Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Även jag vill ha feedback innan jag slår till på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

grax

Medlem
Hoppas det inte blir för många sånna här "tror ni den här setupen fungerar"-trådar.

Situationen är i varje fall den att jag fick för mig att beställa en ny kamera med ett par objektiv nu i dagarna. Har sedan tidigare ingen seriös objektivuppsättning så jag kan starta från noll med gott samvete. Canon 20d är det som rubriken skvallrar om som gäller att bestyckas med objektiv.

För att spara några tusenlappar väljer jag att köpa delarna via internet. Jag vill då ine snylta och pilla på handlarnas demoexemplar motsvarande då jag tycker det är fult mot dem. Därför är jag nu inne på att tjacka en 20d utan att känt på den och än mindre sett den annat än på bild. Jag har noterat att vissa tycker den kan kännas lite plastig, är det så pass att plastigheten kan göra att man väljer bort den? Kan det vara värt att pröjsa några tusenlappar för att få hjälp av handlare eller är det inte så illa?

Sen var det objektivdilemmat.

Jag utgår ifrån ett Tamron 28-75/2.8 då jag plåtat en del med det, då med en D70. Tycker dte fungerat utmärkt så det blir prio 1.

Dock måste jag ju även längre ned i registret. De lägre brännvidderna verkar vara en riktig jungel när vi snackar dslr'er med större sensorer. Jag vill inte heller låsa mig till 1.6-sensorerna utan vill ha ett objektiv som fungerar lika dra till de analoga EOS-modellerna. Ett Sigma 12-24 var frestande men då de verkar vara så otroligt ojämna i kvaliteten kände jag mig osäker. Jag fick istället upp ögonen för Sigmas 15mm fisheye som verkar prestera väldigt bra, med 20d-sensorn blir ju inte heller fisheye-effekten lika kraftig utan resultatet liknar ju nästan en kraftig vidvinkel, om man nu står ut med lite böjda linjer, vilket jag gör utan problem.

Sist och också lägst i min prioriterinsglista hamnar en telezoom, denna är nog den jag känner mig mest osäker på. Vad jag nu väljer här så kommer det inte heller anskaffas omedelbart då jag faktsitk inte känner något större behov av objektiv i denna klassen. Det känns mer som något man "måste ha". Med andra ord skall det vara något lite billigare, prisvärt här. Sigmas 70-300 APO med "macro"-funktion känns väl ok, men allvarligt talat inte något jag lagt så mycket tid på att undersöak nogrannare.

Någon som kan komma med lite feedback eller kanske något nytt uppslag som jag missat?

Som det känns nu lägger jag en beställning nu i dagarna.

med vänlig hälsning
Gustav
 
Sigma 12-24

Hej,
jag har ett Sigma 12-24 och jag är väldigt nöjd. Det ända som är "fel" är att fokusen inte är så säker. Jag skulle råda dig till att kolla på ett Canon 17-40 det verkar vara väldigt bra.
Om du vill spara pengar kanske dus skall köpa en 350D så har du lite mer att lägga på ett objektiv...

Lars
 
Den där rackarns 12-24 Sigman tar knäcken på mig. verkar onekligen vara ett väldigt roligt objektiv att leka med.

Och jag kan inte neka till att jag sneglat på 350d. Enligt mina beräkninagr skulle prisskillnaden bli ca 3500:- för mig vilket inte känns så hemskt ändå. Jag tror jag gärna betalar det för att slippa irritera mig på att jag inte valt d20'n varje gång jag vill ställa slutartid manuellt, eller varje gång jag känner på huset som tydligen skulle vara riktigt plastigt och mjäkigt? Även om 350d defentivt skulle nå upp till mina krav rent tekniskt.
 
Hej Gustav!

Efter att ha läst ditt inlägg kan jag inte låta bli att lägga en kommentar. Att köpa en 20D är en investering i klassen + 10000:-. I din situation hade jag antingen svalt det moraliska övertrampet och gått in till en handlare för att klämma på den. Alternativt slängt in en tråd här på sidan med en förfrågan om någon kan tänka sig att visa kameran för dig. Borde finnas möjlighet.
Det är mycket pengar om du inte blir nöjd!

Har själv en 20D sedan ett par veckor tillbaka. Är helnöjd med den. Att den skulle vara plastig har jag nog inte hört, den känns stabil tycker jag. Jag fick (och följde) rådet att köpa huset i Sverige, en trygghetsfråga med tanke på garantier, ev reparationer mm. Visst blir det något dyrare, men det tycker jag är upp till var och en. För mig kändes det värdefullt och välinvesterat.

Lycka till!

/Arne

edit; manuell slutartid har du väl på 350D också???
 
Jag har ju inte kollat så mkt på priserna... men skilljer det inte mer skulle jag också satsa på 20D:n. jag har hållt den och den är riktigt skön...

Jag provade mitt Sigma 12-24 på en analog kamera idag... Nu först känner jag tvånget att skaffa en fullformatssensor... man missar så mycket med 1.6x crop...
En nackdel till... ljuskänsligheten. Det är inte det att man måste ha så långa exponeringstider utan det är det att sökaren är så mörk jämfört med ett objektiv som har t.ex. F2,8. och så försämras ju fokusen... :(
 
Arne S skrev:
Hej Gustav!

Efter att ha läst ditt inlägg kan jag inte låta bli att lägga en kommentar....


Lycka till!

/Arne

edit; manuell slutartid har du väl på 350D också???

Tack för vettiga synpunkter, och naturligtvis har du rätt i att det går att ställa slutartid manuellt även på 350, men vad jag förstår skall det gå betydligt smidigare med 20d? Även om skillnaden är marginell så kan det vara sånt som sätter sig i huvdet på en när man står och fumlar med det krångligare systemet, sån är jag. ;)
 
videochild skrev:
Jag har ju inte kollat så mkt på priserna... men skilljer det inte mer skulle jag också satsa på 20D:n. jag har hållt den och den är riktigt skön...

Jag provade mitt Sigma 12-24 på en analog kamera idag... Nu först känner jag tvånget att skaffa en fullformatssensor... man missar så mycket med 1.6x crop...
En nackdel till... ljuskänsligheten. Det är inte det att man måste ha så långa exponeringstider utan det är det att sökaren är så mörk jämfört med ett objektiv som har t.ex. F2,8. och så försämras ju fokusen... :(

Aha, ljuskänsligheten ja, med Sigmas 12-24 får man dras med 4,5-5,6 medasn 15 mm fisheyet kontrar med 2,8. Det avgör nog den bataljen.

Men appropå fullformatssensorn och 12-24an, har du kopierat upp några bilder som du tagit med den? Så vitt jag förstår det så skulle den för objektivet så omtalade kantoskärpan bli ännu tydligare när man använder det med större sensor än våra digitalares? Men du kasnke inte upplevt någon vidare kantoskärpa alls?
 
Nja, tyvärr så lånade jag bara kameran för att "kolla" i den... jag hade ingen film så jag tog inga bilder... men man missar mycket kul....
Jag tycker kantoskärpan är helt ok.
Här har jag en bild direkt från kameran..

IMG_2559.JPG

/Lars
 
Vad svag man är, kunde inte hålla mig längre, nu gick det iväg en order på en 20d med ett tamron 28-75/2,8 samt ett 1GB San disk Ultra II. Blir nog kalasbra det här. :)
 
grax skrev:
Tack för vettiga synpunkter, och naturligtvis har du rätt i att det går att ställa slutartid manuellt även på 350, men vad jag förstår skall det gå betydligt smidigare med 20d?

Man ställer in slutartid på precis samma sätt på 350D som på 20D: sätt kameran i M-läge och ställ sedan in slutartid med inmatningsratten (framtill).

Bländare är däremot lite mer snabbjobbat på 20D: vrid på den bakre inmatningsratten (med höger tumme). På 350D trycker man istället in en knapp och vrider på den främre (enda) inmatningsratten för att ställa in bländaren.

Den bakre ratten som finns på flera EOS-hus är en trevlig sak att ha. Man måste bara se upp med att inte vrida på den av misstag. På vissa (alla?) EOS-hus med bakre inmatningsratt går det att stänga av den.

