bli av riktigt.
 
Ett lämpligt ställe är ön Kökar, SÖ-delen av Åland. Där kan du hitta rester av ett gammalt kloster + kyrka, gammal fiskenäring, spår av rysk ockupation (WW1), skärgård, bronsålderbosättning med mera. Det har varit som att komma ett antal år bakåt i tiden om jämför med dagens storskalighet.
Du bör dock ha lite mer tid än en helg. Det går regelbunden färjetrafik dit
 
Den, som du Roland skriver, diskriminering som råder på Gotlandsbåtarna är inget som båtbolaget har hittat på utan det är något som staten har beslutat, givetvis efter önskemål (läs krav) från gotlänningarna. Så du betalar det verkliga biljettpriset medan gotlänningarna får en subvention som bekostas av staten.

Gunnar
Västgöte som älskar Gotland
 
Varför är det då, förutsatt att Rolands prisuppgifter stämmer, billigare att åka tur och retur Sthlm-Mariehamn än enkel Nynäshamn-Visby?
 
Här kommer några fototips på Åland. Samtliga ligger ganska nära Mariehamn men bil är ett måste på Åland.

I Mariehamn

Pommern
Gammal vetetradare (stort segelfartyg från tidigt 1900-tal) ligger i Mariehamns hamn. (samma hamn som färjorna lägger till i)

Hus
De äldre delarna av Mariehamn är späckade med gamla ingressanta trähus. Från färjetermnalen är det fem minuters gångväg till Mariegatan. Mellan den gatan och centrum hittar du flera riktigt fina hus.

Sjökvarteren
I Mariehamns andra hamn ligger sjökvarteren. Där håller ett antal fina båtar till. Tidig vår ligger de flesta på land kan jag tänka mig men det kan vara värt ett besök ändå.

Utanför Mariehamn

Ramsholmen
Ett naturresrevat som är överlusat med blösippor på våren. Hasselsnår och gullvivor är andra innevånare. Ramsholmen ligger inte långt från mariehamn.

Kastelholms slott
En fin slottsruin som ligger en bit in från Mariehamn. Nån svensk kung har suttit fängslad där. Jag minns inte vem och det spelar ju ingen roll eftersom han inte är kvar där nu.=)

Brevid slottsruinen finns en hembygdsgård med en Åländsk väderkvarn och lite annat fint. Ett antal Åländska midsommarstänger finns också i trakten. De är lite egendomliga.

I närheten finns också en snigelfarm! Japp en farm med sniglar. Kanske kan vara något för macroentusiaster?

Bomarsund
Nästa ruin längs samma väg (Åland har tre landsvägar) är Bomarsund. Det är ett stort befästnignsverk från Finlands krigiska historia. Det är faktiskt ganska häftigt. Byggt av röd åländsk granit i sexkantiga block. Fästningen ligger fint vid vattnet. Det står lite kanoner och grejer där också. I trakten finns också goda möjligheter att komma åt vatten och klippor och sådant. Ålänningarna är hemskt stolta över sin röda granit. Jag minns inte historian med Bomarsund heller men Ryssar och Engelsmän har varit inblandade.

Hoppas tipsen hjälper!

/Daniel
 
Parcifal skrev:
Kastelholms slott
En fin slottsruin som ligger en bit in från Mariehamn. Nån svensk kung har suttit fängslad där. Jag minns inte vem och det spelar ju ingen roll eftersom han inte är kvar där nu.=)

Jag har för mig att det var han som iaf. enligt legenden blev mördad/avrättad med förgiftad ärtsoppa. Om det nu är till någon hjälp... ;-)
 
Tackar för alla fina förslag. Det finns hur mycket sm helst att välja mellan, det svåra är att välja bort. Planerar vidare :)
 
Åland kryllar av intressa ställen.

Ett tips är att tex ropa in någon intressant bok på typ tradera eller dyl för femtiolappen, har några stycken hemma själv där det står om de flesta kommunerna på åland och vilka ställen som är sevärda och så brukar det vara lite bilder på dom.

Men några som folk redan nämt

Kastelholms Slott
Bommarsund

Kökar (tar iofs några timmar till att ta sig dit, en ö.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.