Annons

Ärvda objektiv från analog Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan någon snälla hjälpa mig? (Jag kan väldigt lite om objektiv och hur de fungerar, och det blir inte lättare när det gäller gamla objektiv.)

Jag har fått ärva två gamla objektiv från en canon 500 (analog):
- canon 35-80
- Tokina macro 1:4

Hoppas någon förstår vilka objektiv jag menar.

Jag undrar om det är lönt att försöka använda dessa på min canon eos 400D, eller om jag lika gärna kan lägga dem i en kartong och ställa dem på vinden?




Om det redan finns en liknande tråd i forumet så länka gärna till den! :)
 
JAg gissar att det är en Canon EOS 500 och då borde det var ett EF 35-80mm
Alla Canons objektiv som heter EF passar.
Om Tokinaobjektivet funkade på samma kamera så ska det väl fungera det med
 
Kan någon snälla hjälpa mig? (Jag kan väldigt lite om objektiv och hur de fungerar, och det blir inte lättare när det gäller gamla objektiv.)

Jag har fått ärva två gamla objektiv från en canon 500 (analog):
- canon 35-80
- Tokina macro 1:4

Hoppas någon förstår vilka objektiv jag menar.

Jag undrar om det är lönt att försöka använda dessa på min canon eos 400D, eller om jag lika gärna kan lägga dem i en kartong och ställa dem på vinden?




Om det redan finns en liknande tråd i forumet så länka gärna till den! :)

Du skriver Canon 500 men jag antar att det är en EOS500? Det fanns väl inga manuell-fokus Canon med den beteckningen.

Hur som helst är det en EOS-analog de har suttit på så kommer det med största sannolikhet fungera fint på din EOS 400D. 35-80 gluggen kanske du inte har så stor användning för eftersom du nog har ett mer användbart objektiv redan nu. Men ett macroobjektiv kan ju vara roligt. Du skriver inte vilken bränvidd tokinan har men macroobjektiv brukar ju ligga på 60mm eller 90mm och det kan eventuellt fungera fint som porträtt objektiv också.

Melker
 
okej, så objektiven bör då alltså passa till min eos 400D. Då undrar jag vad objektiven kan vara värda idag?

35-80 zoomen är nog bara värd några hundralappar och Tokinan vet jag för lite om för att uttala mig. Kan du kolla vad det står för brännvidd osv på det?

Kolla här det är avslutade auktioner på tradera där man kan se vad folk har varit villiga att betala: http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=ef+35-80&catid=301996&ended=1


Där kan du även se om det är ett sådant objektiv du har.

M
 
Du skriver Canon 500 men jag antar att det är en EOS500?

Ja, jag glömde visst skriva det. Det var en canon EOS 500 objektiven ursprungligen suttit på. Jag testade canon-objektivet på min egna kamera och det fungerade men var inte någon jätteupplevelse direkt. Men det skadar väl aldrig att ha fler objektiv ändå :)

Ang macro-objektivet så vet jag inte vilken brännvidd tokinan har, och jag kan inte se var det står på objektivet. Det står bara 1:4 och sedan står det 100 längst ned på objektivet? Det finns även några siffror som verkar ange några slags avståndsmått mätta i ft och meter?

Vet inte om detta förklarar mer om tokina-objektivet men jag hoppas att någon kanske kan lista ut vilket jag menar!
 
Kan någon snälla hjälpa mig? (Jag kan väldigt lite om objektiv och hur de fungerar, och det blir inte lättare när det gäller gamla objektiv.)

Jag har fått ärva två gamla objektiv från en canon 500 (analog):
- canon 35-80
- Tokina macro 1:4

Hoppas någon förstår vilka objektiv jag menar.

Jag undrar om det är lönt att försöka använda dessa på min canon eos 400D, eller om jag lika gärna kan lägga dem i en kartong och ställa dem på vinden?




Om det redan finns en liknande tråd i forumet så länka gärna till den! :)

Canon EF 35-80/4-5,6 (ganska snarlikt EF-s 18-55 i sin idé), d v s finnas med i presentförpackningen så att kameran kan användas direkt ur kartongen. Jag vågar på att gissa värdet till ganska nära noll i och med att objektivet gjordes i stora upplagor som i princip följde med alla instegskameror som EOS 500, EOS 1000 m fl.
 
Hittade bruksanvisning till Tokinan!

Letade runt i väskan som följde med objektiven och där låg en bruksanvisning.

Objektivet heter antingen Tokina EMZ 280AF 28~80mm f/3.5~5.6 ELLER Tokina EMZ 130AF 100~300mm f/5.6~6.7

Verkar som att det är en bruksanvisning för två olika Tokina-objektiv och jag vet tyvärr inte vilket av dem som jag har! Tittar man på bilderna av de två objektiven i beskrivningen så ser det mest ut som EMZ 130AF.

Säger detta något mer om vad det är, vad det är värt och hur bra det är?
 
Letade runt i väskan som följde med objektiven och där låg en bruksanvisning.

Objektivet heter antingen Tokina EMZ 280AF 28~80mm f/3.5~5.6 ELLER Tokina EMZ 130AF 100~300mm f/5.6~6.7

Verkar som att det är en bruksanvisning för två olika Tokina-objektiv och jag vet tyvärr inte vilket av dem som jag har! Tittar man på bilderna av de två objektiven i beskrivningen så ser det mest ut som EMZ 130AF.

Säger detta något mer om vad det är, vad det är värt och hur bra det är?

Tokina 100-300/5.6-6.7 EMZ Nikon AF (visserligen för Nikon men bör se lika ut för Canon)?
http://focuscamera.com/product.asp?id=865523067
 
Tokina 100-300/5.6-6.7 EMZ Nikon AF (visserligen för Nikon men bör se lika ut för Canon)?
http://focuscamera.com/product.asp?id=865523067

Jajjemän, det ser likadant ut som det jag har här! Man kan dra slutsatsen att tokinan är värd kring 500-1000kr beroende på vem man eventuellt ska sälja det till, och att det är roligare att ha kvar än vad canon-objektivet är. Canon-objektivet i sin tur är dåtidens svar på 18-55 som jag redan har och är därför inte särskilt nödvändigt att ha kvar, samt att värdet på det är max 200kr.

Tack alla som svarat och hjälpt mig med detta :)
 
Känns som att försäljningsvärdet på båda är för lågt för att det ska vara någon mening att sälja dem alls. Bättre att behålla dem och kunna ha någon nytta av dem.
 
Men har du testat så att Tokinan funkar med din 400D? Att det funkade på en gammal analog EOS betyder inte automatiskt att det funkar på en digital. Iallafall är det inte så med objektiv från Sigma...
 
Men har du testat så att Tokinan funkar med din 400D? Att det funkade på en gammal analog EOS betyder inte automatiskt att det funkar på en digital. Iallafall är det inte så med objektiv från Sigma...

Jodå, jag har testat tokinan på min 400D och det fungerade fint! Det enda tråkiga är att det inte verkar finnas någon bildstabilisator i varken min kamera eller i objektivet, så det gäller ju att kunna hålla sig blixtstilla för att få en skarp bild utan att använda blixt (vilket jag sällan använder)
 
Välj tillräckligt högt ISO för att få en vettig slutartid, så är det inte svårt att fotografera utan några större problem med skakningsoskärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.