PD
 
PMD skrev:
Man ställer in slutartid på precis samma sätt på 350D som på 20D: sätt kameran i M-läge och ställ sedan in slutartid med inmatningsratten (framtill).

Bländare är däremot lite mer snabbjobbat på 20D: vrid på den bakre inmatningsratten (med höger tumme). På 350D trycker man istället in en knapp och vrider på den främre (enda) inmatningsratten för att ställa in bländaren.

Den bakre ratten som finns på flera EOS-hus är en trevlig sak att ha. Man måste bara se upp med att inte vrida på den av misstag. På vissa (alla?) EOS-hus med bakre inmatningsratt går det att stänga av den.

PD

Ahh, där ser man, hade trasslat till det i huvudet där. Tack för rättningen. Men nu blev det ju som sagt en 20d ändå :)
 
Grattis, jag har också beställt en 20D som kommer om ca 1 vecka, blir verkligen spännande, jag köpte den utomlands, känner inte att det är värt flera tusentalskronor bara för att ha 1 års garanti i Sverige, 1 år går fort och skulle det bli något problem så har jag pengar att lägga på ev. reparation och så även efter år 1. Däremot kan det givetvis vara bra att ha en lokalhandlare att fråga eller få support av om man är i behov av det, vilket jag inte är när fotosidan finns, tack!!

Funderar dock just nu på om ett 1Gb kort räcker, behövs nog 2Gb i alla fall..

/Magnus
 
Jag rekomenderar 2 GB minneskort till 20D

Jag köpte en Sandisk Ultra II 2GB minneskort till min 20D och har inte ångrat det. Om jag tar raw+jpg med bästa kavlitet får det plats med 111 bilder...

Hade jag då "bara" en 1 GB minneskort, skulle jag få plats med endast 55 bilder, vilket är på tok för lite för mig, om jag t.ex. åker på semester.

Om jag skippar raw-bilderna och tar enbart jpg i bästa kvallitet, får jag däremot gott om plats för bilderna; trot det var uppemot 500 bilder den kan ta då.

Dessutom vill jag rekommendera de snabba Ultra II (eller Ultra III) korterna från Sandisk. Jag kan ta minst 40 bilder i serie i full hastighet innan den börjar gå långsammare. Häftigt när man t.ex. fotar en landande fågel eller idrottande ungar. Räcker det med mindre antal bilder i serie, <10, så kan jag även ha raw på, annars inte. Oftast räcker det mycket väl med mindre än 10 bilder i serie, någon av bilderna brukar alltid lyckas.


MVH
-Eeros
 
Senast ändrad:
Är också i svängen att köpa en 20D.
Min fråga är om det är någon som har testatt det nya minneskortet SANDISK COMPACTFLASH 1GB EXTREME III?
Är detta mycket snabbare än Ultra II:an. Eller räcker det att köpa Ultra II:an.
/Lars
 
Jag har inte testat med Extreme III, men om jag uttrycker mig som så här: jag har aldrig upplevt att kameran inte hinner med att skriva på kortet med mitt Ultra II kort.

Jag ser ingen större anledning att köpa ett snabbare kort än II såvida inte prisskillnaden är försumbar.

..jalle

Rottan skrev:
Är också i svängen att köpa en 20D.
Min fråga är om det är någon som har testatt det nya minneskortet SANDISK COMPACTFLASH 1GB EXTREME III?
Är detta mycket snabbare än Ultra II:an. Eller räcker det att köpa Ultra II:an.
/Lars
 
Rottan skrev:
Är också i svängen att köpa en 20D.
Min fråga är om det är någon som har testatt det nya minneskortet SANDISK COMPACTFLASH 1GB EXTREME III?
Är detta mycket snabbare än Ultra II:an. Eller räcker det att köpa Ultra II:an.
/Lars

Det här testet kanske duger?
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303

Jag har beställt ett Ultra II, marginell skillnad mot Extreme III i 20D huset iaf enligt detta test, bör inte vara någon större skillnad i 350D huset som jag beställt heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.