Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åka till usa o handla kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
eon skrev:
Nu blandar ni ihop korten.

Är man privatperson så ska man betala brittisk moms vid köp både över disk i England eller på postorderköp. Den momsen är på 17,5%.

Om säljaren säljer för mer än 320 000 SEK till svenska privatpersoner bosatta i Sverige så ska säljaren registrera sig för moms i Sverige och då blir det svensk moms på varorna. I övrigt har du rätt.

eon skrev:
Nu blandar ni ihop korten.
Företag ska kunna köpa på postorder från annat EU-land utan att betala det landets moms. Då tror jag att man inte behöver betala in den svenska momsen bara för att få den tillbaka senare, men jag är inte säker.

Jo, ett företag i ett EG-land som handlar med ett annat företag i ett annat EG-land åberopar alltid sitt VAT-nummer. I sådant fall faktureras köparen utan moms. Momsen ska istället redovisas av köparen i dennes skattedeklaration. Detta kallas förvärvsbeskattning. I de fall köparen missar att åberopa sitt VAT-nummer ska säljaren ta ut sitt lands moms.

iBoat skrev:
Fick tag i revisorn, så här ligger det till:

Företag som handlar via postorder från utlandet betalar inte momsen i landet man handlar från. Varorna ska tullas och den svenska momsen betalas vid leveransen. Momsen får man sedan tillbaka i vanlig ordning.

Fick nyss ett mail från Robert White med en bekräftelse om att kameran finns i lager.

Nu ska här handlas! :)
Fast detta gäller inte vid handel med ett företag i ett annat EG-land. Köper man ifrån ett företag utanför EU så ska varorna förtullas osv men handlar man ifrån ett företag i ett annat EG-land så är det köparen som i normalfallet sköter förvärvsbeskattningen av moms. Tullen är aldrig inblandad i dessa fall. Glömde skriva i mitt tidigare inlägg att när man förvärvsbeskattat momsen så har man givetvis också avdragsrätt för momsen d.v.s det blir som regel ett nollsummespel. Fast fördelen är ju att man slipper ligga ute med momsen hos Tullen. Avdragsrätten förutsätter även att anskaffningen gjorts för en momspliktig verksamhet.

Att köpa en D3 på postorder från en billig postorderfirma i usa... Beställa hem den till vänner som bor där och som sagt ta med sig kameran hem när man åker därifrån tror jag är en bra idé. Dessutom kan man ju alltid fota en hel del där innan man åker hem... är ju ett visst nöje med det också....

http://www.ritzcamera.com/product/541538799.htm

Här kostar en 200-400mm 5500 usd

Billigaste likadan i Sverige på pricerunner kostar 62000:-

Usd kostar 6.03 när jag kollar den ikväll...

5500*6.03= 33165:- lägg till en 500 för frakt = 33665:-

62000-33665= 28335 kronor....

Detta är skillnaden på ett objektiv!!! mot sveriges värdelösa priser..

Sen tillkommer ju självklart resan osv... Men köper du tex ett sådant objektiv + en D3 och en 14-24 osv... Så har du tjänat 35-40% ca...

En summa på 160 000:- gör det 56000:-

Räkna resekostnaden till 6000:-

Och du har gjort 50000:-

Garantin är worldwide... Dock måste garantibeviset vara ifyllt med rätt serienr osv...

Är man dock företagare och har ett eget fotoföretag är det nog enklare om man lyfter momsen o handlar regelrätt...

men 50 000 för privatpersoner kan man göra mkt kul för,..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar