Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är uppskärning att rekommendera

Produkter
(logga in för att koppla)

foto_johan

Medlem
Hej alla duktiga och erfarna digitalfotografer!

Först ett tack till er alla för ett mycket trevligt och givande forum!!

Jag är en (som jag skrivit förut) nybörjare på digitialfotografering. Inbiten gammal F4 fotograf

Använder: Nikon D200
Använder RAW+ största JPG
Kör i färgläge III (för att få lite mera stuns i JPG bilderna)
Använder sRGB eftersom jag då,tror mig få en rätt OK JPG bild och ändå har en oförstörd RAW fil för efterarbette om jag vill.

Oftast är mina motiv NATUR

I denna kamera finns möjlighet att optimera olika saker t.ex skärpa
BILDOPTIMERING
Den meny ser ut så här:
Normal = standard (för de flesta situationer)
Mjukare= för porträtt mjukar upp konturer Intensiv = livfulla bilder med intensiva färger
Extra förstärkt= maximerar mättnad-kontrast-skär- pa(ger bilder med skarpakontu- rer )
Porträtt= minskar kontrast färgåtergivning, mätt- nad och nyans

Eftersom jag tar naturbilder vet jag inte riktigt vilket som ger bäst resultat. Jag har testat lite olika inställningar MEN är ändå osäker OCH INTE TILLRÄCKLIGT ERFAREN DIGITALFOTOGRAF för att än kunna inse hur olika inställningar påverkar och vad de ger för konsekvenser längre fram i kedjan D.v.s. hur olika inställnngar påverkar längre fram t.ex vid tryck eller visning eller efterbehandling.

Är dessa BILDOPTIMERINGAR i kameran "genvägar" att påverka bilden som på sätt och vis "förstör" JPG bilden eller gör att man skall undvika att skärpa upp bilden för mycket?
ELLER är detta något som är en verklig tillgång och som ni använder helt naturligt?

Vilka inställningar använder ni i övrigt alla ni som jag gärna plåtar natur (jag tänker då på sRGB och JPG) för att få bästa möjliga resultat.
Fina färger-skärpa-kontrast----osv

Det skulle vara mycket intressant att höra era erfarenheter och råd angående denna funktion.
Tacksam för alla råd till en "nybliven digitalare"
som håller på att drunkna i inställningsfloden.


Mvh
Johan
 
Du kör både rå oc jpg.

Inställningarna du har i kameran påverkar inte råfilerna om du inte använder Capture NX (som är Nikons eget program (om du inte redan visste det)).

Om jag skulle köra med jpg på naturbilder skulle jag testa den extra förstärkta för att se hur det blir. Det är ju det som är så bra med digitalt - det kostar inget att testa.


//L
 
Mitt tips är att låta kameran göra så lite som möjligt - i synnerhet "uppskärpning" - gör detta i datorn efteråt. Kameran vet inte hur stor bild (utsnitt?) du skall använda dig av, eller om bilden skall publiceras på nätet eller tryckas på papper. Beroende av bildstorleken och hur man skall använda bilden utnyttjar man normalt sett olika metoder för att skärpa upp en bild.

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.