Annons

Äter batterier?!

Produkter
(logga in för att koppla)

beppan

Medlem
Har en Konica Minolta Dimage Z3 som slukar batterier! Har köpt flera omgångar - olika varienter - uppladdningsbara batterier och testat men åtgången på power är enorm. Finns det ngn inställning på kameran som jag missat eller är det bara att leva med detta problem?
Undrar Margareta
 
Ja du... huruvida Z3 drar mycket ström eller inte det vet inte jag...troligtivs drar den som "den ska" inställningar för att kameran hel plötsligt skall dra mindre ström finns nog inte heller... Dom tips jag kan ge dig är att:

1. Använd uppladdningsbara batterier, köp flera uppsättnignar så att du alltid har uppladdade batterier att tillgå.

2. Använd den optiska sökaren istället för skärmen när du ska ta bilder

3. Gör så att bilderna visas under en kortare tid innan den försvinenr från skärmen efter taget kort (om du kan)

4. Fippla minimalt i menyerna

5. Använd minimalt med blixt och zoom.

Alt använd inte kameran alls, släng eller sälj den. Du har ju en 350D såg jag i profilen.. den duger väl bra? och har väl riktigt bra batteri tid
 
Jag skall försöka ge ett lite mindre snorkigt svar än att kasta kameran, även om jag är osäker på om jag kan hjälpa dig.

Jag hade en Z3 i ett år och var mycket nöjd med den, speciellt makrobilderna ville gärna bli bra.

Vad jag minns så drog den inte speciellt mycket batterier. Jag använde 2100 mAh laddbara batterier och hade några alkaliska i väskan i reserv. Jag behövde sällan byta under dagen utan kunde ladda batteriena när jag kom hem.

Jag vill minnas att om man läser i tekniska specen så drar den obetdligt mera ström när man använder displayen i stället för sökaren. Vad jag har ett vagt minne av är att det möjligen gick att ställa in kontinuerlig autofokus. Jag använde aldrig detta utan kameran fokuserade när man tröck på knappen.

En del prylar, kameror, MP3-spelare mm. har en menyinställning där man talar oom ifall man använder laddningsbara NiMH eller alkaliska batterier. Minns inte om Z3:an är sån, du får kolla i manualen. Om man gör fel tycker kameran att batteriena är slut med en gång, även om battererna bara släppt ifrån sig en liten del av vad de kan ge.

En annan möjlig orsak till problem är att batteriladdarna kan ibland vara både lömska och korkade. Om jag sätter i batterier i laddaren medans den är inkopplad i vägguttaget fattar den inte alltid att batterirna är tomma. Jag måste dra ur laddaren ur väggen, stoppa i batterierna och sedan koppla in laddaren i väggen igen.

(välj själv om det är jag eller laddaren som är korkad.

mvh
Martin
 
saxat från http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/z3_pg2.html

Konica Minolta claims an approx. number of recorded images/continuous playback of: 170 frames/220 min. with alkaline batteries, 320 frames/300 min. with 2300mAh NiMH batteries. Based on CIPA (Camera & Imaging Products Association) Standard with SD memory card.

Like the other DiMAGE "Z" series cameras, the Z3 is powered by 4 standard AA-type batteries, this means you can use alkaline, one-use lithium, and NiHM batteries. As always we recommend using high-capacity rechargeable NiMH batteries, they'll save you money in the long run, last longer, and are safer on the environment. We found the battery life quite acceptable, capturing all of our samples images (about 150 shots) and concluding our other tests, with a single set of 2400mAh NiMH rechargeables and using the camera's power-saving features.

Enligt detta är det ju ganska hyggliga batteriprestanda på den kameran.

En annan sak som kan vara värt att prova när det gäller batterier är ett testa en omgång t.ex. http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383009 eller liknande. Om dessa batterier inte räcker speciellt bra då är det verkligen något fel någonstans.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.