Hejsan!
Här en bild fotad ca 0,5meter ifrån vägen som går mellan Fiskeböl och svolvär i Lofoten..
http://www.niclasfoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=571246
I Lofoten så är det speciellt och på många sätt 100% unikt. Liknar delar av Alaska, Chile, Argentina, Nya Zeeland etc,, fast i miniformat!
Dramatiken är konkret och tillgängligheten Är direkt ifrån vägarna, även om det såklart är många spännande platser som man endast kommer till med båt eller till fots.
Enligt mig så har landskapsfotografen den bästa årstiden i april, maj och sept, okt.. då är ljuset (enligt mig) finast och turisterna färre.
Beroende på vad man vill fota så varierar årstidsrekommendationerna
Fiskekulturen= vinter & tidig vår..
Landskap= apr, maj & sept okt..
Fåglar= maj, juni (havsörn, ejder++ också vinter)
Observera att detta är mina favorittider, andra kan ha helt andra val!!
Lofoten är lätt-tillgängligt vad gäller fotomotiven. Nästan för lätt kan man tänka.
Men det skyddar också på samma gång mer känslig terräng/miljöer som ligger mer otillgängligt, då det är färre som kommer dit. Lofoten kräver hänsyn och respekt pga sin känslighet!
De flesta blir så nöjda med det man finner längs vägarna att de inte bryr sig om att gå långt inöver fjällkammarna. Jag själv som befinner mig där mycket/ofta är kanske lite mera kräsen vad gäller motivområden. Blir väl lätt så..
Önskas mer konreta tips så skriver jag gärna..
Mvh Niclas,
Tuismfakta:
Det kommer ca 350 000 turister/år till Lofoten (de flesta under tre sommarmånader!!!)...
Slår vi ut det procentuellt på Jämtlands läns areal så finner vi att det skulle ha kommit i runda slängar mellan 7 och 8 miljoner turister på ett år (eller egentligen tre månader) till Jämtland!! Det är rättså många det.
Samtidigt så är Jämtland väldigt platt jämfört med Lofoten så turisterna hade smält in bättre i Jämtlands topografi/geografi.
Med andra ord så är det en brutal turistisk effekt i/på lilla Lofoten.
Detta ser jag (som "turismvetare") som ett stort problme där.