Annons

Äventyr & foto

Produkter
(logga in för att koppla)

mangans

Avslutat medlemskap
Hej allesammans!

Skulle vilja komma ut på fler äventyr och det skulle vara väldigt kul (och lärorikt) att göra detta tillsammans med andra fotografer.

För tillfället är jag väldigt sugen på Island och naturligtvis de svenska fjällen, men jag är öppen för alla förslag.

Finns det några likasinnade som är sugna på att arrangera något till sommaren? En viss friluftsvana kan vara på sin plats eftersom boende förmodligen sker i tält och packningen bärs på ryggen.

Bilagor

• fstrad.jpg
    fstrad.jpg
    54.7 KB · Visningar: 756
Vilken härlig bild!

Jag är ju lite av en ensamvarg vad gäller foto och friluftsliv men jag förstår vad du frågar om och att du gör det.

Island är härligt, Skottland är ju ett annat tips.

Själv så bor jag bland fjällen i Nordnorge och det är ju i ärlighetens namn lite som slår det.. Argentina, Nya Zeeland, Alaska, etc kanske,, men det blir ju ngt helt annat också..

Lofoten är helt otroligt, och så nära. Där har ni ju mig som kan vara lokalkunnig guide och allt;)

MVH Niclas,

Ja, bra förslag. Själv är jag på väg att gå i jämtlandsfjällen - lunndörren skid/tälttur med 2 deltagare från utsidan. Min första vintertältning kommer att använda pulka också, planer på toppturer för att hitta bra vyer. Så till sommaren får man se vart man tar vägen....

Vilken grym idé! Kan säga att jag gillar Niclas idé grymt mycket, Lofoten har jag varit sugen på länge...eller några riktigt maffiga fjäll i Norge. Om det blir av så kommer antagligen min familj med, fast de får gå någon annan tur. :p Kebnekaise skulle vara skoj...

wow.. äntligen en tråd jag skulle kunna fasta i!

Själv är jag en Naturtönt som har gjort ett flertal vandringar på orösade leder i Sarek och Padjelanta området! ska upp även till sommaren igen, dock med enbart fotografering som mål... etapperna får bli hur korta som helst, jag ska fotografera hela faunan och dess djurliv!

Slänger upp en bild jag har haft här innan... men jag gillar den.. :)

Bilagor

• tn_img_0398 test.jpg
    tn_img_0398 test.jpg
    35.8 KB · Visningar: 599
Niclasfoto skrev:
Vilken härlig bild!

Jag är ju lite av en ensamvarg vad gäller foto och friluftsliv men jag förstår vad du frågar om och att du gör det.

Island är härligt, Skottland är ju ett annat tips.

Själv så bor jag bland fjällen i Nordnorge och det är ju i ärlighetens namn lite som slår det.. Argentina, Nya Zeeland, Alaska, etc kanske,, men det blir ju ngt helt annat också..

Lofoten är helt otroligt, och så nära. Där har ni ju mig som kan vara lokalkunnig guide och allt;)

MVH Niclas,

Kanske är det så att många föredrar att äventyra på egen hand. Ett problem vid längre turer är ju att packningen blir väldigt tung att bära om man inte är några stycken. Speciellt med kamerautrustning.

Norge verkar väldigt intressant, jag kommer gärna på besök! =)

på "andra sidan" av padjelantaleden... Det är Tarrakaise massivet man ser... leden ligger nedanför bärgen, själv gick jag på andra sidan orösat

mangans skrev:
Kanske är det så att många föredrar att äventyra på egen hand. Ett problem vid längre turer är ju att packningen blir väldigt tung att bära om man inte är några stycken. Speciellt med kamerautrustning.

Norge verkar väldigt intressant, jag kommer gärna på besök! =)
Jo långa turer med tung packning är jobbigt! Så Lofoten är kanske ett bra val(?) Hur är det där, Niclas berätta lite. Behöver man gå långt för att få storslagen natur? Släng gärna in en bild med :D.
Edit: Snygg bild! (Din med Kalle!)

Kalle_B skrev:
på "andra sidan" av padjelantaleden... Det är Tarrakaise massivet man ser... leden ligger nedanför bärgen, själv gick jag på andra sidan orösat

Du borde gå den leden vintertid också. Jättefint. Om du gör det så titta in i Såmmarlappastugan där jag är värd nu i april.

Bilagor

• dsc_1020-s.jpg
    dsc_1020-s.jpg
    41 KB · Visningar: 532
Hejsan!

Här en bild fotad ca 0,5meter ifrån vägen som går mellan Fiskeböl och svolvär i Lofoten..
http://www.niclasfoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=571246

I Lofoten så är det speciellt och på många sätt 100% unikt. Liknar delar av Alaska, Chile, Argentina, Nya Zeeland etc,, fast i miniformat!

Dramatiken är konkret och tillgängligheten Är direkt ifrån vägarna, även om det såklart är många spännande platser som man endast kommer till med båt eller till fots.

Enligt mig så har landskapsfotografen den bästa årstiden i april, maj och sept, okt.. då är ljuset (enligt mig) finast och turisterna färre.
Beroende på vad man vill fota så varierar årstidsrekommendationerna;)

Fiskekulturen= vinter & tidig vår..
Landskap= apr, maj & sept okt..
Fåglar= maj, juni (havsörn, ejder++ också vinter)

Observera att detta är mina favorittider, andra kan ha helt andra val!!

Lofoten är lätt-tillgängligt vad gäller fotomotiven. Nästan för lätt kan man tänka.
Men det skyddar också på samma gång mer känslig terräng/miljöer som ligger mer otillgängligt, då det är färre som kommer dit. Lofoten kräver hänsyn och respekt pga sin känslighet!
De flesta blir så nöjda med det man finner längs vägarna att de inte bryr sig om att gå långt inöver fjällkammarna. Jag själv som befinner mig där mycket/ofta är kanske lite mera kräsen vad gäller motivområden. Blir väl lätt så..

Önskas mer konreta tips så skriver jag gärna..

Mvh Niclas,

Tuismfakta:
Det kommer ca 350 000 turister/år till Lofoten (de flesta under tre sommarmånader!!!)...
Slår vi ut det procentuellt på Jämtlands läns areal så finner vi att det skulle ha kommit i runda slängar mellan 7 och 8 miljoner turister på ett år (eller egentligen tre månader) till Jämtland!! Det är rättså många det.
Samtidigt så är Jämtland väldigt platt jämfört med Lofoten så turisterna hade smält in bättre i Jämtlands topografi/geografi.
Med andra ord så är det en brutal turistisk effekt i/på lilla Lofoten.

Detta ser jag (som "turismvetare") som ett stort problme där.

laha skrev:
Du borde gå den leden vintertid också. Jättefint. Om du gör det så titta in i Såmmarlappastugan där jag är värd nu i april.

Va roligt! jag var inne i sommarlappa för senast 8 månader sedan... vid den tiden var det så jävligt med mygg så ajg fick hoppa i älva... :) men vintertur har jag tyvärr inte planerat... men lite sugen är jag.. :)

Bilden är från sommarlappa på hemvägen när jag gick själva leden mellan Stalo och Kvikkjokk hem.

två belgiska vänner poserar glatt :)

Bilagor

• img_0519.jpg
    img_0519.jpg
    56.5 KB · Visningar: 475
Niclas...riktigt riktigt grym bild! Jag röstar på Lofoten. Men hur lång tid ska man vara där för att kunna hinna fota och se mycket av naturen? En helg? En vecka? Vad rekommenderar du för sätt att bo? Tält eller vandrarhem? Maj eller Juni (kanske April) låter fint för mig.

Jag slår ett slag för Pyreneerna! Mycket solsäkert på sommarhalvåret, väldigt varierande natur från gröna böljande kullar till riktigt högalpint. Det bästa är att man inte behöver trängas med andra fotografer/turister.

Fabian Fogelberg skrev:
Niclas...riktigt riktigt grym bild! Jag röstar på Lofoten. Men hur lång tid ska man vara där för att kunna hinna fota och se mycket av naturen? En helg? En vecka? Vad rekommenderar du för sätt att bo? Tält eller vandrarhem? Maj eller Juni (kanske April) låter fint för mig.

Var man bor? Niclas Forsberg har ju precis erbjudit gratis husrum, mat, dryck, guidning, kläder, kärlek i sitt hem! :) Man måste läsa mellan raderna jue... ;)

Hehe, ja jag kan nog tillfredsställa både det ena och det andra skulle jag tro;)

I Lofoten så är stora delar av boendet både upptaget och svindyrt i turistsäsongen, tyvärr.

Det finns dock ett vandrarhem i hjärtat av Lofoten (Kabelvåg=bra utgångspunkt enligt mig) men det är fortfarande dyra priser även om det är vandrarhem.

Det går alldeles utmärkt att bo i tält, speciellt om man lyckas ha tur med vädrets makter.. Slår det fel så kan man ha kuling och regn var dag, då är det surt att sova i tält.

Allemansrätten är i stort sett som i Sverige men man ser gärna att folk använder sig av "tältcampingar".. där slår jag ett slag för platsen Kalle. En enormt fin plats som får de flesta förstagångsbesökare att tappa hakan... (ligger nära det tidigare nämda Kabelvåg).

I närheten av det vita huset på denna förstasidebild så ligger kampingen jag nämner,,
http://www.kalle.no/kalle.htm

Jag vet inte hur mycket delaktig jag skulle kunna vara med tanke på jobb men fakta och råd kommer jag med mer än gärna!! Jag har ju det mesta i huvet vad gäller resvägar, sevärdheter etc..

"Guide" hade jag gärna varit om jag hade praktisk möjlighet (vad gäller tid). Det får vi se om detta är ngt som blir av.

Spåna på ni vetja;)

MVH Niclas,

Jag är möjligen också intresserad om det passar in i schemat.. Lofoten har alltid varit ett dröm-resmål..

//Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar