Annons

Åker till Peking, TIPS?

Produkter
(logga in för att koppla)

oljan

Medlem
Hej

Till helgen åker jag på en jobbresa till Peking.
Jag har lyckats planera in några lediga dagar under helgen.

Jag ska försöka att få till ett besök i Förbjudna staden och en tur till Kinesiska Muren.

Har någon några tips om intressanta platser att besöka och fota som kanske inte ingår i den vanliga repetoaren. Kan man röra sig som ensam viting utan allt för stor risk på ställen som tex. Hutongs?

Jag har med mig en Nikon D50, en 24-85 glugg med polfilter och ett enbent stativ.

Tacksam för tips!

Ola Johansson

Hej Ola,

Jag skulle vilja rekommendera Sommarpalatset, som tillhör ett av de stora turistmålen i Peking men som ändå inte drar dessa enorma massor med folk som exempelvis Förbjudna Staden.

Stort område med utställningar, tempel, en stor konstgjord sjö osv.

Som vanligt så ska man packa ner en portion sunt förnuft, men jag ser ingen direkt anledning att vara överdrivet orolig. Jag vandrade utan problem runt i hutongerna på dagtid och kände mig aldrig otrygg.

Tunnelbanesystemet är fantastiskt bra, tågen går ofta och det är billigt. Rekommenderas.

De finns en stad utanför Peking (fan att man inte minns).. de ser väldigt "kinesiskt/japanskt" ut

Tack för tipsen, nu är jag på plats.

Det blir nog Sommarpalatset imorgon.
Har även hittat ett Fotovaruhus "Beijing foto Gear Mall" som ligger på vägen till Sommarpalatset.

Hutongs blir det nog tidigt imorgon. Frukosten serveras klockan 0600.

Smolket i bägaren är att hela stan är täckt med dis eller smog så man kan inte ens se solen.

/Ola

oljan skrev:
Tack för tipsen, nu är jag på plats.

Det blir nog Sommarpalatset imorgon.
Har även hittat ett Fotovaruhus "Beijing foto Gear Mall" som ligger på vägen till Sommarpalatset.

Hutongs blir det nog tidigt imorgon. Frukosten serveras klockan 0600.

Smolket i bägaren är att hela stan är täckt med dis eller smog så man kan inte ens se solen.

/Ola

testa med pol.cirk filtern

hutonger & muren

Jag har gått i hutonger mitt i natten många gånger, det är hur lugnt som helst. Peking upplever jag som minst lika tryggt som svenska städer.

Vad gäller muren skulle jag rekommendera att du inte åker till Badaling utan till någon av de lite mindre exploaterade ställen som Jinshanling eller Simatai, man kan gå från Jinshanling till Simatai på muren, det tar 3-4 timmar och landskapet är jättevackert. 2005 kostade det ca 400 yuan, efter lite prutning, att hyra en chaffis som kör en till det ena stället och sen väntar på det andra stället, han kan stanna på någon restaurang på vägen också så att man får lite mat om man vill. Man brukar kunna hitta chaufförer runt tunnelbanestationen Dongzhimen. Huanghua brukade vara ett sjysst segment av muren också, men sist jag var där (2004) så hade de börjat renovera så det kanske har blivit lite Disneyland-stuk där nu. Om man är riktigt vågad kan man ta segmentet som kommer efter den "oficiella" delen vid Huanghua, den går upp på ett berg som är 1500 m högt, det är egentligen inte tillåtet att gå där, men jag känner ett antal personer som har lyckats ta sig upp och som verkligen gillade det.

Det som är kul med alla de här segmenten av muren (med undantag för den nyrenoverade delen av Huanghua) är att de i princip är orörda, dom har gjort en del säkerhetsmässiga renoveringar här och där men annars får man verkligen den äkta ruinkänslan där. Badaling (och mutianyu också, tror jag) är däremot renoverat som i nyskick så det känns lite plastigt, där kan vara grymt mycket folk också. Muren är ju i stort sett sammanhängande så det finns ju en massa ställen man kan åka till som inte står i guideböckerna, men det kan vara svårt både att ta sig dit och att komma upp på muren. Där kan muren också ha rasat så mycket att det är svårt att ta sig fram. De nämnda segmenten är relativt välbehållna, så man kan gå större delen av tiden på själva muren.

Inte för att det direkt ligger utanför den vanliga turistrutten, men försök ta dig till Himmelens Tempel (tian-tan) tidigt på morgonen, innan den stora turistströmmen börjar, och kolla in alla aktiviteter av olika slag som pågår.

Gympa, tai-chi, körer som övar, folk som tränar vattenkalligrafi, jag tror det är svårare att hitta något de INTE gör :)

Hej

Imorse blev det en runda till Beihai park för att titta lite på morgongympan. Definitivt speciellt, en upplevelse som inte kan beskrivas utan måste upplevas.

Det blev en hel del fotat. Fick mycket användning av min nyinköpta 85mm 1.8D glugg.

En intressant iakttagelse var att jag inte träffade på en enda västerlänning i hela parken.

Beihai har ju mer än gympan att erbjuda.
Där finns ett trevligt palats som tyvärr var stängt för renovering samt en fin sk. Dragon sceen som är väldigt välbevarad.

Därefter blev det en tur genom Hutongs.
Trevligt, pittoreskt och lugnt…

Tack för era tips, de kom väl till användning.

Mvh

Ola

Har du några bilder att visa upp från Peking? Jag skall själv dit om en månad och är sugen på intressanta foto-tips.

Här är mina bilder från mina tre resor till Kina (mest Beijing)
http://www.trekearth.com/members/mitternacht/photos/Asia/China/

Ett bra ställe för gatufoto (iaf på sommaren) är Houhai-parken, den ligger ca 45 min promenad norr om förbjudna staden.

http://www.trekearth.com/gallery/Asia/China/photo88749.htm
http://www.trekearth.com/gallery/Asia/China/photo153861.htm

Vilken hutong som helst (i den mån det finns några kvar) ger också bra fototillfällen

http://www.trekearth.com/gallery/Asia/China/photo91654.htm
http://www.trekearth.com/gallery/Asia/China/photo121599.htm

Och på det som kallas "dirt market" på engelska kan man få se en del intresant, de flesta av de andra marknaderna är inomhus så de är kanske inte lika intressanta fotografiskt
http://www.trekearth.com/gallery/Asia/China/photo238465.htm

Jag såg dina bilder i en annan tråd och dom är verkligen snygga och inspirerande!
Det ser ut som att du använt 28-200mm för de flesta bilder. Var det brännvidder som funkade bra eller saknade du något? Jag kommer själv att ha med mig 17-50 och 70-200.

Jag hade 28-200 på en analog kamera, så det är ingen crop factor här alltså (det skulle väl motsvara ca 17-130 på en kamera med APS-C sensor). Det funkade bra, förutom att det inte är någon vidare skärpa på det objektivet. Använde sällan mer än 100mm eller så. Jag hade nog egentligen klarat mig rätt bra med bara mina fasta 28mm och 50mm.

På en digitalkamera kommer du nog inte att sakna nåt med de två objektiven. Möjligtvis kan det vara roligt med mer vidvinkel, men behov/inte behov av kortare än 17mm handlar nog generellt mest om personlig stil och smak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar